Beste allen,
Ik heb hier een Pioneer PD-Z560T cd-speler. Het is een twin-tray midi-size component en heeft een tijd stil gestaan.
Eerst las hij helemaal niks. Dus ik de kap eraf halen en dat was meteen duidelijk. Het cd-tje gaat niet draaien. Als ik m dmv een zetje even help leest hij prima. Hij heeft dan even tijd nodig om de slip te overwinnen en op toeren te komen.
Dus ik de twee delen waar de cd tussen vastgepakt wordt ontvet. Het resultaat: ik hoef nu niet meer te helpen. Hij krijgt de cd zelf draaiende en lees dus goed.
Toch is er echter nog steeds wat slip. Dit uit zich in regelmatig haperen van de muziek. Altijd tijdens het afspelen, maar vooral heel duidelijk als je meteen naar latere nummers skipt (toerental moet dan natuurlijk omhoog).
Mijn vraag dus: wat kan ik doen om de slip te elimineren? Volgens mij is er ook een lichte magneet in het spel, maar moet ik de boel nog opruwen ofzo?
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Is het niet de motor-as die slipt op het rubberen 'wieltje' waar de CD weer op rust? (en uiteindelijk via rondgedraaid wordt)
In geval van ja: je zou met wat lijm kunnen klooien 
McDuff
Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.
Wel eens meegemaakt bij een ander merk dat de magneetring in de aandrukring gebroken was en het plaatje daardoor slipte.
Mac.
Op 18 januari 2011 19:48:27 schreef weardguy:
Is het niet de motor-as die slipt op het rubberen 'wieltje' waar de CD weer op rust? (en uiteindelijk via rondgedraaid wordt)In geval van ja: je zou met wat lijm kunnen klooien
Oja, dat zou natuurlijk ook nog kunnen.
Dan ga ik morgen even kijken hoe dat precies wordt aangedreven.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
ik meen dat die twintray ook 1 op de zoveel keer de lade niet helemaal goed deed sluiten waardoor de cd aandrijving niet klem genoeg zat en ging slippen . dit kan al een snaartje zijn wat wat uitgeleuterd is.
Zoef de Haas.
Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Gewoon de spindelmotor vervangen, deze heeft een dood punt en komt traag op toeren. Vooral aan het begin van de CD waar het toerental het hoogst is zal de CD overslaan. Die motortjes kosten bijna niks, ik meen 6 euro bij Nedis en heeft, als ik het goed heb onthouden, type MOT-400. Was een veel voorkomend euvel bij die 2 laden wisselaars. Het CD tableau moet je wel overzetten, de bovenkant van het tableau tot de frameplaat is 19.3MM
Groetjes Hans.
[Bericht gewijzigd door Zoef de Haas. op (12%)]
Hmmm, dat zijn weer heel andere geluiden...
Vanavond zal ik eerst eens heel goed observeren of de motor nu wel goed draait en alleen het schijfje slipt, of dat de gehele aandrijving hapert.
Bij Nedis kan ik de MOT-400 niet vinden. Wel in het buitenland...
Okee mensen, ik heb zojuist weer wat zaken getest/bekeken aan de cd-speler.
Maar eerst even een foto:
Bij het invoeren/starten van een cd gaat de cd nu in 8 van de 10 gevallen wel draaien (ook een beetje afhankelijk welke cd). Als hij hem niet gedraaid krijgt is duidelijk te horen dat de motor wel draait en ergens iets slipt. Help ik m dan (op tijd) dan gaat hij draaien. Tijdens het afspelen trouwens hapert (lichte, hele kleine hikjes) hij altijd sowieso wat, dus er blijft wat slip ook als hij draait.
De vraag is nu dus of de cd tussen de boven- en onderklem slipt of dat de aandrijving van het onderste klem gedeelte (zwart) slipt. Ik denk het laatste. Het eerste lijkt me toch onwaarschijnlijk (een cdtje heeft een massa van bijna niks en de magneetwerking is best redelijk tussen bovenklem (wit) en onderklem (zwart).
Het viel me wel op dat er helemaal geen 'grip-rubber' op zowel de onder- als bovenklem zit. Maar ik weet niet of dat gebruikelijk is.
Dus wat nu te doen. Om de aandrijving te inspecteren zal de boel uit elkaar moeten vrees ik.....?
Zoef de Haas.
Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Voordat we eindeloos gaan discussiëren, vervang de spindelmotor. Ik heb deze fout zo dikwijls verholpen dat het vrijwel uitgesloten is dat hier iets anders aan de gang is. MOT-400 klopt nu ik de foto heb gezien, maar de hoogte van het tableau die ik opgaf klopt niet, die is weer voor een ander type met 22MM as.
Dat demonteren is vrij simpel, gaat met 4 schroeven. Let op die steentjes die er onder zitten en leg de veertjes zodanig neer dat deze ook weer op dezelfde plaats gemonteerd worden. Ze zijn verschillend van druk, doe je dit niet dan hangt bij hermontage het loopwerk er scheef in.
Groetjes Hans.
