Handig hebbdingetje, en verder erg stevig uitgevoerd. Doen die zekeringen het eigenlijk twee kanten op? Anders zou ik nooit aan de twee kanten dezelfde stekkers monteren.
@tinus
Ik mis de grap
Dit topic is gesloten
Handig hebbdingetje, en verder erg stevig uitgevoerd. Doen die zekeringen het eigenlijk twee kanten op? Anders zou ik nooit aan de twee kanten dezelfde stekkers monteren.
@tinus
Ik mis de grap
Mijn laatste project:
Een spiraalspel dat ik heb gemaakt voor de beursstand van Johnson & Johnson. Zie filmpje.
Voor meer info of foto's zie mijn site Bastronica.
Bastiaan
@Tinus, als je goed kijkt zie je dat de aarde enkel geel/groen is, en gewoon is doorgelust.
@ pientertje, twente,
Na het bij stellen van mijn Brigtnes is het idd toch geel/groen Sorry voor het verkeerd inlichten.
Op 11 februari 2011 13:19:33 schreef Bert_mc:
Beauty is in the eye of be beholder....en dat de print van de Apple 1
Dat doet me denken aan mijn eerste microcontroller-project. Foto's bestaan er niet van, maar zet je fantasie aan het werk bij deze beschrijving:
Neem een ZX81. Plaats op het uitbreidingsslot achteraan een 64k-RAM-module.
Die 64k worden niet volledig benut. De module reageert niet op het ROM-adresbereik. En bovendien reageert de module niet op een obscuur stukje adresbereik dat ergens in de vergeethoek beland is.
Achteraan de module zit een uitbreidingsconnector.
Daar plakken we een experimenteerprint (16cm x 20cm) aan. Die staat vertikaal, en krijgt mechanische steun van wat houten blakjes.
Nabij de uitbreidingsconnector een adresdecoder, die reageert op de ongebruikte RAM-adressen. Ik denk dat ik 8 ingangen en 8 uitgangen had, elk 8-bits, uiteraard.
Deze print werd op zijn beurt van connectors voorzien, waarop (horizontaal) een ingangs- of een uitgangsprint kon ingeplugd worden. Vandaar ging het verder naar allerlei toestanden. Gewoon I/O, tellers, DAC, ADC, relais, enz...
Een schoonheidsprijs zou het ding nooit gekregen hebben, maar het werkte.
En het was leuk. Een nieuwe wereld ontdekken. Een elektronische greep op je omgeving krijgen. Dat lijkt me nog het belangrijkste!
Op 11 februari 2011 20:22:03 schreef B van Dam:
Een spiraalspel dat ik heb gemaakt voor de beursstand van Johnson & Johnson
Simpel, maar vooral mooi afgewerkt. Het logo leent zich leuk voor een dergelijke spiraal.
Inderdaad; simpel maar doeltreffend.
Op een beursstand moet je gewoon 'iets' hebben (maakt eigenlijk niet uit wat) dat de aandacht trekt, waardoor mensen stil blijven staan en je de gelegenheid hebt om ze aan te spreken.
Ik ga deze eens onthouden!
@ smoerijf, en wat moet het doen? kan ook hopen printen laten zien
Op 12 februari 2011 10:42:35 schreef ojeke:
@ smoerijf, en wat moet het doen? kan ook hopen printen laten zien
lijkt me een ontwikkelbordje.
ik zie USB,UART, pinnen die naar buiten worden gebracht, en een accelerometer/gyroscoop, en een houdertje voor SD kaartjes?
en volgens mij is het gebaseerd op een STM32*
Printje moet bij in een GPS receiver ingebouwd worden, om zo als GPS data logger te gaan werken. Maar er zijn ook footprints voorzien voor 3 axis Accelerometer, gyro, magneto, temperatuur en lichtsensor, micro SD card, 3,3 LDO en 1-cell lipo charger, fuel gauge voor het verbruik van de PCB te monitoren als het vanaf een batterij gevoed is.
