Hallo,
Ik heb de volgende uitleg gevonden over de weerstand berekenen die voor een transistor moet:
dat is basis transistor theorie.
Is vast voldoende over te vinden op het forum of via google.
Maar vooruit.In de datasheet van je transistor staat de versterkingsfactor (hfe) en er staat een basis-emitter spanning.
Bereken de stroom die door de lamp/led moet lopen. De basisstroom is dan die stroom gedeeld door de hfe. Dat is namelijk de versterkingsfactor van de stroom.
Dan weet je de stroom die nodig is voor de aansturing (check wel even of de pic zoveel kan leveren).
dan neem je de uitgangsspanning van de pic (5v waarschijnlijk). daar trek je de transistorspanning (basis-emitter) van af. Dan heb je de spanning die over de weerstand moet vallen
dan spanning/stroom = weerstand
bijvoorbeeld een bc547 (hfe = 180, Vbe = 0,7v) en een 6v 3w lampje.
Ik weet dat die transistor niet zoveel vermogen kan hebben, maar dat vergeten we even
door het lampje stroomt 500mA stroom. 500/180 = 2.78mA aan stuurstroom.de schakelspanning (uit de PIC) is 5v, trek daar de transistorspanning vanaf (5-0,7 = 4,3v).
dan 4,3/0,00278 = 1,54 ohm.
dit is wel heel weinig, maar de transistor is ook niet goed
en vergeet niet te kijken of te pic het wel kan leveren!
Begrijp ik hieruit dat de belasting altijd hetzelfde stroomverbruik moet hebben?
volgensmij verandert bij een gloeilampje ook het stroomverbruik als hij warmer wordt maar hoe kan je deze dan achter een transistor hangen?
groeten, Thijs
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (0%)]
Als je met een transistor gaat schakelen dan zorg je voor een basisstroom die overeenkomt met de maximaal te schakelen stroom. Sterker nog, vaak zorg je voor een beetje extra stroom zodat de transistor altijd hard schakelt.
Hierbij ga je dus uit van de maximaal te schakelen stroom en de minimale versterkingsfactor.
Verder klopt die berekening niet.
4.3 / 0.00278 = 1546,763, oftwel 1k5.
[Bericht gewijzigd door mbbneon op (11%)]
oke dus als mijn transistor 300mA mag schakelen ga ik in me berekening van die waarde uit. en dan mag ik ook gewoon 20 mA gebruiken?
Ja, als je je transistor zo ver openzet dat hij 300mA kan schakelen, dan is het geen probleem als er minder stroom doorheen loopt.
oke super bedankt!
maar er werd net gezegd dat ze zelf een nog hogere stroom laten lopen zodat hij goed open staat. maar hoe hoog moet ik deze stroom dan nemen?
en dan heb ik nog een vraag,
ik zoek de basis emitter spanning in de datasheet van de bc547c.
op de voorpagina staat emitter-base voltage = 6v
en op de volgende bladzijde staat base-emitter = 0,7v
dus welke moet ik gebruiken en kan iemand mij uitleg geven over deze waarden?
en naar welke waarde moet ik kijken hoeveel stroom de belasting maximaal mag hebben? ik denk collector current of collector peak current.
[Bericht gewijzigd door tysie op (57%)]
Je moet uitgaan van de minimale hfe die in de datasheet wordt beloofd voor het betreffende transistortype. Aan de hand van de gewenste collectorstroom en de hfe bereken je dan de minimale benodigde basisstroom en daar geef je wat toegift op, b.v. 25% meer.
Op 18 januari 2011 11:20:56 schreef tysie:
op de voorpagina staat emitter-base voltage = 6v
en op de volgende bladzijde staat base-emitter = 0,7v
Dit is een kwestie van zorgvuldig lezen wat er staat.
Veb staat in de tabel met absolute maximale waarden. Hier staat dat de spanning van de emitter t.o.v. de basis, dat is de spanning in de tegenrichting, maximaal 6V mag zijn.
Vbe staat in de tabel met elektrische karakteristieken, en is de drempelspanning van de basis t.o.v. de emitter, dus in de geleidende toestand. En die is ongeveer 0,7V
Ook moet je er rekening mee houden dat je collector wel de gevraagde stroom (β x Ib) kan 'krijgen' zodat de stroom wel voor de collector beschikbaar is bij de ingestelde basisstroom:
Als je bv een emmittor volger maakt, een grote stroom trekt en de basis stroom niet beperkt zou je volgens mij de B-E junction opblazen op het moment dat de collector deze stroom niet kan trekken. M.a.w. als β niet meer opgaat. De 'verbruiker' aan de emmitter zal dan zijn stroom uit de basis trekken.
oke ik heb even een voorbeeldberekening gemaakt. kunnen jullie misschien kijken of deze goed is gemaakt?
Hfe: 420
basis-emitter: 0,7v
maximum stroom bc547c: 100mA
100/420=0,24mA
5-0,7=4,3v
4,3/0,00024=17916 ohm
dus een weerstand van 18kohm gebruiken.
klopt dit?
