wat jij met bosch hebt maarten , heb ik met zanussi . heb zelf een bosch koeler en droger en werken beiden prima . maar het klasse verschil is wel degelijk een ding bij compressormotoren . ook bij cdspelers staat er altijd klasse a laser achterop of bovenop het apparaat. kijk je echter dan binnenin staat er op de lasereenheid laserclasse 3b ( dit heb ik bij autoradio's vaak gezien ) de meeste compresoren van koelkasten komen maar van 1 fabriek ( danfoss ), en je hebt een punt met de koelkasten uit 1985 , deze hadden nog een freonkoelsysteem . dat was beter met de olie in de motor , de huidige modellen kunnen sneller bij oververhitting de olie gaan meenemen in het koelsysteem en dat leid al snel tot een dode compressor.

op m'n exwerk stonden een 180 koelkasten/vriezers die in m'n onderhoud vielen . het vastgelopen compressorprobleem heb ik bij de oude 70's en 80's modellen 2 x meegemaakt en bij de modellen na de eeuwwisseling wel 20x een vastgelopen motor .de eerstgenomde koelkasten waren aeg modellen die het 30 jaar volgehouden hadden.

het probleem is vaak dat een inbouwkoeler te weinig luchttoevoer of afvoer heeft wat dan eigenlijk lang goedgaat omdat het ding afslaat eer het koelsysteem te heet wordt . maar dan gebeurt het een keer dat de deur open blijft staan 1 nacht en dan is het systeem te heet geworden . het kan dan nog weken duren maar dan gaat de motor eraan.
ook kan er bijv een oude krant op de koelkast liggen waardoor er geen luchtcirculatie is .

het klikken en na een 3 minuten weer klikken is duidelijk de klixon die de motor beveiligt , normaal is dit als de koelkast loopt en de stroom valt uit dan kan de motor gedurende 3 minuten niet aanslaan door de te hoge druk in het systeem nog . gezien de motor heet wordt van het steeds uitvallen zonder lopen is er een probleem met starten en dat is erg vaak definitief.

@ maarten het probleem met lampjes in een liebherr ( tafelmodel toevallig ? ) is het schakelaartje in de deur wat wegknettert door het vocht in de koeler. het is vaak een kwestie van het schakelaartje eruit halen en de contacten schoonkrabben en het probleem is weer weg .

Kijk, dat is een mooi uitgebreid verhaal over de praktijk. Mijn wat spitse opmerkingen waren opzich ook meer aan 240z gericht omdat ik zijn diagnose wel erg kort door de bocht vond.

Ik ben trouwens geen algemene Bosch-hater. Mijn stofzuiger van dat merk doet het prima en het handgereedschap ook. Die defecte koelkast waar ik het over had, was in 2002 of 2003 door mijn ouders aangeschaft tegelijk met mijn Zanussi vrieskast. Het werd een Bosch omdat die goedkoper was dan Liebherr en toch heel goed zou moeten zijn: de vorige Bosch deed het na 30 jaar met een lawaaiige compressor nog steeds prima, alleen het plastic en de isolatie waren slecht geworden. Nu staat er dus alweer een paar jaar een mooie nieuwe Liebherr.

Bij die derde Liebherr zal ik het deurcontact nakijken de eerstvolgende keer dat het lampje stukgaat, dank voor je tip!

Op 30 januari 2011 19:16:09 schreef maartenbakker:
Als ik persee iets moest adviseren op koel-aankoopgebied: loop met een boog om Bosch heen. Altijd prima spul geweest maar mijn Bosch was wel na 7 jaar total loss (compressordruk en/of gasvulling), en dat heb ik al vaker gehoord. De Liebherr uit 1985 is er toen voor in de plaats gekomen.

Was jouw Bosch van tussen 1976 en 1978?