Een alle ongebruikte pinnen + nuttige peripherals zijn naar buiten gebracht op de 0.1" spaced headers
Zeker niet het mooiste soldeerwerk, flux resten zouden ook nog eens opgeruimd moeten worden.
Het is voor mij de eerste keer dat ik met de STM32 reeks van ST aan het werk ga. Gisten heb ik knipperledje erop gemaakt.
Hmm, zo iet heb ik ook ooit gemaakt, is wel leuk project
pas wel op met flux resten en SD kaart houders, of soldeer liever eerst alles behalve alle connectors, en dan goed poetsen
succes
Tip: probeer met wat extra flux en wat litze de 0402's even bij te werken, dat kan veel mooier!
Verder gewoon van die chemtronics flux-off gebruiken met kwastje op de spuitmond. Lekker ruim gebruiken zodat het eraf loopt en stevig poetsen. Dat kan het echt wel hebben.
Ik zie rechts onder van dat grote ic nog wat bijna sluiting zitten, of komt het op de foto wat slecht over, smoerijf?
C6 ligt ook bijna naast zijn pad
[Bericht gewijzigd door Fredjuhh op 12 februari 2011 13:26:55 (14%)
Pin 1-6 (aan het 32khz crystal) is inderdaad en gigantische knoeiboel geweest met geplooide pinnetjes enz, dat is wel allemaal gefixed maar het ziet er niet echt fraai uit. (geen shorts onder het vergrootglas en ik meet ook geen shorts met de continuïteits-piep-test.)
0402 recht plaatsen is ook een behoorlijke uitdaging, zal wel beteren als ik nog enkele printjes heb gesoldeered. Ik heb 12 van die printjes van seeedstudio. Die hebben knap werk geleverd want ik heb veel tegen hun 6mil spacing limiet gewerkt.
Die LGA14 (accelero) heb ik met hetelucht gesoldeerd. Footprint is wel wat oversied maar deze solderen ging heel goed, heeft zich ook goed ge-self-aligned. Dus ik denkt dat ik in toekomst veel meer QFN/DFN/LGA/whatever ga gebruiken, ziet er mooier vind ik.
Als het klaar is en werkt, mag ik dan zo'n printje van je kopen?
Golden Member
@Bas v. D.,
Moet die BD547C in het schema geen BC547C zijn?
Ik ben bang dat het erg moeilijk is om een BD547C te vinden
M'n vriendin vroeg me of ik voor de verandering niet ook eens iets nuttigs kon maken.
Nou, vooruit dan, omdat het moet.
De meterkast is ook bij ons een donker hol in de hoek van de hal. Heel erg lastig als je bij de bezems, strijkplank, schoenpoets, plastic zakken of stofzuigerzakken moet zijn.
Oh ja, en ook lastig als je bij de zekeringen moet zijn natuurlijk.
Nu had ik nog lamjes liggen waar 4 penlights in moeten en die je aan zet door op de halfronde bol in het midden te drukken:
Hier op CO staat een handig schakelingetje voor een meterkastverlichting die ik ook al eens op de website van Tony van Roon was tegengekomen.
Dit schema overgenomen; een ledje toegevoegd wat aangeeft of er nog pik uit de meterkast komt (en de penlights opgeladen worden) en het printje op de plaats van het gloeilampje gezet. 1 van de twee printkroonsteentjes is voor de aansluiting van de voedingsspanning vanaf de beltrafo; het andere komt de schakelaar op die detecteerd of de deur open of dicht is. Het originele schakelaartje en de veertjes uit de behuizing gehaald en de halfronde bol vastgelijmd:
Nog een fotootje van de achterzijde met de ruimte voor de 4 penlights:
En de print van iets dichterbij.
