Ik ben al een tijdje bezig met maken van Ledlampjes voor in de auto maar nu moet ik er ook eentje maken die er voor zorgt dat deze geen melding geeft aan de boordcomputer.
Nu heb ik alles afgezocht en ook op deze site gekeken hoe dat nu precies zit.
Je kan ze kopen met ingebouwde chip maar ik wil het zelf eens proberen te maken.
Ik zit zelf al jaren in het autovak als autotechnicus.
Heeft iemand hier een idee van of een schema met de onderdeeltjes die ik nodig zal hebben.
B.V. smd weerstanden en wat er nog bij zou moeten.
Ik zou het fijn vinden als iemand mij hiermee zou kunnen helpen of iemand die een site weet waar alles staat beschreven.
Groetjes Dennis
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Met alleen weerstandjes ga je dat niet redden, ben ik bang. Je zult waarschijnlijk een microcontroller met een CAN tranceiver nodig hebben, en uit moeten zoeken (of documentatie moeten vinden) hoe de boordcomputer met zo'n unit communiceert. Vervolgens kun je (als je de controller zelf kunt programmeren, en de CAN bus ervan eenmaal aan het lopen hebt) die berichten opvangen en een "alle goed!" bericht terug sturen.
Oke dus het is niet echt simpel, dit moet ik dan even uit
gaan zoeken.
En anders moet ik er maar een losse onstoringsweerstand
tussen zetten die je kan bestellen op diverse websites.
Het mooiste blijft natuurlijk alles in een.
een weerstand is voldoende , als je er voor zorgt dat LED + weerstand net zoveel stroom vreten als de oude gloeilamp zal de ECU niets door hebben.
wel een vermogens weerstand nemen en voldoende koelen, een goede weerstand is bv een gloeilampje 
Ja ik weet het een lampje....
Maar dat is wel zonde want dan is het nog steeds geen besparing in energie.
Niet dat het daarom gaat.
Je hebt van die geglazuurde weerstanden van 5 of 10 watt
maar die zijn te groot voor op een lampje.
En het moet wel profesioneel lijken.
Zoals SparkyGSX zegt, maar ik denk niet dat ik dat voor elkaar krijgt.
Wordt te moeilijk en heb geen apperatuur voor het programeren van chips.
Of er moeten van dit soort dingen te bestellen zijn.
En deze dan zelf solderen.
Ik weet dan niet wat je nodig zal hebben, of een weerstand van 5 of 10 watt in smd
formaat.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Er zijn ook wel weerstanden in TO220 formaat en zo, maar je zult de warmte ook nog moeten afvoeren.
Ik ging er vanuit dat je een heel eigen achterlicht wilde maken voor systemen waarbij er een stukje intelligentie in de achterlicht unit zit. Als je LEDs aan wilt sluiten op een bestaand stuk elektronica, of op een systeem waarbij er nog een ader per lamp naar de achterlicht unit loopt, is het probleem geheel anders. Je hebt dan ook niets met de CAN bus te maken; je wilt stuk elektronica neppen, waarbij de stroom gemeten wordt.
Als het een los stuk elektronica is (uit een bestaande unit), waarbij je bij de componenten kunt komen, kun je het circuit ook neppen zonder grote weerstand. Je zou dan de shunt los kunnen maken van het meetcircuit, en daar een ander signaal aanbieden, of de shunt vervangen zodat het circuit goed reageert op een veel lagere stroom.
Dus: wees eens wat duidelijk over wat je precies wilt doen.
Die weerstanden worden ook vaak gebruikt als je LED richtingaanwijzers wilt gebruiken op een motorfiets, in combinatie met het bestaande knipper relais.
Oke sorry,
Ik maak ledlampjes die in plaats van de glazen lampjes gemonteerd worden.
Ik bedoel hiermee de steeklampjes of buislampjes.
Ik maak dan printplaatjes met maten van 1.5 bij 3 cm of wat langer.
Hierop maak ik dan de leds, ik gebruik de smd 5050 of de smd plcc leds.
Ook gebruik ik wel eens de standaard felle ronde leds.
Deze leds gebruiken niet veel en de boordcomputer meet dat en geeft hierdoor dus een melding.
Je ziet op sommige sites die ook ledlampjes verkopen dat ze een soort weerstand of een chip er op hebben gemaakt om zo die melding te voorkomen.
Nu was daarom de vraag aan julie, de echte techneuten in elektro, hoe dat zit en welke onderdelen daar eigenlijk voor gebruikt worden.
En een schemaatje.
µCaudio
Wisdom comes by the ages... and with some people by the centuries.
is het misschien niet interesanter om de boordcomputer te laten weten dat daar een ander type lamp in zit.
ik ken niks van obd2 maar volgens mij moet het wel mogelijk zijn.
grt
Ik weet wat je bedoelt.
Het moet mogelijk zijn zonder dat diagnose apparatuur voor nodig is, deze lampjes kun je bestellen maar dat is mijn vraag: hoe zit dat.
Ik probeer net als iedereen hier wat te leren.
Dus ik had gehoopt dat iemand mij hier haarfijn iets over kon vertellen.
