Voor een hobbyprojectje heb ik eigenlijk 4 afstandsensoren nodig. Na een beetje rondgekeken te hebben, vond ik mooie IR-sensoren van Sharp. Deze kosten alleen 20 Euro p/s (dus 80 e totaal), wat ik een beetje te gek vind voor een projectje dat puur voor de hobby bedoeld is en geen enkel nut zal gaan vervullen.

Heeft iemand misschien ervaring met het zelf bouwen van een dergelijke sensor? Hij dient een analoge output te hebben die ik op de ADC van mijn uC kan zetten.

Of is er ergens een goedkoop alternatief die ik niet kan vinden?

Serieus niemand?
Dan moet ik maar iets anders gaan verzinnen.

Je kunt proberen om met een IR-led en IR ontvanger te gaan stoeien.

Een pulsje uitzenden op je IR-led, en dan gaan kijken of het terugkomt op je IR-ontvanger. En als het terugkomt de tijd tussen het zenden en ontvangen meten. De lichtsnelheid weet je, of kun je opzoeken. Met deze gegevens kun je de afstand berekenen.

De zoekfunctie van Farnell biedt uitkomst.

kun je beter voor ultrasoon gaan. die kitjes zijn goedkoop en je resolutie is beter.

licht gaat 300.000.000 m/s. omdat het licht heen en weer moet, kun je dus stellen dat op een meter, je puls na 1/150.000.000= 6.66x10^-9 s terug is.

mocht je dus tot op de nano seconde nauwkeurig kunnen meten, heb je een resolutie van +/- een meter.

Dus even niet gelezen dat het om afstand meting gaat.
Dan is ultrasoon het beste alternatief.

Je kan hem ook nog sensor op een servo zetten.dan kun je hem rond laten draaien. dan ben je voor 30 euro klaar.

@zonnepaneeltje:
Bedankt voor de link, dat ziet er al goed uit. Het is wel voor een beetje korte afstanden, maar wanneer ik de stroom in LED omhoog gooi kan het misschien wel werken. Ik ben op zoek naar een bereik tot 1(,5) meter.

@Progger:
Ultrasoon klinkt goed (pun intended), maar ik begrijp geloof ik niet helemaal hoe ik dit aan hoor te sluiten. Bijvoorbeeld deze: http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=541348 is vrij goedkoop en kan volgens de omschrijving zenden en ontvangen. Hij heeft alleen maar 2 pinnen... Ik had verwacht hier dan een 3e signaalpin aan te treffen. Of moet ik de verbruikte stroom meten of iets dergelijks? Ik ben vrij nieuw op het gebied van elektronica zoals jullie zullen hebben begrepen

@weerstandje:
Geinig idee, maar daar wordt de logica in de uC veel lastiger van omdat ik dan constant moet bijhouden welke kant de sensor op gericht staat :)

@LEDfan:
Bedankt voor de link, maar dat is voor te kleine afstanden ik ben op zoek naar iets tot max 1,5 meter. De sharp die erbij staat is ideaal, maar dus te duur voor mijn doeleinden

Je zou ook eens kunnen kijken naar een parkeersensorsetje. Die kun je al vanaf € 30,- kopen.
Zin nog redelijk waterdicht ook.

Waar heb je het eigenlijk voor nodig? Dat bepaalt in hoge mate welke sensor voor jou toepassing geschikt is.

http://www.voti.nl/winkel/p/M-400ST-SR.html

ik dacht dat ze goedkoper waren, maar in weze stuur je er een sinus (blokgolf) in, en de weerkaatsing ontvang je in de microfoon. het faseverschil is lineair met de afstand.

>> Die kun je al vanaf € 30,- kopen.

20 euro was al te duur zoals ik meldde, 30 euro dus ook :)

@Progger:
Ok, das duidelijk. Ik ben alleen benieuwd of een microcrontroller snel genoeg die berekeningen op 4 sensoren kan uitvoeren, maar ik ga er zeker eens mee knutselen! Bedankt voor de info tot zover!

even verder zoeken en je hebt een mooi voorbeeld ;)
http://www.robot-electronics.co.uk/htm/srf05tech.htm

Hier spieken hoe ze het opgelost hebben kan je miss verder helpen...

Op 22 december 2010 12:21:42 schreef Stefanh001:
Je kunt proberen om met een IR-led en IR ontvanger te gaan stoeien.

Een pulsje uitzenden op je IR-led, en dan gaan kijken of het terugkomt op je IR-ontvanger. En als het terugkomt de tijd tussen het zenden en ontvangen meten. De lichtsnelheid weet je, of kun je opzoeken. Met deze gegevens kun je de afstand berekenen.

Gaat dit wel met een gewone controller (+-20MHz) ? tijd meten tussen zenden en ontvangen aan lichtsnelheid ?? Volgens mij is het makkelijker om de ontvangen intensiteit van het licht te meten.

Op 22 december 2010 16:55:03 schreef n_e:
>> Die kun je al vanaf € 30,- kopen.

20 euro was al te duur zoals ik meldde, 30 euro dus ook :)

Voor die €30,- heb je er vier!!!

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.1573

inclusief display, voor (omgerekend) 21 euro thuisbezorgd.

edit- het zou mij niet verbazen als het 2 zenders en ontvangers zijn, omdat het display alleen links en rechts weergeeft. meten is weten!

[Bericht gewijzigd door Progger op (30%)]