Gisteren heb ik een actieve subwoofer op m'n homecinemaset aangesloten maar ik krijg er geen geluid uit. De subwoofer heb ik van een kennis gekregen en heb hem bij hem thuis nog horen spelen. Het betreft een Onkyo versterker TX-SR701 en een Sony SAW40 actieve subwoofer. Ik heb als een andere tulp kabel geprobeerd maar ook dit hielp niet. Ook met de instellingen op de versterker om het volume per kanaal (dmv geluidssignaal)te regelen krijg ik geen geluid uit de subwoofer. Nu is mijn vraag of er misschien een simpele manier is om te controleren of m'n sub pre-out defect is of niet? Op audio technisch gebied ben ik verder niet echt bekend. Ik hoor het graag van jullie hoe en/of ik dit op kan lossen. Als m'n uitgang op de versterker defect zou blijken te zijn, is er dan evt een andere manier om deze aan te sluiten?
Alvast bedankt.
Arjen
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
De sub uitgang kun je controleren door er een andere versterker en speaker aan te hangen. De Sub zelf kun je testen met één van de andere uitgangen van de versterker, waarvan je weet dat-ie geluid geeft.
De versterker zal ook op één of andere manier verteld moeten worden dat er een sub aan hangt, en dat-ie dus geen sub-laag meer naar de andere speakers moet sturen.
hoe kan ik de sub op een andere uitgang aansluiten? de sub heeft maar 1 tulp ingang en hoe sluit ik dat op een andere uitgang aan?
[Bericht gewijzigd door sinner1974 op (27%)]
Tommyboy
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
bedankt, dat ga ik proberen. is er ook een andere manier om de sub uitgang te testen? ik heb namelijk geen extra versterker.
Tommyboy
als het maar werkt toch? hier kan ik wel mee vooruit
bedankt
als m'n sub uitgang defect blijkt te zijn is er dan evt een andere mogelijkheid om deze aan te sluiten? er zitten namelijk tig aansluitingen op m'n versterker en kabels heb ik meer dan genoeg.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Zoals al eerder gezegd hierboven: de versterker moet wel weten dat er een sub aanhangt. Vaak zit er een selectieknopje op.
Progger
GMT+1
dit is de achterzijde van mijn versterker
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
het is m'n sub pre out die het begeven heeft.
de subwoofer doet het gewoon.
is er misschien nog een andere manier om de sub aan te sluiten?
Tommyboy
ik heb net in m'n opstellingen gekeken en heb het als volgt ingesteld staan
Speaker level calibratie alles op 0 db
Speaker setup alle speakers present
als ik de testfunctie afspeel geeft hij op alle kanalen geluid muv de subwoofer. het lijkt mij dat de uitgang gewoon kapot is.
weet iemand hoe ik nu m'n subwoofer zo kan aansluiten dat ik weer gebruik van hem kan maken?
gaat dat niet ten koste van de prestaties van de frontspeakers?
mijn setup is:
versterker
ONKYO TX-SR701
dvd speler
ONKYO DV-SP402E
center speaker
B&W
front speakers
BOSE 301 TYPE V
surround speakers
BOSE 301 TYPE V
rear speakers