Ik kan wel gaan vragen aan fabrikanten van deze lampjes hoe dat systeem in elkaar zit maar ja:
Dat is het geheim van de smid
SparkyGSX
Hoe dat systeem hoogstwaarschijnlijk in elkaar zit, kan ik je zo wel vertellen; in serie met het lampje zit een kleine weerstand. De spanning over die weerstand is evenredig met de stroom erdoor, en dus de stroom door het lampje. Deze spanning wordt gemeten en vergeleken met een ingestelde waarde (waar je als consument natuurlijk niet bij kunt). Als de gemeten spanning te laag is, loopt er te weinig stroom, en zal het ding dus alarm slaan.
Zonder de elektronica te veranderen, is waarschijnlijk de enige optie om die stroom echt te laten lopen, en de energie (in het lampjes of elders) te verstoken.
Ja dan kom je eigenlijk uit op een weerstand, die het omzet naar warmte.
Dan zou ik een vermogensweerstand er tussen moeten zetten.
Wel iets hoger dan 5watt voor een 5watt lampje ivm met warmte.
Wat ik denk dat de fabrikanten een soort IC er op monteren en dat hiermee de boordcomputer mee verteld wordt dat de lamp oke is.
SparkyGSX
Ik kan niet bedenken hoe dat zou moeten werken; er wordt niet gecommuniceerd over die draden, alleen de stroom wordt gemeten. Aangezien je niet weet wanneer precies, kun je ook niet "even" stroom trekken tijdens de meting.
Je zult dus een DC stroom moeten trekken, en ik kan dus niet echt bedenken wat je daar mee zou kunnen doen, zonder het gewoon op te stoken.
Daar heb je mischien ook wel gelijk in, een lampje zegt natuurlijk niet als een module iets terug.
Kijk eens naar deze afbeelding:
Wat zeg je hiervan, wat zitten er dan voor een componenten op.
Of deze:
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (17%)]
tja , gewoon weerstanden paralel aan de voeding, em een stroombron voor de LED's. Niets moelijks en geen chip's.
Dus het is gewoon leds in serie aansluiten met de weerstand en paralel de weerstanden op de plus en de min, de weerstanden die paralel zitten moeten dan de enregie van bv een 5 watt lampje wegstoken.
Dus een totaal van 5 watt of wat meer aan weerstanden paralel.
Dit verklaard dan ook het koellichaampje op de achterzijde van dat tweede plaatje met ledlamp, om de warmte weg te geleiden.
Het is eigenlijk best simpel als je er over nadenkt, maar je moet het maar even weten.
Het moeten wel smd weerstandjes worden want ander past het nooit.
Bij dat eerste ledlampje zit aan de ene kant een zekering en aan de andere kant een weerstand voor de led, maar wat zit er dan in het midden?
Een soort halfgeleidertje ofzo?
Heeft iemand nog een idee wat er in het midden kan zitten en waar het voor dient?
Ben best benieuwd, ik kan alleen bedenken een soort ic maar waarvoor?
Oke,je bedoelt een spanningsregelaar, ik moet even uitzoeken welke dat kan zijn, je hebt verschillende.
En even kijken hoe je die weerstanden berekent dat op 5 of 10 watt uitkomt.
Daar is toch gewoon de wet van Ohm voor?
SparkyGSX
De weerstand zo uitrekenen dat je bij 12V op 5W uitkomt, is eenvoudig. Het lastige is dat je die 5W ook als warmte moet kunnen afvoeren vanaf een klein printje, zonder dat de componenten te heet worden.
Het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat het meetcircuit alleen positieve stromen kan meten, en de metingen over een bepaalde tijd middelt op een gemiddelde stroom te bepalen. Wat je zou kunnen doen (wild idee), is 1A (dus 12W bij 12V) door een spoeltje laten lopen, om die vervolgens weer terug te leveren. Als de elektronica geen negatieve stromen kan meten, zal die meting op 0 uitkomen in plaats van -1A, en het gemiddelde van 1A en 0A (uitgaande van een pulsbreedte van 50%) is 0.5A, oftewel 6W. Je kunt natuurlijk iets minder stroom trekken, aangezien de LEDs zelf ook nog wat stroom trekken. Op die manier hoef je de energie niet als warmte af te voeren. Eenvoudig en goedkoop zal het niet zijn, het werkt mogelijk niet met alle systemen, en in principe zou je aan kunnen voeren dat het niet nodig is, aangezien er LED verlichting op de markt is die de energie gewoon opstookt met weerstanden, en dat die oplossing dus werkbaar is.
Dit wordt denk ik wat te ingewikkeld voor mij...
Maar het zou zo wel kunnen.
Ik hou het maar gewoon op die weerstanden, dat is het makkelijkste en het goedkoopste, ik ga gewoon meerdere weerstanden gebruiken en zo de warmte verdelen.
Voor die 10 watt buislamp vervangers kan ik eventueel ook een koellichaampje erop monteren.
In ieder geval heel erg bedankt voor jullie moeite, ik ga eens wat in elkaar maken en laat jullie weten of het gelukt is.