Ik werkte als koeltechnicus/witgoedreparateur voor Allumalux Bosch België van 1976 tot 1979.
In 1975-76 is Bosch met een eigen produktielijn van compressoren begonnen.
Dit is na een goed jaar een zware flop gebleken, de compressoren vielen bij bosjes defect (hoofdzakelijk geblokkeerd, soms gewoon compressieloos), voornamelijk de beruchte 2.708.234.006 en 008 compressoren (vergeet niet dat er tijdens de zomer van 1976 een zeer zware hittegolf was).
De twee binnentechnici konden de toeloop van koel-en vrieskisten met defecte compressoren niet volgen (tot dan werden compressoren enkel in het atelier vervangen met behulp van acetyleen lastoestellen).
Ik heb zelf maandenlang compressoren zitten vervangen in het atelier ter versterking van de twee andere technici.
Bosch heeft toen besloten het vervangen van de compressoren door de buitendiensttechnici (waar ik normaal deel van uitmaakte) te laten uitvoeren bij de klant zelf, het vervoer van de defecte koel-en vrieskisten van bij de klant tot in het atelier en terug begon te grote proporties aan te nemen, er was niet genoeg ruimte meer om ze te stockeren in afwachting van de reparatie (op momenten was er een 3-5 weken lange reparatietermijn vooraleer de klant zijn herstelde koel/vrieskast terughad).
Het lassen bij de klant gebeurde met een draagbaar elektrisch lastoestel (regelbaar 100 tot 200A) via een soort tang met licht uitgeholde grafieten bekken die rond de koperen/ijzeren buizen pasten.
De lasbaguetten bevatten 10% Zilver (klantenprijs was zo'n 2.50€/stuk en er waren gemiddeld zo'n 2 à 3 stuks/herstelling nodig).
Iedere technicus had tevens een vacuumpomp/vulstation en een R12 (Freon, CF2Cl2) tank in zijn bestelwagen (naast een hele stock aan witgoedonderdelen).
Het elektrisch lassen was niet evident, mijn collega's hadden veel last van gesmolten/doorgebrande buizen en slechte lassen wegens verkeerde instelling van de stroomsterkte en/of te lang verwarmen/te weinig toevoegen van soldeerflux.
Na een paar weken kon ik even mooie/perfecte lassen maken als met de acetyleenbrander.
In het begin deed ik ca. 3.5 uur per vervangen compressor, nadien lukte het mij in minder dan 2 uur (lektesten/vacuum pompen/vullen/draaitesten inbegrepen).
Het vervangen van de compressoren gebeurde onder de waarborg binnen het eerste jaar en, indien verstreken, onder een coulanceregeling (2 jaar op de compressor, nadien nog verlengd tot 3 jaar).
In het begin werden de defecte 006 en 008 compressoren vervangen door dezelfde desastreuze 006/008 compressoren, soms door een Danfoss of Necchi (afhankelijk van het model koel/vrieskast).
Na een 6-tal maand bracht Bosch eindelijk een verbeterde versie van de compressor, de 2.708.234.023.
Deze compressor is heel betrouwbaar gebleken (heb er later weinig moeten vervangen).
De overblijvende 006 en 008 compressoren bij klanten die het na 1-2-3 jaar nog deden vielen geheid defect in de daarop volgende jaren (tot aan mijn vertrek bij Bosch in 1979 verving ik er nog regelmatig).

Op 30 januari 2011 23:52:36 schreef testman:
de meeste compresoren van koelkasten komen maar van 1 fabriek ( danfoss )

Naast Danfoss heb je ook de Italiaanse Necchi compressoren, en zeldzamer de Aspera compressoren, en zoals hoger vermeld de Bosch compressoren.
Bosch gebruikte alle merken compressoren door elkaar.

PS: Mijn Zanussi koelkast heeft het exact 5 jaar uitgehouden (ik had speciaal een tot 5 jaar verlengde waarborg genomen bij aankoop), overleden met een geblokkeerde compressor. |:(
Van mijn actuele koelkast, een 330 liter Bosch met aparte deur voor het vriesvak, hoop ik toch langer te kunnen genieten (heb weeral 5 jaar waarborg voorzien)...

necchi motoren , het enigste waar ik dat merk van ken is van naaimachines .... de koelers uit de freontijden waren beter als de huidige , als er een freon motor stond te rammelen kon dat nog jaren doorgaan zo . vroeger jaren een ruton ( philips ) gehad die op zijn einde vervangen was omdat het ding zo'n herrie maakte dat de tv het niet meer overstemde , de inmiddels 10 jaar oude bosch vervanger heb ik nog steeds en werkt prima , deze bevat pentane als koelmiddel .

de koelingen in de horeca voor hele karren zijn zelfs slecht , heb deze ook al vaker stuk horen lopen . soms al meteen met aanslaan ( systeem dan 3 jaar oud ) en andere pas na een 20 minuten als de potmotor heet begon te worden . dat kan behoorlijk herrie maken en is ook weer veroorzaakt door hitte in het koelsysteem die niet weg kan , wat weer de compressorolie meeneemt in het systeem.

