Hoi,
Voor mijn eeePC 2G Surf potable wil ik een car adapter maken. De uitgang moet 9.5V/2.35A zijn. Ik heb hiervoor tzee oplossingen gevonden.
De LM350T heeft in zijn datasheet een heel eenvoudig voorbeeld en kan 3A leveren. Er is een minimaal aantal componenten nodig (de LM350, 2 weerstanden en 2 condensators).
Ik heb als alternatief een schema gevonden met de LM2576. Het schema bevat heel wat meer componenten en dus ook een printplaat.
http://www.extremecircuits.net/2010/07/12v-car-charger-for-asus-eee-no…
Denken jullie dat het schema met de LM350T voldoende is om spanningsvariaties en de pieken die typisch in een auto bestaan op te vangen? Wat moet er eventueel aangepast worden?
Zie pagina 5 op http://www.datasheetcatalog.org/datasheet2/3/06uwz7a6eay5qh841gdxt7iik…
Thanks.
Bert
Even van het ergste uitgaande (spanning boordnet 14.4V en de eepc trekt zijn maximale stroom).
De spanning over de LM350 is dan 14.4-9,5 = 4.9V, de stroom door de LM350 is 2.35A. Die LM350 moet dan 4.9 x 2.35 = 11.5Watt aan vermogen omzetten in warmte.
Je zult jezelf moeten afvragen of je zoveel warmte kwijt kunt in de auto. Misschien als je de LM350 tegen het chassis monteert, maar in een kleine plastic behuizing wordt het veel te warm.
Bij dit soort stromen is een schakelende voeding vele malen efficiënter.
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
De LM2576 is een schakelende regelaar. Het ontwerp van een schakeling met die chip komt heel nauw. Als je er de tijd voor neemt en de datasheet exact volgt, dan kan het wat worden. Het voordeel is natuurlijk dat hij nauwelijks koeling nodig heeft.
Het ziet ernaar uit dat de LM2576 toch de betere keuze is. De prijs van de extra componenten zal wel meevallen en alhoewel het 25 jaar geleden is dat ik nog een printplaat gemaakt heb ga ik het toch nog eens proberen. De laserprint-en-strijk methode lijkt me wel wat.
Franssel
Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
mbbneon Gepost dinsdag 14 december 2010 06:45:24 |
Even van het ergste uitgaande (spanning boordnet 14.4V en de eepc trekt zijn maximale stroom).
De spanning over de LM350 is dan 14.4-9,5 = 4.9V, de stroom door de LM350 is 2.35A. Die LM350 moet dan 4.9 x 2.35 = 11.5Watt aan vermogen omzetten in warmte.
Beste mbneon u zegt van het ergste uitgaan
nu dacht ik dat auto's met calcium-calcium accu's een afgeregelde spanning hebben van 16 volt dus 1,6 volt meer
Ik ga er vanuit dat er spanningpieken kunnen zijn die velen malen hoger zijn.
Ik wil de spanningsomvormer trouwens ook gebruiken met een standaard portable computer voeding vanuit 220V. De meeste portable voedingen geven 18V, dus nog een reden om met een schakelende voeding te gaan.