RoelA
Resistance is futile (If < 1 Ohm)
Na 4 jaar trouwe dienst geeft deze vaatwasmachine error E4.
Model is Etna TFI8007WT.
Zodra je hem aanzet begint hij te pompen en piepen. Na ongeveer een minuut stopt hij met pompen, maar de foutmelding blijft. Uit en aanzetten blijft steeds error E4 geven.
Volgens het boekje is dit "Waterlekkage, bijv door gemorst spoelglansmiddel)"
Nu is dat niet gebeurt, hij is aangezet met vaat erin, niets bijzonders. Als we het filter nakijken is deze gewoon schoon. Er zit wel water in het zoutreservoir.
We kunnen in en om de afwasmachine geen water ontdekken.
Kent iemand deze klachten en is dit zelf te repareren, of moeten we hier beter een monteur voor inschakelen?
Er is lekkage op de bodemplaat van de machine dus niet als je de deur opentrekt maar als je op de echte bodem kijkt.
Dit water moet je eerst verwijderen , dan het toestel resetten.
Dan zal het toestel weer starten en moet je kijken waar de lekkage vandaan komt.
Controleer bv de aanvoerpijp achterop de machine welke voor de aanvoer van water is voor de bovenste sproeiarm.
Pas op voor scherpe randen , delen kunnen vlijmscherp zijn.
RoelA
Resistance is futile (If < 1 Ohm)
Hai,
Ook ik had een E4 melding met mijn vaatwasser.. Ik had deze in het verleden al 2 keer eerder gehad en heb hem toen schoongemaakt (er was geen lekkage te vinden) vervolgens even een paar weken laten staan en toen heb ik de stroom eraf gehaald, er toen weer opgezet en nu deed hij het weer.. Alleeeeen toen hij begon met draaien kwam er rook uit.. ik snap er niets van want hij is ontstopt met ontstopper, schoongemaakt en ik heb er niets raars mee gedaan.. moet ik hem resetten of zou er iets anders aan de hand zijn?
Ben het afwassen nu wel zat.. pffff
Oh ja.. ook gaan de lampjes nu flikkeren als ik hem aanzet. ik heb hem gereset volgens de eerder genoemde methode en kreeg ik een 0A melding in mijn schermpje.. hij was nog water aan het spuiten toen ik hem aan het resetten was (zodra ik hem aanzette) en begon hij meteen te roken. het klinkt ook alsof hij ergens vastzit (alsof de sproeier wel wil draaien (wat hij wel doet) maar wordt tegengehouden waardoor hij gaat roken.. zeg maar...
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (28%)]
Op 28 maart 2011 09:41:34 schreef jodelodido:
Hai,
hij is ontstopt met ontstopper, schoongemaakt en ik heb er niets raars mee gedaan.. moet ik hem resetten of zou er iets anders aan de hand zijn?Ben het afwassen nu wel zat.. pffff
Hij is ontstopt met ontstopper en ik heb er niets raars meegedaan.......
Moet zijn "Ik heb iets heel doms gedaan , ik heb hem ontstopt met gootsteen onstopper"
heb de vaatwasser los gemaakt aan de voorkant en achterkant blijkt dat de slang voor de bovenste sproeiarm er af was heb deze vastgezet en deze doet het weer.
op de bodemplaat helemaal onderin zit een drijver deze zit aan een schakelaar en gaat drijven als er water onderin komt zodoende E4 melding
Hoi allemaal, ik heb ook een Etna vaatwasser type TFI8003ZT waarbij ook dezelfde E4 foutmelding (na vier jaar gebruik) op het display verscheen. Ik bleek wel een lekkende afvoerslang te hebben en heb deze ook vervangen. Etna gaf bij voorbaat al aan dat dit een gebruikers fout is dus geen garantie? Heb de slang zelf vervangen maar de melding bleef. er staat geen water onderin de machine de drijver staat op de boden, ik heb hem doorgeblazen en gereset maar de melding blijft staan. Heeft iemand nog een idee wat de oorzaak kan zijn van deze melding?
THNX
Hetzelfde probleem gehad met een andere vaatwasser. De code 4 betekent voor verschillende merken hetzelfde.
Er stond water in, en na afpompen denkt de machine dat er nog steeds water in staat. Ik heb hem enkele dagen met de klep open laten drogen. Na vier dagen "verdween" de melding.
Dit was mijn oplossing na verschillende forums zoals deze te hebben bekeken.
Het is al 11 jaar later, maar ik wilde even bevestigen dat het verdampen bij ons ook werkte.
Wij hadden dezelfde storing. Ik heb eerst een week de vaatwasser open laten staan maar dat werkte niet, toen gingen wij een week weg en heb ik de vaatwasser open laten staan en ook de stekker eruit getrokken. Toen wij terugkwamen werkte hij weer!
Thanks Dingest om het op verschillende forums te posten.