Kom, op het gevaar af dat ik verwezen wordt naar al eerdere posts over de led vu meter, of de datasheet van de LM3915, ga ik mijn vraag hier toch gewoon stellen. Misschien wil iemand mij dit uitleggen.
Ik heb de LED VU meter van deze site gemaakt:
http://www.circuitsonline.net/schakelingen/59/audio/led-vu-meter.html
Eerst op een breadboardje en daarna op een stukje printplaat. In plaats van 10 ledjes gebruik ik er 5. Na elk ledje heb ik er een tussenuit gehaald.
Deze vu meter gebruik ik in combinatie met een walkie-talkie die ik weer als babyfoon gebruik. In plaats van geluid zie ik dan de ledjes oplichten. Doet het prima op de speaker uitgang.
De walkie-talkie heeft namelijk twee uitgangen: een voor een speaker en een voor een 'oortje' (koptelefoon). Nu wil ik de uitgang van het oortje gebruiken want als ik daar de mini-jack in steek dan blijft de speaker van de walkie-talkie gewoon werken, en dat wil ik.
Maar als ik de koptelefoon uitgang gebruik dan variëren de ledjes niet meer. Het is of uit (geen geluid, in ruststand) of alle 5 ledjes branden (ook bij enkel ruis)
Hoe kan dit? De bijbehorende koptelefoon het ik doorgemeten, die gaf 30 ohm. Ik heb allerlei weerstandjes op en over de ingang geprobeerd zonder enig effect.
Het lijkt me dat de uitgang van de koptelefoon een lagere spanning geeft dan de speakeruitgang. Waarom branden alle ledjes dan?
Alvast bedankt voor alle suggesties.
Heb je aarde en het signaal goed aangesloten?
Als het goed is aangesloten zou je de gevoeligheid kunnen aanpassen met een weerstands deler. een weerstannd alleen in serie doet niet zoveel omdat het hoogohmig is.
Dank voor de respons. Alle genoemde suggesties heb ik geprobeerd:
- aarde en signaal omgedraaid: geen resultaat
- een weerstand 100k van pin 5 naar de min: geen resultaat
- een weerstand 10k van pin 5 naar de min: geen resultaat
- weerstand 100k van min naar pin 5 en weerstand 100k van plus naar pin 5
- weerstand 100k van min naar pin 5 en weerstand 10k van plus naar pin 5
- weerstand 10k van min naar pin 5 en weerstand 100k van plus naar pin 5
- weerstand 10k van min naar pin 5 en weerstand 10k van plus naar pin 5
alles zonder resultaat.
- een condensator nf100 tussen pin 5 en min: geen resultaat (bij ontkoppelen van walkie talkie branden de ledjes dan niet meer, da's wel een verandering)
- nog iets geprobeerd met een diode en een weerstand, ook geen resultaat.
Helaas dus. Heeft iemand nog ideeën? Moet er misschien toch een versterkertje voor?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Er stond 'een c'tje ertussen, niet er overheen. Dus tussen de signaaldraad. (pin 5 en de oortelefoon uitgang)
Dank je wel Arco. Het heeft even geduurd maar ik heb 'm kunnen testen met een 100nf condensator en de suggestie van Aart werkt. Inderdaad, een condensator ertussen voorkomt dat de LED-jes onmiddelijk uitschieten.
Iedereen bedankt!