Toen ik alles er in had zitten nog wat gewijzigd, waardoor er op netspanning 2 ledjes branden en op batterijspanning maar 1. Vandaar de vreemde componentopstelling (en een paar draadbruggen aan de hier niet zichtbare onderzijde):
Ziezo, nu weer leuke dingen maken.
Voor de HF-geïnteresseerden een microwave detector met de LTC5508. De schakeling wordt modulair opgebouwd, met aparte printen voor LM3914 en audio-versterker.
De PCB is echt wel de ondergrens wat met deze printer te doen is. De kanten zijn onregelmatig, maar als ik twee transparantjes op elkaar leg, is het resultaat bevredigend.
Afmetingen 17 x 14 mm.
[Bericht gewijzigd door ronw op 13 februari 2011 01:10:10 (19%)
@ Tidak Ada
Goed gezien!
Een typisch foutje copy paste. Zal het aanpassen.
Golden Member
Dank je en ik heb mijn tikfoutje ook verbeterd
'k Ga eens kijken of ik niet zoiets kan maken voor m'n petekind en dan met een verwisselbaar patroon dat steeds moeilijker gemaakt kan worden.
Maar eerst gewoon wat drukknoppen en lampjes (belletjes wil ik z'n ouders niet aandoen), want hij moet nog 2 jaar worden.
Hoe heb je de IC voetjes zo mooi kunnen solderen zonder al te veel verf weg te stoken ? Pin per pin ?
Mooi gemaakt !
Op 11 februari 2011 20:19:00 schreef pientertje:
Handig hebbedingetje, en verder erg stevig uitgevoerd. Doen die zekeringen het eigenlijk twee kanten op? Anders zou ik nooit aan de twee kanten dezelfde stekkers monteren.
Sorry voor de late reactie. Volgens mij moet dit niet uitmaken welke kant de spanningsvoerende kant is. In de datasheet staat in ieder geval niet dat hij op een bepaalde manier aangesloten moet worden. Hij verbreekt de fase en de nul gelijktijdig.
@Rafarion, afgelopen weekend had ik hetzelfde idee om zo'n matrix aan te gaan sturen. Ik zat al tijden te peinzen over een leuke klok voor op mijn (werk)bureau.
Uiteindelijk gekozen voor een binaire klok gebaseerd op het 'Roman Black Design'. Wel zelf een kleine aanpassing op gedaan.
Het idee is dat je ook in het donker precies kunt zien wat de positie van de digits is. Bij een normale binaire klok kun je dat niet zo goed zien (bijvoorbeeld als er maar één LED brandt)
Het geheel draait op een pic12f675 inclusief 2 schuifregisters. Nadat ik de boel op de matrix had gesoldeerd bedacht ik me dat de interne oscillator nooit stabiel genoeg zou zijn voor een klok. Toch heb ik hem uiteindelijk 1 seconde per uur stabiel weten te krijgen (Bresenham's algoritme gebruikt).
Toch was ik daar niet tevreden over en heb ik een hardware 'patch' uitgevoerd. Dus het IC voetje van de pic wat afgekrabt en daar met dunne draadjes een 20MHz kristal aan gezet.
Nu loopt het beestje zo netjes op tijd dat ik over een maand eens ga kijken wat de afwijking is zodat ik deze kan corrigeren.
Met behulp van het drukknopje kun je de tijd instellen of het display in- en uitschakelen.
De 20Mhz wordt intern door 4 gedeeld en als klok voor timer 0 gebruikt. Bij een overflow worden diverse zaken afgehandeld: Tijd bijwerken, display multiplexen, knipperen. (Het knipperen wordt gebruikt bij het instellen van de tijd)
Wat ik nog wil verbeteren is de manier van multiplexen. Nu wordt er per rij gemultiplexed, ik wil het eigenlijk per pixel doen zodat de helderheid egaler wordt. Niet dat het storend is maar ik vind dat het beter kan.
[Bericht gewijzigd door mbbneon op 14 februari 2011 07:50:14 (11%)
Dit topic is gesloten