Omdat ik een urenteller wil laten werken, enkel wanneer de motor draait, vraag ik mij af of ik de positieve aansluiting niet kan aansluiten op de draad van het controlelampje die van de alternator komt.
Dit lampje brand bij het opzetten van het contact en gaat uit wanneer de motor draait.
Dus veronderstel ik dat deze draad massa is bij stilstand en positief als de motor draait.
Alleen meen ik nog te weten dat dit lampje ook wel eens gebruikt wordt om de stroom te regelen.
Deze urenteller werkt gewoon op dc tussen de 10 en de 36volt.
Thanks voor de aandacht.
aan sluiten op D+, lampje word gebruikt om het veld te bekrachtigen.
[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (60%)]
Er is geen D+, enkel de stroomdraad die naar de +Batterij gaat, en dan één draad naar het contact (IGN) staat daarop en één draad naar het lampje, de andere kant van het lampje is ook + na het contact.
Bedankt voor de quick replay.
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Als het een benzine motor betreft kun je een universeel brandstof pomp relais gebruiken. Die sluit je aan op de bobine zodat wanneer de motor loopt het relais bekrachtigd wordt. Daarmee is ht verder simpel.
Shiptronic, Het is inderdaad een Jap, komt van een Daihatsu Charade.
Paul, ik wil het zo simpel mogelijk houden en zo weinig mogelijk bijplaatsen.
Wat het oliedrukkontakt betreft, dat is een breekkontakt en dan moet ik weer een Relais gebruiken.
Voor het aansluiten op de alternator moet er niets extra geplaatst worden, daarom heeft deze wijze mijn voorkeur.
ik wil er alleen zeker van zijn dat ik de laadstroom niet verstoor.
in elk geval al bedankt voor de antwoorden.
urenteller aansluiten aan de alternatorkant van het lampje (dat is de D+) en andere kant aan massa.
Op deze aansluiting (D+) staat massa bij stil stand (laadlampje aan) en bij draaiende motor staat hier 12V (laadlampje is dan uit).
Gaat werken!
Fripster
Bedankt, dat dacht ik al, ik wou er alleen zeker van zijn dat ik de laadstroom hierdoor niet verstoor.