Nog enkele vraagjes:
1) Als je iets moet aarden, hoe doe je dat dan in een robot?
2) Waar kan ik mijn circuits het beste op vastmaken? een gaatjesbord? Ik denk niet dat ik de mogelijkheid heb om printplaatjes te maken
Alles wat 'aan aarde' moet, moet in ieder geval aan elkaar. Dat is het belangrijkste. Als er grote metalen delen zijn, kun je die ook met elkaar doorverbinden (scharnieren overbruggen met soepel snoer) en aan dezelfde 'aarde' verbinden.
Vooral als je een radioverbinding hebt met de robot is dat een goed idee, het kan storingen verminderen.
Het is hier met die aarde eigenlijk als met een auto. Die zit ook niet echt aan de echte aarde verbonden, daarom noemen ze het daar 'massa'.
Veel mensen bouwen heel tevreden op gaatjesprint. Meestal maak je toch maar één exemplaar van iets.
Dus die dingen gewoon aan elkaar?
En gebruik ik voor die gaatjesprint het best met stroken of met eilandjes?
de meeste mensen (ik zelf ook) werken met rond elk gaatje een eigen rondje koper. Maar andere zweren bij banen of groepjes van 3. Kijk zelf wat je het prettigste vind werken.
Ik heb even een lijstje met types en eigenschappen gemaakt:
-eilandjes: -met koper/zonder koper (en soms tin)
-vierkante/ronde padjes
-dubbelzijdig en door gemetalliseerd
-baantjes: -met koper (en soms tin)
-dubbelzijdig en door gemetalliseerd
-per 3 gaatjes een pad:-met koper (en soms tin)
-Het kan zijn dat hier ook dubbelzijdig door gemetalliseerd is, maar weet dit niet.Er bestaan verschillende programma' om eerst een soort schets te maken van de print, en hoe je de componenten gaat plaatsen.
Voor een robotje zou ik per 3 gaatjes een pad gebruiken. Zo kan je makkelijk een IC/PIC solderen en er dan genoeg draden aan hangen zonder veel tin en dus een minder mooi resultaat) te gebruiken
Veel succes!
Ik gebruik meestal baantjes van drie, en heb ondervonden dat dit echt wel het gemakkelijkste is zeker voor kleinere schakelingen.