@Turbokeu: Zeer informatief achtergrondverhaal! Het ging om een Bosch uit ongeveer 2002, en ik meen dat de compressor een Danfoss was. De Bosch die daar bij mijn ouders aan vooraf ging en 30 jaar met een lawaaiige compressor heeft overleefd (zoals testman schrijft: stond te rammelen) zal dus juist wat ouder geweest zijn.

Mijne heren , wat een overvloed aan tips en ervaringen , mooi om te lezen en mijn lering uit te trekken!

Ik heb de elektra van de compressor gehaald en geschud.

Ik hoor geen rammelen. Ik kan een klepje er vanaf halen en het ceramische schijfje zien , dat lijkt niet kapot of poreus.

Het plastic van het compartiment waar het schijfje in zit is aan de buitenkant aan beide kanten licht gebruind.

Overigens ziet alles er nog prima uit.

Van het zwarte ronde geval en schijfje lijkt wel een (verbrande) elektra lucht te komen als ik diep snuif.

Kan dat op iets duiden?

http://www.uploadarchief.net/files/download/vries3.jpg

dat schijfje staat al zolang de motor vastzit elke 3 minuten een motor aan te duwen die vast zit , daar wordt hij wel heet van .

ik heb weleens gezien dat dit schijfje met een steekvlam weg fikte door een compressor die tijdens vervoer vasgelopen was. stekker erin en vlam ging het.

Het schijfje zal inderdaad wel continu heet staan als de compressor niet start. Het ziet er inderdaad nog keurig uit, maar 100% uitsluitsel of het ding nu wel of niet goed is, heb je pas na meting (als hij gebarsten was had je al wel duidelijkheid, maar helaas). Het zwarte ronde gevalletje erboven is de motorbeveiliging dus dat zal het ding zijn dat steeds stond te klikken omdat de boel te heet werd. Die kan ook wel wat gaan ruiken van het steeds moeten schakelen.

Samengevat: je komt nu eigenlijk niet meer om meten heen om zekerheid te krijgen. De PTC (dat ceramische schijfje) en de condensator die naast het geheel gemonteerd zit. Feitelijk vormen die twee onderdelen nu de beslissing of het apparaat total-loss is.

Als het startrelais rammelt (weerstand gebroken) is het mazzel. Anders compressor. Pech dan. Bosch goed???? Hmmm bedenkelijk. Ik ben nog steeds een voorstander van Whirlpool koelapp. Ook bij Miele/ Liebherr = een pot nat gaan de compressors vaak stuk. Bosch/ Siemens heeft enorme rotte verdampers van staal er in welke wegrotten. Indesit doet het ook goed qua prijs.

Een ding: Je moet er geluk mee hebben. ACC compressors zijn beter dan een Danfoss of embraco.van vroeger had je IRE, waren onverwoestbaar

iedereen heeft een merk met goede herinneringen , smd noemt nou net de c klasse apparaten waar ik voorheen wekelijks onder lag en niet een twee drie aanbeveel . in mijn ervaring zijn de thermostaten van whirlpool zijn erg slecht . maar evengoed je moet er gewoon geluk mee hebben .

reken wel dat resultaten uit het verleden geen garantie voor de toekomst zijn , dwz merken die vroeger best goed waren zijn nu veel slechter in kwaliteit , bijv marijnen , bauknecht , zanussi zijn c keuze .

Heren , ik beslis dan maar dat ik afscheid ga nemen van mijn trouwe Zanussi. Ik breng 'm naar de recycling zodat wellicht een ander er nog iets mee kan.

Dan morgen maar eens gaan kijken welke nieuwe kast het gaat worden.

Ik zal kijken wat er vooradig is kwa smal model (55cm) , ik vrees dat ik niet zo'n brede keus zal hebben als de gewone bredere modellen.

De goedkope modellen zal ik laten staan.

Mijn Zanussi ben ik overigens zeer tevreden over , ik heb net ontdekt dat ie ruim 12 jaar trouw dienst heeft gedaan.

Nooit een probleem , altijd goed gewerkt.

Ik begrijp dat de huidige generatie Zanussi modellen minder goed zijn...

Dan maar proberen een Miele of Bosch te kopen.

Wat zijn eigenlijk de NOOIT KOPEN merken? Ik kan me namelijk herinneren toen ik vorig jaar met een maat van me een koelkast ging kopen er wel een merk of 8 waren...

