Ik zou graag met een vriend een projectje willen starten om zelf een zware versterker te bouwen. Dus ik wou vragen wie weet waar ik daarvoor een schema kan vinden of wat hulp?
Alvast bedankt 
Ik heb met scha en schande ondervonden dat een power amp niet simpel is om zelf op te bouwen zonder vereiste kennis (had de print zelf getekent)
Wat noem je zwaar...
Voor heftig huiskamergebruik voldoet 2x 40w.
Voor PA gebruik zou ik eerder 2x 400w nemen, en nog het een en ander aan monitors voor op het podium.
Voor zwaar PA gebruik duizenden watts.
Doe maar wat inspiratie op bij de Titan 2000 van Elektuur, dan zie je dat het geen 'projectje' is en dat het behoorlijk uitgebreid kan zijn...
Als het op gewicht aankomt, kun je het best met buizen bouwen. Dan heb je een heftige voedingstrafo én twee uitgangstrafo's 
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (15%)]
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Dit wat voor je; http://circuitdiagram.net/power-amplifier-2000-watt.html
Of misschien is dit wat voor je;
Met de juiste zoektermen in google kom je genoeg tegen,
Hoeveel watt zou je je versterker willen hebben?
Ik heb deze 2 keer gebouwd en ik ben er zeer tevreden over, misschien is dit ook wat voor jou http://www.velleman.eu/distributor/products/view/?id=365438 (k8081).
Maar misschien kun je toch beter iets meer informatie geven...
Karel
je kan niet linken naar de velleman site. kom je op het beginscherm terecht.
maar het is een beetje afhankelijk van wat de TS verstaat onder "zware versterker".
een 2kW versterker noem ik aardig zwaar, maar tenzij je grote feesten gaat geven heb je er helemaal niks aan.
2x100w is aardig zwaar voor in huis
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Boven de 200 watt per kanaal -> kopen.
Onder de 200 watt -> veel huiswerk maken, dan pas zelf bouwen. Als het je eerste is, doe je zelf een lol en pak een geïntegreerde (IC) versterker, of een kant-en-klare Tripath module (check 41hz.com)
Op 5 februari 2011 11:25:42 schreef Ledlover:
Wat noem je zwaar...
Voor heftig huiskamergebruik voldoet 2x 40w.
Voor PA gebruik zou ik eerder 2x 400w nemen, en nog het een en ander aan monitors voor op het podium.
Voor zwaar PA gebruik duizenden watts.Doe maar wat inspiratie op bij de Titan 2000 van Elektuur, dan zie je dat het geen 'projectje' is en dat het behoorlijk uitgebreid kan zijn...
Als het op gewicht aankomt, kun je het best met buizen bouwen. Dan heb je een heftige voedingstrafo én twee uitgangstrafo's
Ja het is inderdaad een serieus project maar daar heb ik het wel voor over het eindresultaat is natuurlijk goed he
het plan was om zwaar PA gebruik te doen. En kan je de buizen nog gemakkelijk vinden? 
Op 5 februari 2011 12:23:51 schreef JelmerJan:
Of misschien is dit wat voor je;
[afbeelding]Met de juiste zoektermen in google kom je genoeg tegen,
Hoeveel watt zou je je versterker willen hebben?
Bedankt! Ik zou voor een aantal Kilowatt willen gaan... Maar het moet natuurlijk nog doenbaar zijn want anders komt er nooit een einde aan maar is dat realistisch of is dit iets te hoog gegrepen?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (26%)]
Fuzzbass
joopv
Golden Member
Op 5 februari 2011 11:21:12 schreef grasmachien:
Ik zou graag met een vriend een projectje willen starten om zelf een zware versterker te bouwen. Dus ik wou vragen wie weet waar ik daarvoor een schema kan vinden of wat hulp?
Beste grasmachien, welkom op Circuitsonline.
Hoeveel ervaring heb je met het bouwen van versterkers?
Ik vraag dat maar even, want m.i. hebben mensen die vragen om "een schema" om te beginnen al te weinig ervaring voor zo'n project.
Je hebt aan "een schema" namelijk helemaal niet genoeg...
Eens je een kitje hebt gemaakt kan je een laagvermogen ampje (tot 50W fzo) maken vanop het web.
En daarna langzaam het vermogen 'opvoeren': http://sound.westhost.com/project68.htm
Op 5 februari 2011 14:27:56 schreef joopv:
[...]
Beste grasmachien, welkom op Circuitsonline.Hoeveel ervaring heb je met het bouwen van versterkers?
Ik vraag dat maar even, want m.i. hebben mensen die vragen om "een schema" om te beginnen al te weinig ervaring voor zo'n project.
