In mijn "nieuwe" huis is een koel-vrieskast ingebouwd van ATAG, type CGW500.
Ziet er nog redelijk uit, maar heb geen idee hoe oud die is.
Als het net als de keuken, de eerste is, zou ie 25 jaar kunnen zijn.
Wie helpt me?
Of kan ie gelijk naar de "milieustraat"?
groeten
johan visser

Als hij nog goed werkt, kan oud juist een voordeel zijn. Kasten uit de jaren '80 werken met R12 koelgas en zitten regelmatig in rendementsklasse A of B (en dat scheelt echt verbazingwekkend weinig in geld met de huidige A of A+ kasten als je het na gaat rekenen en daarin de aanschaf van een nieuwe kast van een goed merk ook meerekent). Daarna had je een tussenperiode waarin de koelkasten onzuiniger werden met koelgas R134a. Zowel R12 als R134a zijn schadelijk voor het milieu en kan je dus beter zo lang mogelijk in gebruik laten. Pas later is men op R600a overgestapt en zijn koelkasten weer zuiniger geworden en kan vrijkomend gas nauwelijks kwaad meer. Tot voor een paar jaar, en misschien nog steeds wel, werkten sommige Turkse en Chinese bouwmarktkwaliteit koelkasten nog steeds met R134a... Maar dat allemaal terzijde, want in de praktijk heb je meer aan onderstaand plan.

Plan van aanpak zou in mijn geval zijn: Vaststellen of de rubber rand rond de deur soepel is en goed aansluit en of andere essentieele mechanische delen in goede staat zijn. Vaststellen of een temperatuur van 4 tot 7 graden kan worden bereikt zonder de thermostaat maximaal te zetten. Controleren of de compressor niet luidruchtig is. Middels een Cresta energiemeter tussen het stopcontact vaststellen wat het verbruik gedurende bijvoorbeeld een week is. Je kan dan uitrekenen in welke energieklasse hij valt.

Zijn de antwoorden op bovenstaande punten allemaal gunstig, dan is er geen enkele reden om de koelkast niet te gebruiken tot hij wel aan vervanging toe is.

Als je de deur afsluiting moet vervangen kan je kijken of je de universeel set van Firma Nedis kan gebruiken.

Atag heeft nooit zelf koeling gemaakt bij mijn weten. Trek eens een foto van alle typeplaatjes die er in hangen, misschien is het herkenbaar als Bosch of Whirlpool en dan kan ik je adhv het serienr laten weten hoe oud hij is.
Atag is wel zo 'n merk dat erg populair is bij keukenbouwers maar niet zo bij elektriciens, dus vermoedelijk is het nog de originele ijskast en zo oud als de keuken.