@Rafarion
mooi gemaakt, welke row drives gebruik je daar?
Dit topic is gesloten
Op 13 februari 2011 23:52:41 schreef AC/DrieC:
Hoe heb je de IC voetjes zo mooi kunnen solderen zonder al te veel verf weg te stoken ? Pin per pin ?
Inderdaad ik ga pin voor pin af, ben niet zo'n fan van alles vast solderen en dan met litze eroverheen. Dus meestal mini beetje tin dan pin per pin afgaan.
@mbbneon
Ziet er goed uit, ik heb ooit gehad dat de egaalhied van de leds terug te leiden was tot een slechte schakelende voeding.
Maar aangezien jij het met USB voedt zal dat niet het geval zijn.
Op 14 februari 2011 09:06:23 schreef Stijnos:
mooi gemaakt, welke row drives gebruik je daar?
Voor de rij 8 channel source driver is de UDN2982 van ?Allegro?.
Voor de Columms en dus de 3 kleuren de ULN2803A.
Ik was eerst van plan om nog wat kleuren te gaan mengen soort van PWM alleen de UDN2982 is een beetje langzaam dus zag een ghosting effect optreden, de UDN heeft een microseconde turn on delay en 5 microseconde turn off delay.
Zo! Snel projectje. Zaterdag lopen schema-tekenen en layouten. Vandaag effe geetst.
Ook nog risicos genomen: Meteen drie printjes geetst.
groot: 300k
De connector zit er ondertussen ook op, en hij zit vrolijk z'n tien ledjes op volgorde aan te zetten...
Het hart is een ATMega32U2. Ik heb er nu twee bestukt.
Met dank aan Tommyboy voor het aangeven van de componenten.
Golden Member
gefeliciteerd, de kleinste ledmatrix van deze week. Lijkt wel besmettelijk maar ik neem aan dat het dingetje ook nog iets anders kan dan ledjes op volgorde aan zetten. Dat lukt ook zonder Atmel
Op 14 februari 2011 18:54:10 schreef Rafarion:
[...]
Inderdaad ik ga pin voor pin af, ben niet zo'n fan van alles vast solderen en dan met litze eroverheen. Dus meestal mini beetje tin dan pin per pin afgaan.
Dat hoeft niet met litze. Even 2 pootjes vastzetten voor uitlijning, flux over de pootjes smeren en met soldeerpunt en tin relatief snel over het rijtje trekken. Dan blijven de pinnen los van elkaar en zien de solderingen eruit alsof het in de reflow gebeurd is, én blijft de verf intact. Kost je alleen wat flux.
Erg mooi printje trouwens!
Mijn vader heeft, naast een elektronica-afwijking (zo vader zo zoon?), ook een modelvlieg-afwijking. En bij modelvliegen horen sinds het laatste decennia natuurlijk LIPO accu's. En om lipo's te laden heb je een balancer nodig. Daarom had hij deze lipo balancer gebouwd:
http://dl.dropbox.com/u/699251/balancer/IMG_1185.JPG
http://dl.dropbox.com/u/699251/balancer/IMG_1183.JPG
Vervolgens ben ik naar school gegaan en daar het een en ander over Elektronica geleerd. Nu, 5 jaar later, vonden we dat het tijd was voor een upgrade:
http://dl.dropbox.com/u/699251/balancer/IMG_1177.JPG
Achterkantje natuurlijk:
http://dl.dropbox.com/u/699251/balancer/IMG_1178.JPG
Het schema hebben we ietswat aangepast, omdat er in het oorspronkelijke schema een fet gebruikt werd die moeilijk te krijgen is en tevens erg duur is (7 euro/stuk). Daarom nu een TIP120 tor gebruikt.
De volgende versie wordt eentje met een microcontroller en een grafisch display en log mogelijkheden naar SD kaart en fancy grafiekjes en ethernet en downloadbare skins en ...
@crazy inventor: mooie upgrade van je balancer
Op 14 februari 2011 18:54:10 schreef Rafarion:
[...]