[Bericht gewijzigd door Zoef de Haas. op (30%)]
Okee, dus ik moet type MOT-400 hebben. Heb ik nog meer nodig? Wat moet ik dan met die maar die je opgeeft?
Ik kon m bij Nedis niet vinden. Bij Conrad helaas ook niet. Enig idee hoe ik er aan kan komen in NL (liefst webwinkel of ergens in de regio zuidwest NL)
Ik neem aan dat ik eerst het complete loopwerk uit de speler haal of gaat het vervangen met loopwerk in de kast?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (49%)]
testman
de spindelmotor kan ook een zwaar lopend lager hebben , je zou een drupje klokolie in het lager kunnen mikken . of anders maken de borstels geen goed contact op de lamellen van het anker , soms kan het motortje open aan de achterkant en de ( geen kool maar messing borstels ) even strakker zetten en testen . dat kost niks en dan zou het probleem ook weg moeten zijn .
Anoniem
Juist, een klein beetje kontaktspray in de motor (onderkant)
of anders vervangen let wel op de hoogte van het "tafeltje"
mr flip
Je hebt werkpaarden en je hebt luxepaarden, maar ik ben een luipaard
Controleer even zeker dat de spindel slipt op de cd.
(het ding waar de cd op ligt)
Als dit wel draait of een ander toeren tal heeft als de cd, kun je stellen dat niet de motor kapot is.
Als de cd draait, en je houd hem tegen, en de motor loopt door samen met de spindel, sluit hij niet goed aan.
controleer hoogte spindel!!!!
desnoods, ff een papiertje rond knippen met een gaatje ter groote van een dubbeltje, voor tussen de cd te leggen. (middelste stukje natuurlijk)(only for test)
indien niet de spindel motor slipt idd de spindelmotor vervangen, en uit vissen waar dat slip geluid vandaan komt.
mvg flip
Vanavond zal ik er weer even aan werken.
Als de cd draait en ik probeer m te stoppen dan stopt gewoon de hele spindle. Het is dus niet zo dat dan de motor ook doordraait. Er is dus blijkbraar wel genoeg grip tussen cd en mechanisme.
Kan ik met dat papieren schijfje de speler even foppen? Zodat hij toch wil gaan draaien zonder dat er een echte cd inzit? Doordat de cd nu zo groot is kan ik de onderkant v/d aandrijving niet zien en dus niet beoordelen of die draait. Is het onderste gedeelte v/d aandrijfunit (spindle)(zwart) hetgeen hier 'tafel' genoemd wordt? Hoe controleer ik de hoogte en wat moet de hoogte zijn? (service manual heb ik helaas niet en is onvindbaar).
Maar wat is nu precies het doel van de test met het stukje papier? De hoogte bepalen of iets anders?
Sorry voor de vele vragen, maar ik ben liefst goed voorbereid als ik eraan begin. Het is een prachtige cd-speler die ik graag gerepareerd wil zien.
Nou, ik de boel uit elkaar gehaald. Dat ging idd wel.
De onderste spindle waar de cd op rust zit heel klem direct op het motor asje. No way dat dat slipt. Als ik trouwens de cd met mijn vinger tegenhoud dan draait de motor toch door. Dus slipt de cd tussen de zwarte onder- en witte bovenspindle.
Om het asje zaten wel wat haren en lichte viezigheid. Dat heb ik allemaal schoongemaakt en het lagertje geprobeerd (motortje kan niet uit elkaar zonder te slopen) met hele dunne olie te smeren. We zullen zien wat het voor resultaat op gaat leveren.
Nu eerst dat twintray mechanisme weer in elkaar zien te krijgen... Is ook een redelijke uitdaging...
Oooohh, dat viel alles mee. Mooi en duidelijk mechaniek.
Dus alles weer in elkaar en jawel: hij leest nog steeds cd's!! 
Sterker nog: er is helemaal niets veranderd. Dus nog steeds een 'slippende koppeling'.
Ik kan me toch echt niet aan de indruk onttrekken dat toch de cd tussen en 'koppeling' slipt. De motor draait als een dolle, maar het cdtje en de bovenkant van de spindle staan stil en er klinkt nogsteeds het schurende slipgeluid.
Er zou eigenlijk een flinterdun rubbertje tussen moeten ofzo...
Franssel
Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
Op 20 januari 2011 22:14:43 schreef SuperGrover:
Oooohh, dat viel alles mee. Mooi en duidelijk mechaniek.
Dus alles weer in elkaar en jawel: hij leest nog steeds cd's!!Sterker nog: er is helemaal niets veranderd. Dus nog steeds een 'slippende koppeling'.
Ik kan me toch echt niet aan de indruk onttrekken dat toch de cd tussen en 'koppeling' slipt. De motor draait als een dolle, maar het cdtje en de bovenkant van de spindle staan stil en er klinkt nogsteeds het schurende slipgeluid.
