Goedenavond,

Kan iemand mij vertellen of het moeilijk is om een grafische LED equalizer te maken?
Het liefst moet hij met een microfoon werken, al heb ik er gezien die aangesloten zijn op een receiver.

Als het veel werk is en het kost veel, heeft er dan iemand een voorbeeld van hoe ik een leds op een microfoon kan aansluiten zodat deze op het geluid reageren?

Ben namelijk van plan om wat licht effecten op mijn kamer te plaatsen, het liefst een soort van lijst met een aantal leds daarin verwerkt.

Ik heb al wel het een en ander gezocht maar heb niet echt iets kunnen vinden.

Alvast bedankt!

Dan ben ik al een stapje verder, bedankt!

Wat ik kan doen is mijn project op het volgende baseren:
http://www.circuitsonline.net/schakelingen/63/lichteffecten/led-lichto…

Of op deze:
http://www.circuitsonline.net/schakelingen/73/lichteffecten/4-kanaals-…

Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik de leds met verschillende frequenties kan aansturen?

Voorbeeld:

x x x x x x x x x x
x x x x x x x x x x
x x x x x x x x x x
x x x x x x x x x x
x x x x x x x x x x
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

1 - 0hz - 2500hz
2 - 2500hz - 5000hz
etc...

Ik wil dan een bereik van 2500hz laten weergeven met 5 leds die een verschil van 500hz hebben.
Is dit te bereiken?

Bedoel je niet 'n spectrum analyzer? Een equalizer heeft doorgaans geen lampjes...

Sorry, dat bedoel ik inderdaad.
Maar ik wil er dan een bouwen zonder dat er verder een cpu of fpga aan te pas komt.

Het komt er op neer dat het een visualizer moet worden die reageert op het geluid.

Dat is best mogelijk zonder FPGA/PIC/AVR of wat dan ook. Je zal alleen wel voor elk kanaal een aparte print moeten maken met filters en bargraph drivers. Vergis je daar niet in, dat word naast een lang ook een duur project.

Dominic

Edit, Roland was me voor :P

Het is dus niet mogelijk doormiddel van verschillende spanningen met weerstanden en condensatoren?Zoals bij:
http://www.circuitsonline.net/schakelingen/73/lichteffecten/4-kanaals-…

Da's een prima schema, wel oppassen met de netspanning.

Ook een leuk project : http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1190803#1190803

Is wel iets complexer.

Je kan ook eens bij bouwpaketten zoals Velleman gaan neuzen, daar zitten VUmeters en powerindicators bij, die je kan bouwen. Voordelen: in vele electrinicawinkels te krijgen, alle onderdelen en print zitten erbij, en voor een prijs waar je het zelf niet kan voor samenstellen.
Velleman site
Kijk eens onder PRODUCTOVERZICHT INSTRUMENTEN, KITS & MODULES - VELLEMAN PROJECTS KITS AUDIO-/HIFI-TOEPASSINGEN

of zoek op kits K4305, K4306, K4307

- - big bang - -

Voor iedere frequentie een LM567 gebruiken is ook een mogelijkheid.
In de datasheet staan volgens mij voorbeeldschakelingen.

Gewoon een AVR of PIC door iemand laten programmeren. Er zijn genoeg van dit soort projecten te vinden.

Met een snelle microcontroller en een karakter-LCD of LED matrix zijn ook heel mooie resultaten te krijgen, en dan ben je aanzienlijk sneller klaar dan losse bandfilters en alle discrete aansturing te bouwen op 2 volle eurokaarten.

Een microcontroller is nou juist prima geschikt voor dit soort dingen. 1 chip doet een hele hoop complexe dingen en met een paar torretjes stuur je ook meteen je matrix aan, of met een paar stuurlijntjes een LCD.

Zoals ik het momenteel begrijp is de makkelijkste manier (op het programmeren na) om het aansturen via een microcontroller te doen.

Een led matrix zal ik in ieder geval zelf moeten maken neem ik aan?

Ik ben niet echt thuis in het ontwerpen van schema's, heb wel vaker kits gesoldeerd en PLC geprogrammeerd. Dus op dat gebied zou ik niet weten hoe ik moet beginnen.
Er staan zoveel voorbeelden op internet zonder schema's en code.

De input moet zijn: Microfoon en stereo vanaf de receiver (met een schakelaar)
Dan moet er worden bepaald bij welke frequentie welk ledje moet gaan branden.
En dan moet het worden afgebeeld doormiddel van een led matrix.

Je moet niet het wiel opnieuw willen uitvinden.

klik

Ik probeer het wiel niet opnieuw uit te vinden, zoek alleen een voorbeeld met schema's.
En die kom ik niet echt tegen, zelfs niet met je link.

Tja.. Ik heb deze van ebay ik wil je eventueel wel de schema's mailen. Zet ze niet in mijn post omdat er iets van copyright op zit geloof ik, en ik geen gedoe wil met de moderators.

Wauw! Dat is nou precies wat ik eigenlijk zoek.
Als je mij de schema's zou kunnen mailen dan zou dat top zijn!

Oké zal ze van avond even in scannen want ik kan de pdfjes even niet vinden.

Edit: Als je nog geen mail hebt met schamma's kan dat kloppen. Ik heb me een slag in de ronte gezocht maar kan ook de orginellen papieren schema's niet vinden. Morgen zoek ik verder want ik weet zeker dat ik ze nog ergens heb.

* Tinus016 moet stoppen met dat op ruimen. Hij kan zo niets meer vinden.

Edit: gevonden! Schema's zijn onderweg.

Als je mij de schema's zou kunnen mailen dan zou dat top zijn!

Al op de site van Tinus gekeken ? Die print die erbij hoort maak je niet even zelf. Dat word dus die kit bestellen.

Ik probeer het wiel niet opnieuw uit te vinden, zoek alleen een voorbeeld met schema's.En die kom ik niet echt tegen, zelfs niet met je link.

Beter zoeken...

http://diy.elektroda.eu/analizator-widma-akustycznego-v2/

Met een lcd display, compleet met broncode en print ontwerp.