Ik heb hier een Philips Cd 6660 staan die niets meer doet. Nu vermoed ik dat de transfo stuk is, maar ik ben niet zeker. Hoe kan ik dit meten?

Kijk eerst op je op de 230V zijde ook 230V meet, zo ja kijk of op de secundaire zijde een lagere spanning staat.

P.S. Philips had vaak trafo's met een ingebouwde beveiliging tussen de wikkelingen geschoven. Die gingen er wel eens uit.

In dat geval moet je even heel goed kijken wat je primaire aansluitingen van de wikkelingen zijn.

Verder kun je de weerstand van de wikkelingen natuurlijk ook meten.

[Bericht gewijzigd door henri62 op (57%)]

Het gaat schijnbaar om een draagbaar apparaat. Als hier batterijen inzitten, werkt het ding 100% goed op batterijen?

Zo ja, grote kans toch op trafo defect of iets in de buurt van de trafo. Indien de primaire wikkeling niet meer doormeet inderdaad trafo stuk of thermische beveiliging in de trafo. Soms is deze meegewikkeld, soms wel extern te bereiken, bijvoorbeeld aan 2 eigen pennetjes van de trafo.

P.S. Artikelnummer en dus ook misschien de constructie van de trafo verschilt voor de verschillende uitvoeringsnummers van de CD6660, dus normaalgesproken is het altijd wenselijk om het volledige typenummer te vermelden, inclusief dus het deel achter de /. In dit geval zijn beide trafo's in elk geval niet meer nieuw leverbaar dus maakt het hooguit uit voor het geval je een schema wilt raadplegen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (33%)]

Het is geen draagbaar apparaat. Het is een cd/cassette speler ingebouwd in een box met aansluitingen voor een micro.
Is hier een schema van te vinden?

Ah, vandaar dat ik het typenummer al niet helemaal kon rijmen met de functionaliteit. Grappig en handig apparaat, een opvolger van de bekende modellen uit de jaren '80.

Het schema is op aanvraag verkrijgbaar bij www.freeservicemanuals.info

Opzich is het circuit rond de trafo niet ingewikkeld bij de meeste apparaten. Waarom precies denk je dat de trafo stuk is?

Mijn vader had gemeten en er kwam geen spanning op de secundaire. maar ik heb ergens gelezen dat een transfo belast moet zijn om te meten en hij was afgekoppeld...

Hint...... het is wel een draagbaar apparaat met een 12 volt aansluiting op de achterkant.
Trafo is een EI66X45.
Hoeft niet belast te worden.
1x 6 volt als ik het goed heb.
Waarschijnlijk meet je primair ook geen ohmse weerstand.
Temperatuurzekering wellicht defect aan de primaire kant , soms kan je erbij komen.
Hoeveel draden heb je secundair?
Maar we vallen in herhaling.........

Die 6V voor de trafo is wat aan de lage kant denk ik. Gelijkgericht en afgevlakt moet je toch wel op een volt of 14 uitkomen als ik het schema zo bekijk.

Groeten, Ron.

Het zal toch aan de transfo liggen, want als ik een adapter aansluit werkt het wel. Is wel maar een van 6V om te proberen. Het lichtje brandt, cd draait, maar geen geluid of zo. Dit komt waarschijnlijk omdat de voeding te laag is?
Kan ik hier 'gewoon' een nieuwe tranfo insteken van 220-12 V of moet dit juist dezelfde zijn?

Als hij zwaar genoeg is zal dat geen probleem zijn.

Kan ik eigenlijk ipv de transfo te vervangen ook gewoon met een adapter werken? Of is dit niet aan te raden als het apparaat een paar uur na elkaar gebruikt wordt?