Er zou eigenlijk een flinterdun rubbertje tussen moeten ofzo...
is het oplegmagneetje wel sterk genoeg , en is het rubber of kunststof matje waar de cd opligt niet te dik
de cd wordt magnetisch vastgedrukt
en daalt de arm wel ver genoeg zodat het aandrukmagneetje vrij meedraait
Op 20 januari 2011 22:22:10 schreef Franssel:
[...]is het oplegmagneetje wel sterk genoeg , en is het rubber of kunststof matje waar de cd opligt niet te dik
de cd wordt magnetisch vastgedrukt
en daalt de arm wel ver genoeg zodat het aandrukmagneetje vrij meedraait
Het magneetje is gewoon standaard dus dat zal toch wel goed moeeten zijn? Verder zit er niks tussen de onderste en bovenste klemgedeelte. Gewoon hard plastic zijn de contactvlakken. Zou wel iets stroever mogen zijn (rubber dus ofzo).
Ik zal eens een oude cdrom drive openmaken. Kijken hoe dat zit.
Anoniem
Zit het plateautje niet te laag??
(bij somige loopwerken van dit merk zit er een malletje in het plastic, dit kun je er uitbreken. dit heeft de juiste dikte voor het afstellen van de hoogte.Om het motor asje schuiven tussen het bovenste lager en het plateautje)tafeltje..
Op 20 januari 2011 23:54:06 schreef intake:
Zit het plateautje niet te laag??
Ja, dat zou wel kunnen denk ik.
Ik heb het plateautje van de as afgehad (zit er heel klem op) en weer op dezelfde stand terug geplaatst.
Ik kan m wel een tikkie hoger zetten, maar hoe zit het dan met de focus? Het cdtje komt dan verder van de lens af. Of corrigeert de lezer dit zelf?
De sterkte van het magneetje heb ik geen idee van of dat sterk genoeg is. Ik zou ook niet weten hoe ik aan een ander/sterker magneetje moet komen wat hier precies in past.
Franssel
Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
het plateautje is niet alleen plastik er zit ook metaal in voor het magneetje , daar mag je dus nooit iets opleggen ivm afstand magneet
het magneetje is al beetje zwak omdat bij eject de arm het magneetje niet loskrijgt (wel eens meegemaakt in autoradio cd)
Op 21 januari 2011 10:50:11 schreef Franssel:
het plateautje is niet alleen plastik er zit ook metaal in voor het magneetje , daar mag je dus nooit iets opleggen ivm afstand magneet
het magneetje is al beetje zwak omdat bij eject de arm het magneetje niet loskrijgt (wel eens meegemaakt in autoradio cd)
Ja, dat klopt. Het plateautje is van kunststof met een metalen deel erin gelegd. Maar dat metalen deel ligt iets dieper t.o.v. het opstaande kunststof randje waar de cd daadwerkelijk op ligt. Op de laatste foto die ik postte is dit te zien.
Het raakvlak met het cdtje is dus eigenlijk alleen het dunne, zwarte kunststof randje. En dat geeft, zo lijkt het, te weinig grip op de cd. De magneet in het bovenste gedeelte plakt eigenlijk best behoorlijk goed. Als die idd te sterk zou zijn dan zullen er denk ik idd problemen onstaan bij het losmaken/ejecten.
Ik bedenk me nu eigenlijk dat het theoretisch wellicht ook mogelijk zou zijn dat het metalen deel in het plateau slipt in het kunststof deel van het plateau. Of klinkt dat heel erg onwaarschijnlijk?
Anoniem
De laatste dan;
de bovenkant van het plateautje moet c.a. 2mm boven de lens zitten,
(de lens moet mechanisch naar beneden kunnen)
in rust, de focus kan dan genoeg regelen naar boven/beneden,
bij verouderde laserunit's ligt de lens weleens op
het laagste punt,dit kan natuurlijk niet..
mr flip
Je hebt werkpaarden en je hebt luxepaarden, maar ik ben een luipaard
ik ben er bijna 100% zeker van dat het plateautje niet goed zit.
door het magneetje word het wel aangetrokken, maar als de afstand niet goed is (te veel ruimte tussen plateau en bovenste spindel ding) is de grip niet optimaal en gaatie slippen.
normaal gezien, als je er geen cd in stopt, klikt het plateau tegen het witte ding aan. zoniet klopt de afstand niet.
dit kan aan verschillende dingen liggen, positionering van de totale laser unit naar boven, eject meganisme wat de bovenste klep op de spindel laat zakken..etc
De papier check is alleen om te checken, of er ruimte tussen de spindel en cd zit.
na beter bekijken van de foto, zal dat bij deze constructie bijna geen effect hebben.
even andere vraag:
Heeft die cd speler soms een hele tijd stil gestaan met een cd erin??
Als dat zo is kan het ook zijn dat het magneetje echt slecht is geworden. (magneten moet je altijd tegen elkaar bewaren anders verliezen ze hun kracht).
Als je toevallig uit omg eindhoven komt mag je er ook ff mee hier heen komen dan kijken we ff samen, zoiets is zo moeilijk te zeggen van afstand.
testman
als die sluiting niet helemaal past kun je als test een chassisring ertussen doen , slipt de cd dan niet is het plateautje niet helemaal passend , zoals gezegd kan er ook een probleem zijn met de loader die af en toe niet ver genoeg dichtloopt .