Je hebt aan "een schema" namelijk helemaal niet genoeg...
Dit is de eerste versterker dat ik zou gaan bouwen, maar ik heb al wel ervaring in de elektronica, maar dat is denk ik zeker niet genoeg.
Fuzzbass
ik zou eens beginnen met een 'normale' versterker. Ik ben ook begonnen met de 40w versterker van de site hier, en dat was al moeilijk genoeg af en toe.
en als je het echt leerzaam wilt maken moet je hem niet alleen nabouwen, maar ook erbij nadenken. wat heeft dat weerstandje voor nut in deze schakeling. wat zou er gebeuren als ik daar een andere waarde voor gebruik...
Op 5 februari 2011 14:34:26 schreef Fuzzbass:
Wat heb je zoal gebouwd dan?
Plc sturingen en injectie systemen.
Ik heb meerdere nogal zware versterkers 500-1000 w) gebouwd. De meeste dingen waar je aan moet denken is : Maak een voeding die meer dan 100% van de tijd het volle vermogen kan leveren. Zorg dat je koeling 200% is. Ventlatoren zijn dan nodig en deze worden stoffig en dan moet je nog voldoende koeling hebben. De feitelijke eindtrap bouw ik op uit een aantal lichtere trappen parrallel. Denk om aardlussen e.d. Dit zijn maar een paar dingen waar je rekening mee moet houden wil de versterker een lang leven hebben .
Je zou 'achteruit' kunnen redeneren. Te beginnen bij de vorige posts trouwens.
Bij een gewenst vermogen hoort een bepaalde voeding. Daarbij hoort een trafo en gelijkrichters voor alle spanningen, en elko's die passen bij de rimpel die je maximaal wilt toelaten.
Verder de benodigde koeling, zoals koelprofielen en misschien een ventilator, voor de eindtransistors/fets en mogelijk ook voor de voeding.
Die transistoren zelf moet je ook uitzoeken. Of misschien neem je wel kant-en-klare modulen, dat maakt voor het bovenstaande verder niet uit.
Dan ga je kijken waar dat allemaal in past, en wat voor soort behuizing je wilt. Denk ook na over geaard of dubbelgeïsoleerd, en hoe met zekeringen?
En de voor/regelversterker, komt die erbij in, of is dat een apart kastje?
Zo kom je al een heel eind. De rest van de elektronica kun je dan op je gemak erbij bouwen, dat maakt qua ruimte niet veel meer uit.
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
De belangrijkste vraag is waarom u zelf wilt bouwen.
- Als het om kostenbesparing is zou ik het anno 2011 afraden.
- Als het is om veel te leren en ervaring op te doen dan raad ik aan eerst een kleine IC eindtrap helemaal netjes te bouwen, met dezelfde elektrische opbouw en ingangen als dat de gewenste grote amp moet krijgen. Zo kun je op een goedkope manier allerlei routingproblemen en andere fouten alvast leren kennen, je doet wat mechanische ervaring op en krijgt een goed beeld van wat er bij een grote versterker komt kijken. Leerzaam en leuk, zeker als je ook nog wat aan het resultaat meet.
- Als er een wat ongebruikenlijke configuratie wenselijk is, b.v. om een PA systeem actief te maken, dan zijn de Hypex modules allicht een aardig idee.
Werken prima en het hoge redement spaart kosten in de voeding en koeling. Als je een passende kast en voeding hebt liggen zou het heel goed kosteneffectief kunnen zijn.
@ Schema; ik denk dat 300 W continu in 8 ohm uit een voeding van 2x 40V een tikje optimistisch is.. Wel fijn dat er een ouderwetsche uitgangselco is, duur maar het voorkomt dure ellende.
ik ben nu bij ons op school ook bezig met een eindamp bouwen. heb gewoon eens geshopt op rod elliott zijn sound pages.
mijn eisen waren:
kans op succes moet groot zijn.
Veilige spanningen
meerdere technieken toegepast. (eindtrap met rsutstroom instelling, op-amps en een normale voeding)
ik ben bij deze 3 uitgekomen:
project 3A eindamp
project 97 preamp
project 4 voeding
heb mijn leerlingen een modificatie aan de voeding laten maken met een 7824 en 7812 I.c.m een 7924 en 7912 in serie om de preamp te voeden uit de eindvoeding.
is al moeilijk genoeg. De PCB's moeten ze zelf tekenen.
De 7824 mag als enige in de reeks 40V hebben (max. rating), maar het lijkt me toch een beetje eng op een 35V ongestabiliseerde voeding.
Ik zou denk ik liever iets met een paar zeners geknutseld hebben, die preamp trekt zeker met 072's toch maar een paar mA.