De nooit-kopen merken zijn de apparaten in de laagste prijsklasse van verder onbekend klinkende merken als Whiteline en White Knight. Die komen van ramsjfabrikanten vandaan zoals Vestel die ook in bruingoed al jaren berucht zijn om hun rommel. Deze merken vind je vooral in bouwmarkten maar ook echte winkels en postorderbedrijven hebben er soms een paar modelletjes van staan.

Je schrijft Miele, maar hou daarbij in de gaten dat Miele en Liebherr identiek zijn, dus als je van een van die merken een betere aanbieding ziet heb je gewoon dezelfde kwaliteit tegen de beste prijs.

Mocht je toch voor Bosch gaan (slechte ervaringen kunnen incidenten zijn en de kwaliteit van 10 jaar terug zegt weinig over die van nu), houd er dan rekening mee dat Siemens daar ook volledig identiek aan is.

In het rijtje van Whirlpool (opzich een aardig merk, voormalig Philips, hoewel het voor- en tegenstanders kent. Ik ken zelf alleen hun combimagnetrons en vind die best prettig in gebruik ondanks soms wat reparaties, maar de onderdelenvoorziening is naar mijn bescheiden indruk toch wat minder goed en wat duurder dan van Miele/Liebherr) horen op dezelfde manier ook Bauknecht en Ignis thuis, hoewel je soms hoort dat er kwaliteitsverschil zou zijn (ik denk van niet, maar je weet maar nooit).

Of Zanussi in koelkasten tegenwoordig zoveel slechter is dan vroeger? Ik durf het niet te zeggen, alle apparatuur die ik van dat merk ken is 9 jaar of ouder en niet duur of moeilijk in onderhoud (een paar wasmachines met reparaties eens in de 10 jaar, vriezer die al een jaar of 9 loopt met alleen 2 keer een nieuw handvat). Ik zou er zelf niet omheenlopen, zeker niet als de prijs er naar is. Zelfde verhaal voor de andere Italiaanse merken zoals Indesit (en ja daar is ook nog vaak discussie over de kwaliteit, maar ook daar heb ik geen uitzonderlijke ervaringen mee). In het rijtje van Zanussi horen ook merken als AEG, Privileg, Electrolux en Marynen thuis. Ook daar hoor je soms van kwaliteitsverschillen tussen de merken, ik denk van niet, maar je weet maar nooit.

de vraag is als je 10 jaar verder bent of de keuken dan niet aan de beurt is voor een verbouwinkje en nu een heel dure koelkast kopen wel nodig is , gezien de inbouwkoeler dan ook van maat verandert vaak.

whirlpool en bauknecht is hetzelfde verhaal als bosch en siemens , worden in dezelfde fabriek gemaakt en is c keuze. ignis is ook niet alles maar niet identiek aan whirlpool en bauknecht .

net wat maarten al zegt blijf weg van de plekmerken van de bouwmarkt want dat zijn ellende dingen .

overigens als de koelkast wordt gebracht door een bedrijf , nemen ze de oude gratis mee , daar betaal je verwijderingsbijdrage voor al 10 jaar.

Mijn dank , ik loop de vreemde White-merken fijn voorbij en ga voor de A-B merken , en het moet wel leuk blijven kwa prijs. ;-)

De maat van me kocht een Everglades..kende het merk totaal niet maar ziet er keurig uit en tot nu toe doet ie het prima...

Mediamarkt morgen maar eens kijken.

Daar slaag ik meestal wel.

Everglades ken ik ook niet, maar zou wel heel goed onderzoeken waar het vandaan komt en wat voor merk compressor erin zit voordat ik zoiets zou durven kopen of aanbevelen. Voor hetzelfde geld is het zo'n White-merk in een sjieker jasje.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (16%)]

everglades , xiron , severin valt allemaal onder deze bouwmarktmerken. reken maar zo , als er GEEN reclameborden van het merk zijn , die niet bij of in een winkel hangen maar van de fabrikant zelf dan is het rommel.

Op 30 januari 2011 23:52:36 schreef testman:
ook bij cdspelers staat er altijd klasse a laser achterop of bovenop het apparaat. kijk je echter dan binnenin staat er op de lasereenheid laserclasse 3b

Dat heeft helemaal niets met de kwaliteit van de laser te maken, er bestaan een aantal vermogens klassen voor lasers, en volgens de oude classificatie kan dat inderdaad 3A en 3B geweest zijn, waarbij de B zelfs MEER vermogen heeft dan de A.