Met ssop gaat dat nog wel, met QFN is litze te wel makkelijk zonder wat te slopen.
Op 14 februari 2011 19:49:49 schreef mr.stijntje:
Dat hoeft niet met litze. Even 2 pootjes vastzetten voor uitlijning, flux over de pootjes smeren en met soldeerpunt en tin relatief snel over het rijtje trekken.
Klopt. Zo heb ik bovenstaande atmel ook gesoldeerd. Ik begin het te leren: na het uitlijnen zat de eerste in 5 sec vast. De tweede kostte wat meer moeite omdat ik zo stom was om te beginnen in het hoekje wat als "tweede hoekpunt" vast zat... Paar keer oefenen hoeveel soldeer nodig is, dan soldeer je de uiterste twee pinnen met RUIM te veel soldeer vast (voor die twee pinnen, maar precies genoeg voor alle acht), dan flux er op en rits en hij zit netjes vast!
Hier de eerste experimentele versie van mijn project.
http://www.youtube.com/watch?v=n9rlSpSphro
of
http://www.vmarker.be
Zoals je ziet in de video heb ik een interactief whiteboard gemaakt. Deze gebruikt een IR object tracking sensor en een STM32 voor de USB connectie en calibratie omzetting. Ook zit er nog een extra CDC en HID interface in voor eventuele experimenten. Ook komt er nog een mass storage interface bij voor eventuele programmas.
Golden Member
kijk, daar is over nagedacht.
petje af!
Zijn dat dezelfde IR sensors als in de wii mote?
Straalt de pin IR licht af of wat?
Heel mooi gemaakt! Doe opeens weer wat ideeen op voor een lang lopend project van mij op. Iets met tracking/localisatie.
@stijnos: Het zijn ongeveer dezelfde sensoren maar ik er niet teveel over uitweiden door het NDA dat ik heb moeten tekenen. In de pen zit een IR-led.
@robint91: Mooi, het lijkt heel goed te werken! Ik heb een aantal jaar geleden een demonstratie gezien van iets wat er ontzettend hard op leek, het enige belangrijke verschil was dat daar een andere camera gebruikt werd (en de beamer het niet deed ). Was jij dat ook (Heilig Hartinstituut Heverlee)?
@Maarten Baert: Dat ben ik niet geweest! Dit is "in opdracht van" het vrij technisch instituut beringen.
indrukwekkend.
Smartboardkiller. Die mogen dan wel meerdere losse "pennen" met meerdere kleuren "inkt" hebben. Echter wel een hele hoop computersoftware voor nodig en niet bepaald plug and play... (Meerdere kleuren inkt in een "whiteboard" programma op de PC zou wel handig zijn, meerdere grafiekjes door elkaar tekenen e.d. Komt misschien nog?)
Als ik het goed begrijp is dit zelfs platform onafhankelijk omdat het zich gewoon als USB muis aanmeld en de standaard drivers gebruikt? Heel gaaf.
Ik ben ook bezig met een "nieuwe" pen waar je dan ook een linker en rechter klik kunt maken en ook nog wat extra opties. scrollwielje,....
Lucky Luke: Dat is de bedoeling dat alles plug and play werkt!
Golden Member
Ziet er heel netjes uit. Mooi met die grote displays. Ik heb er een met een LCD maar dat leest lastig af. In de CO voeding die ik ga bouwen komen ook LED's
Heel mooi,en eindelijk nog eens iets voor linkshandigen.
Nee, juist voor rectshandigen, want daarin houd je je meetpennen en soldeerbout vast, terwijl je aan de knoppen draait
Draai eens aan de knoppen als rechthandige, je zult zien dat je arm dan voor de display's komt. Erg ongemakkelijk om de spanning en de stroom in te stellen.
Erelce, Tidak Ada maakt een grap: Als rechtshandige draai je net met je linker hand aan de knoppen omdat je in je rechter hand de meetpennen en soldeerbout vast hebt.
Dit topic is gesloten