Ik heb een startbatterij gekregen die normaal in de duurdere jumpstarters zitten. Nu dacht ik hiermee zelf één te maken. Accuklemmen en 35 mm kabel heb ik nog liggen. Nu zou ik nog een onderbreker moeten hebben om het toestel in en uit te schakelen. Zou een oud startrelais hier voor voldoen?
Men raadt tegenwoordig af startkabels te gebruiken wegens de spanningspieken die deze zouden veroorzaken, en men raadt dan een jumpstarter aan. Wat gebruikt men dan hierin om dit te voorkomen?
Aan de prijs van die goedkope modellen te zien kan daar toch weinig beveiliging inzitten?
Zelf dacht ik aan een softstart/softstop met een 1 ohm/10 watt weerstand over het contact van het startrelais. Zou dit voldoende zijn, of moet ik meer denken over vdr's en zo?
-chefke-
300 gram motivatie -> kop van de hamer!
Je kan het beste een accu scheider/schakelaar kopen @ conrad. Dit is een schakelaar die tot 500A kan schakelen en word meestal bij race auto`s verplicht gesteld om de accu te scheiden in geval van nood.
Of helemaal niks, in de startbooster die ik heb (SOS booster 300 euro) zit helemaal geen schakelaar tussen de accu en de klemmen.
MGP
LDmicro user.
Op 25 december 2010 16:57:24 schreef roadrunner:
......
Men raadt tegenwoordig af startkabels te gebruiken wegens de spanningspieken die deze zouden veroorzaken, en men raadt dan een jumpstarter aan. Wat gebruikt men dan hierin om dit te voorkomen?
...
Niks, gewoon van beide auto's het contact afleggen, kabels verbinden en zo vlug mogelijk de 'defecte' auto starten.
De piek komt normaal van de andere auto als die blijft draaien, de laadinstallatie geraakt kortstondig van de wijs.
Bij zo'n jumpstarter heb je dat gevaar niet.
ZO dus niet, kabels aansluiten en donor auto laten draaien, 15min wachten !! (zeker met halforts en lidl start kabels) en eerst de lege accu bij laden, dan pas starten.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (54%)]
Franssel
Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
grotendeels met MGP eens
bijde voertuigen contact uit , doner auto licht aan , kabels aansluiten , daarna donor auto 5 minuutjes laten lopen dan kan de auto met eerst lege accu al op eigen accu starten , maar ik zou de startkabels toch even aangesloten laten tijdens starten
lees ook ff http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=87119
MGP
LDmicro user.
Op 27 december 2010 13:54:54 schreef -chefke-:
in de startbooster die ik heb (SOS booster 300 euro) zit helemaal geen schakelaar tussen de accu en de klemmen.
Is dat niet gevaarlijk dat de 2 klemmen ooit eens tegen elkaar komen met zo een mooie kortsluiting? Of zijn die klemmen zo goed geïsoleerd dat dit haast onmogelijk is?
Franssel
Beste roadrunner kun je dat zelf niet zien met je ogen of de klemmen goed geisoleerdt zijn , en kun je ze niet uit elkaar houden (2 handen)
Enne MGP ik heb ook andere garage's geinformeerd , die deed het ook fout
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (40%)]
zelfs met een jumpstarter is het aangeraden om eerst een 10a15 min te wachten tot de lege baterij wat is bijgeladen.
Zo belast ge minder je jumpstarter met te hoge piekken. En spaart ge ook de baterij van je jumplader.
Mvg danny
Op 27 december 2010 16:10:20 schreef Franssel:
[...]
kun je dat zelf niet zien met je ogen of de klemmen goed geisoleerdt zijn , en kun je ze niet uit elkaar houden (2 handen)
Tijdens gebruik zal het nog wel meevallen, maar tijdens het transport en zo moet je toch wat uitkijken, als je er bv. een weekje mee in je koffer rondrijdt. De klemmen die ik nu heb zijn me een beetje te bloot, ik ga me er andere zoeken denk ik.
Op 27 december 2010 16:10:20 schreef Franssel:
[...]Beste roadrunner kun je dat zelf niet zien met je ogen of de klemmen goed geisoleerdt zijn , en kun je ze niet uit elkaar houden (2 handen)
Nee, want Roadrunner heeft het over de booster van chefke 
Op 27 december 2010 16:05:17 schreef roadrunner:
[...]
Is dat niet gevaarlijk dat de 2 klemmen ooit eens tegen elkaar komen met zo een mooie kortsluiting? Of zijn die klemmen zo goed geïsoleerd dat dit haast onmogelijk is?
een goede jumpstarter heeft een hoofd schakelaar, om de klemmen spanningsloos te maken.
-chefke-
300 gram motivatie -> kop van de hamer!
Op 27 december 2010 17:14:23 schreef pia:
[...]Nee, want Roadrunner heeft het over de booster van chefke
Die van mij zijn netjes beschermd netjes in plastic als je sluiting wil krijgen moet je ze zelf open drukken en dan tegen elkaar houden! Tijdens transport zitten ze op de behuizing geklemd.
Franssel
Op 27 december 2010 19:50:25 schreef -chefke-:
[...]Die van mij zijn netjes beschermd netjes in plastic als je sluiting wil krijgen moet je ze zelf open drukken en dan tegen elkaar houden! Tijdens transport zitten ze op de behuizing geklemd.
Maakt toch niet uit waar de klemmen aan vastzitten
met een stuk slang en/pf tyreps goed op te bergen
en niets los achter in de auto laten slingeren (sloddervos haha)