Arduino en rgd led

Ik zit te experimenteren met een arduino en een rgb led, maar ik krijg heel de led niet aan de praat.

Mijn verbinding is als volgt :

De langste pin aan de GND.
De drie andere pins aan respectievelijk 9, 10 en 11.
Dit alles met de nodige weerstandjes natuurlijk.

Eender op welke manier ik een signaal geef aan de pins, de led doet niks.

Maar ... als ik de GND en een van de kleurpins (met jumper wires) durf omdraaien werkt er plots wel een kleurtje.

Dus ik kan 1 van de kleuren doen branden, maar niet alledrie. Het lijkt alsof ik 1 kleurpin heb en 3 maal een ground.

Heb ik nu een verkeerde led, of doe ik iets verkeerd.

Dank u op voorhand voor de eventuele respons

PS : Ben een totale beginner op gebied van electronica. Maar heb via een vriend wat materiaal gekregen om mee te experimenteren en goedkoop een arduino op de kop getikt. En ik amuseer me rot, maar word TOTAAL gek van die rgb led.

Lucky Luke

Golden Member

Nee, je hebt niet de verkeerde led, je stuurt 'm alleen verkeerd aan.

Die langste pin is een common anode, niet kathode, en moet dus aan de +. dan elk van de andere pinnen via een weerstandje naar de arduino. Als je vervolgens de arduinopinnen hoog maakt zijn de LED's uit, en als je ze laag maakt aan.

PWM werkt dus ook "verkeerd om". Als je dat vervelend vind kun je alsnog een common cathode LED gaan gebruiken of de signalen inverteren met transistortjes. Of 255-PWMvar gebruiken als PWMwaarde :).

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Dank je voor het antwoord.

Dus als ik het goed begrijp sluit ik de pinnen aan als volgt :

De lange pin aan de 5V

en de kleurpinnen aan de arduino poorten 9, 10 en 11 ..

dus geen ground ??

klein is fijn

Moderator

De kleurpinnen (kathodes) via een weerstand aan de arduino. De arduino is de schakelaar naar ground in dit geval.

Heb de raad opgevolgd en getest en eindelijk een positief resultaat :)

Mijn RGB'tje doet eindelijk wat ik wil :)

In mijn onwetendheid, bleef ik me te hard focussen op de ground connectie(en bijbehorende arduino ligplaats) en zag ik de stroomkring niet als een gehele kring die ook andersom kan.

nu kan ik mijn experimenten eindelijk verder opbouwen (potmetertje toevoegen en dergelijke)

dank jullie hartelijk voor de hulp !!

kan je toch weer rustig slapen vannacht... :-)

cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com

inderdaad ... heb er 2 uur mijn kop over gebroken en wou er de brui aan geven, toen ik aan dit forum dacht.