Hartstikke bedankt!
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Bovendien varieert de hfe met Ic en wordt meestal bij een veel kleinere stroom dan 100mA opgegeven (bij de 547 voor 2mA). En de versterking neemt dan af. Halveer dus gewoon de weerstand, die 25% van Hagdos is aan de krappe kant, ik gebruik altijd minimaal een factor 2.
Bij 18k zou het inderdaad kunnen dat als je net een transistor hebt met de minimale Hfe, je net geen 100mA er door heen krijgt.
Maar als het goed is wil je ook geen 100mA door deze transistor, want dan zit je heel dicht tegen de maximale waarden (lees: kapotte transistor) aan. 18K is dus goed.
dawmast
Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
En ook heel belangrijk bij een schakeltor is dat die maximaal opengestuurd moet worden om zo een minimaal mogelijke warmte ontwikkeling te krijgen. Je stuurt dan de transistor in verzadiging, waarbij de spanning tussen de collector en de emitter minimaal is (kniespanning). Nadeel van het in de verzadiging sturen is dat de transistor minder snel is.
En daarom moet je juist geen 18k gebruiken: Vce is dan bijv 1 Volt ipv 0,3 Volt en gaat de tor nog eerder stuk.
dus moet ik hier een weerstand van 8,2kohm gebruiken?
en zal dit een goede schakeling zijn?
[Bericht gewijzigd door tysie op (36%)]
De belasting zit op de verkeerde plaats.
Vraag: wat is in deze schakeling de maximale spanning over de belasting ?
Even een uitleg waarom je belasting op de verkeerde plaats zit.
Stel, er valt 3V over je belasting, wat is dan de emitter spanning? Juist, 3V. Tel daarbij de 0.7V van de B-E overgang bij op, en je zult zien dat je ineens je basis weerstand uit moet gaan rekenen met 3.7 in plaats van 0.7V.
Het verhaal wordt nog erger als de belasting de volle voedingsspanning over zich moet hebben staan, in dat geval zou je de basis hoger dan de voedingsspanning moeten tillen!
Daarom wordt de belasting vrijwel altijd tussen V+ en de collector gezet.
oke! super bedankt!
hiermee ga ik het redden.
Ik heb nog nooit zelf een schema gemaakt met een transistor vandaar deze vragen.
[Bericht gewijzigd door tysie op (70%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
tysie, let even op: Jij neemt de "maximum stroom van de tor". Dat kan, maar dat hoeft niet.
Dus als jij een lampje wilt laten branden wat 0.5A neemt (nominaal), dan kan je best 0.8A als stroom nemen, dan delen door de worst-case Hfe (b.v. 200) en dan kom je op 4mA basisstroom.
Dan zeg je: maar m'n lampje kan wel 1.5A trekken als ie koud is. Nou, ik wens hem veel plezier.... Als je tor dat maar aankan, dan is er geen probleem om hem gewoon met 0.8A te laten opstarten, dan wordt ie snel warm genoeg om minder te gaan trekken en dan stabiliseert de boel.
Eigenlijk is het 't beste als je gewoon begrijpt wat een transistor doet....
De stroom van basis naar emitter wordt met "Hfe" vermenigvuldigd, en dat is de stroom die van collector naar emitter gaat lopen. De spanning Collector emitter wordt zodanig dat precies DIE stroom gaat lopen.
Dus voorbeeldje, je hebt een ledje die max 20mA aankan, en hebt er een voorschakel weerstand bijstaan die dat regelt. Vervolgens schakel je deze met je BC547 met een Hfe van 420. Stuur je nu 1 microampere de basis in, gaat de collector op zodanige spanning staand at de stroom door de led en z'n weerstand dus 420 micro ampere wordt. Simpel!
2x zo veel stroom de basis in en 2x zo veel stroom door de collector en daarmee de led.
Maar op een gegeven moment wil er niet meer dan 20mA door de led. De spanning is dan 5V over de led/weerstand. Dus stuur je een 1mA de basis in, dan ZOU de tor 420mA door de led willen laten lopen. Maar meer dan 5V kan ie niet over de led zetten, dus dat wil niet. Dan komt daar dus de 5V te staan en niet meer.
De rest-spanning over de tor in deze situatie is ongeveer 0.2V. In werkelijkheid staat er dus maar 4.8V over de led.
ik heb nu een schakeling met een transistor gemaakt.
ik heb tussen de pic en de basis een weerstand van 8,2Kohm
de colector van de transistor heb ik aan de ground en de emitter komt van de 5 volt plus via een weerstand met ledjes.
nu branden deze ledjes helemaal niet fel en als ik ze aansluit zonder de transistor doen ze dat wel.
wat doe ik fout?
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Waarom heb je dan ineens de tor "omgedraaid"? In je schema zat de emitter nog aan de onderkant, alleen zat nog de load ertussen. Die load moet gewoon aan de collector, en de emitter uiteraard nog steeds aan gnd! Blijven nadenken he? 
[edit] spuit 11...