Beste mensen,
Ik ben op zoek naar een elektromechanische component of een assembly die iets soortgelijks doet als die mooie scroll wheel switches aan de linker- en rechterkant op het stuurwiel van de Audi S8, zie hier:
http://www.flickr.com/photos/unofficialaudiblog/4557300978/
Ik weet nou niet of dit een rotary switch / encoder is, maar ik weet wel dat je er ook op kunt klikken en dan gedraagt hij zich als een maakcontact / pushbutton. Precies naar zoiets ben ik op zoek: een met axiale form factor, waarbij de as haaks op bijv. een onderliggend encoder-IC staat, zodat je hem met je duim kunt bedienen. Weet iemand of zoiets als assembly bestaat en waar je dat kunt krijgen? Of moet je zoiets zelf gaan maken van rotary switch, encoder IC, asjes, tandwielen, veertjes en scrollknop? Met onder de hele assembly een pushbutton? Het lijkt me toch dat een of andere fabrikant daar al wel eens iets op bedacht heeft...
Kennelijk gebruik ik niet de juiste zoektermen, want ik ben al een uur aan het hannesen met Google, fora, componenten-bestelsites, etc. en ik kan het echt nergens vinden. Terwijl het eigenlijk veel gebruikt is, een scrollwheel op een muis zal mechanisch wel anders werken, maar het is net zoiets.
Weet een van jullie welke zoektermen ik moet gebruiken of waar ik dit soort spul kan krijgen?
Bedankt alvast!
Progger
GMT+1
de meeste muizen die ik open had waren 'gewone' rotary encoders, waarbij de as haaks stond op de aansluitpinnen.
de as staat dan parallel aan de printplaat, en rust op het eind op een pushbutton. dus je kunt scrollen en klikken dmv 2 elementen.
Mijn radio bevat hetzelfde in een assembly, maar daarbij is de drukrichting haaks op de rolrichting. is wel met de duim te bedienen.
Progger, thanx voor je reactie. Een kant en klare assembly kan ik eigenlijk nergens vinden, dus ik denk dat ik inderdaad iets ga proberen te fabrieken zoals jij beschrijft: ik probeer het met een muis-scrollwiel-mechanisme. Als er iemand nog ingevingen heeft of obscure bronnen weet te noemen die kant en klare assembly's leveren, laat het horen!