Class IIIa Output power does not exceed 5 mW.
Class IIIb lasers powered from 5-500 mW

Het lijkt er inderdaad zeer sterk op dat Everglades het zoveelste bouwmarktprutsmerk is. Laat dus maar staan.

Postorder/Kijkshop merk...

Die Everglades koelkast hebben we bij toen bij Media Markt gekocht...en ik moet zeggen , hij ziet er indrukwekkend en keurig uit , maar uiterlijk zegt niet alles , dat ben ik me bewust.

Datgene , dat van belang is voor jaren plezier , daar is dan waarschijnlijk zoveel mogelijk op bespaard.

Ik ga maar voor kwaliteit , weinig toeters en verchroomde bellen.

Nu maar hopen op een goed merk kast die 55cm breed is. ;-)

Wat ik me trouwens afvraag: kan zo'n vastgelopen compressor ook weer worden wakker geschud met bv een harde tik?

Af als dat lukt is het dan waarschijnlijk maar tijdelijk , is de compressor sowieso "op"?

Ik heb zo al menig cv pomp weer aan de praat gekregen...;-)

[Bericht gewijzigd door Max1966 op (24%)]

Media Markt aanbod voor de 55cm was niet veel.

Alleen een AEG Arctis 60119GS2 voor 239 ex VB neem ik aan.

Bij mij in de buurt naar een witgoedwinkel geweest. Aardige man.

Hij kan Liebherr GP1366 leveren a 349 ex VB.

Best wel een heel bedrag maar blijkbaar is die prijs overal hetzelfde.

Dus nog geen knoop doorgehakt. ;-)

Ik heb zelf al 4 jaar een AEG Arctis, en mijn grootmoeder heeft er ook een die 8 jaar oud is.

Goed en betrouwbaar spul.
Als je de deur niet op tijd dicht doet, gaat er een geluidssignaal.

Ik zit nog geregeld bij een krigloop winkel en put hieruit mn ervaringen met koelkasten. Siemens +Bosch uit een fabriek, degelijk gebouwd maar helaas te vaak lek. Compressors van Danfoss R600 A zijn gewoon een bepaalde serie echt prut. Whirlpool en bauknecht is ook vrijwel hetzelfde, begeven ook wel eens de compressors, maar lek heb ik ze nog niet aangetroffen. Het Compressor merk ACC is een hele goeie, welke vaak oder AEG/ electrolux zitten en doen het goed. Nu momenteel een Zanussi vriezer thuis staan, werkt als de brandweer, originele compressor nog. Helaas was mijn Philips vriezer het van de zomer ( en ja wel....) na 40 jaren trouwe dienst lek geraakt. Ga er een andere leiding tussen zetten en dan gaat hij weer.

ja, je moet er geluk mee hebben, maar Miele /Liebherr vind ik gewoon buitensporig te duur. Nu een Miele vriezertje staan,jaar compressor defect

@smd na 40 jaar je philips vriezer stuk , dat zal wel wat kwh's schelen als er nu een model van 30 jaar jonger staat :)

ik heb een bosch uit 2001 en ik zag net dat er een r600a matsushita pomp onderzit , werkt goed en rammelt niet.....

de fan die in de bauknecht koelkast verwerkt zit werkt erg goed , waar de koelkast voorheen vaak pas aansloeg bij 8/9 graden ( op stand 3,5 van 5 ) is nu de temperatuur met aanslaan 2 graden en tijdens draaien -1,5 . ook is het verschil in de koelkast tussen boven en onder nog 0,3 graden . zelfs op stand 1,5 springt het glazuur nog van m'n tanden bij het eten van een bakje vla , zal de fan wat dimmen anders is het niet zo fijn.....

Matsushita klinkt betrouwbaar. Wellicht had Bosch toch slechte ervaringen met Danfoss?

@Max1966: Moeilijke keus tussen AEG en Liebherr. De laatste vast beter, maar toch ook best wel duurder. Zijn allebei de apparaten even zuinig? Als de Liebherr zuiniger is rechtvaardigt dat de hogere aanschafprijs (aanschafprijs en exploitatiekosten met elkaar verrekenen zodat je weet wat je in 10 jaar kwijt bent bijvoorbeeld).

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (29%)]