Hallo,
Ik zou binnenkort willen meedoen aan een robotwedstrijd. De bedoeling is dat een robot een zwarte lijn zo snel mogelijk volgt. Vorig jaar heb ik dit gedaan met de formula flowcode robot. Maar dit jaar zou ik zelf een robot willen maken. Hoe ik het moet maken ben ik al uit, heb een H-Brug voorzien, en de hardware voor de lijn te volgen heb ik ook al bekeken en zal met de CNY70 werken. Nu ik had gedacht aan de ROBBY RP5 van conrad als onderstel te gebruiken maar ik heb eigenlijk geen idee of dit onderstel wel een redelijke snelheid aankan.
Kortom: wat raden jullie aan van chasis om een zo hoog mogelijke snelheid te halen.
Alvast bedankt, Pancakehero
Ik heb ook de ROBBY RP5 wel leuk om iets mee te bouwen maar voor de snelheid moet je het zeker niet doen.
Dan zou ik eerder iets zelf ineenknutselen, kijk zeker ook eens naar onderstaande link.
http://elm-chan.org/works/ltc/report.html
Vanonder bij notes staan 2 filmpjes daar zie je dat hij vrij snel gaat.
[Bericht gewijzigd door hans99 op (14%)]
Welke motoren zou ik dan best gebruiken? Want ik zit nogal met iets groots van print. 9 op 9 cm, en ik werk dus met een ECIO 28pins die dan een H-Brug aanstuurd.......... en hoe bevestig ik die motoren dat is eignlijk het grote probleem
Ja dat zijn allemaal vragen die van nogal wat factoren afhangen.
Hoe groot, hoe zwaar, welke accu's, formaat van de wielen, wat kan je H_brug aan, enz, enz.
Kijk ook hier eens rond, daar doen ze ook aan lijnvolgen en nog veel meer. Ga er anders eens een keer kijken, elke eerste zaterdag van de maand hebben ze een bijeen komst.
http://hccrobotica.nl/index.php?option=com_content&view=article&am…
De bedoeling is zo'n snel mogelijke lijnvolger te maken. Dus hoe lichter hoe beter. Ik zou gewone AA batterijen te gebruiken. Mijn h-brug is een L298N. Ik heb gedacht gewoon zo'n normale kleine DC motoren nemen zoals dezeen ze vast te zetten op een print met 2 'kabelbeugeltjes' En dan zou het normaal moeten lukken. denk ik..........
Voorzover ik kan zien hebben die motors geen vertraging, dus een gearbox. Zonder vertraging zullen deze geen kracht leveren.
Op die site staat ook als max 7watt dus dat betekent, dat (als je ze op 12V laat werken) ze 7/12 verbruiken ofwel 0.58A Als je er dan 2 gebruikt komt dat uit op een dikke 1A. Met de aanstuurelektronica bij zal die dan ongeveer 1.5A gebruiken. Dus als je een uurtje wilt rijden op één accu gebruik dan een accu van minstens 1.5Ah. Maar dat is eigenlijk nog te weinig beter 2Ah (of meer). Kijk ook nog eens na of die L298N wel 0.6A per motor aan kan!
Een onderstel zou ik zelf maken. Een houten plaatje met een zwenkwiel en eventueel een kap is volgens mij veel handiger. Zo maak je zelf de grote en hoef je de print daar niet op aan te passen.
Veel succes, en hopen dat je wint!
Dan kan je als motor de RB35 nemen die is te koop bij conrad. Ze zijn er met verschillende vertragingen te koop. Om te bepalen welke vertraging je nodig hebt voor jou snelheid, dat kan je uitrekenen met π X D is de afgelegde afstand per omwenteling van je wiel. D is de diameter van je wiel. Voorbeeld: als je een wiel hebt van 30mm dan wordt dat 3.14 X 30 = 94.2mm. De afgelegde weg is dan 94.2mm per omwenteling van je wiel. En met die gegevens kan je dan ook de snelheid bepalen. 94.2 X ....omwentelingen/min = de snelheid.
Deze motor kan je goed aansturen met de L298, de motor trekt 600Ma bij belasting en +/- 2A bij blokkering. Ik zou ook een overstroom beveiliging inbouwen als ik jou was, is goed te doen als je met een controller werkt.
Als het de bedoeling is om een zo snel mogelijke lijnvolger te maken die geen uren moet kunnen rijden dan zie ik niet in waarom je een motor met gearbox, H-brug of wat dan ook nodig hebt.
Normaal moet een lijnvolger niet achteruit dus dan kan je de motoren gewoon aansturen met een fet die aan je uC hangt.
En een print van 9x9cm dat moet volgens mij wel kleiner kunnen.
De snelheid gaat vooral voortkomen van de wendbaarheid van je robotje en de nauwkeurigheid van de sensoren (of het parcours moest echt groot zijn)
De robots worden voor allerlei disciplines gebruikt, dus hij moet wel degelijk achteruit kunnen rijden. En te snel is ook niet alles, want zo'n ding is anders zo zijn lijn kwijt.
De parcoursen zijn soms wel 6 meter lang.
AC/DrieC
Den Dries www.hulens.be
Ik heb een sumobotje gemaakt met 2 modelbouw vliegtuig motoren, op conrad een setje tandwielen besteld en dan zelf een tandwiel"kastje" gemaakt. Hier bv een foto http://www.sumobot.hulens.be/#0.6
Hij rijd 3m/s. Het is nu wel een sumorobot maar kan natuurlijk ook toegepast worden op een lijnvolger.