Hallo,

Ik heb volgens het schema van picbasic een DCF77 ontvanger van Conrad aangesloten.
Helaas blijft op de lcd constant te lezen dat er geen signaal is.

Op het moment dat ik de icp clip van de galvawisp op het ic zet komt direct in beeld, signaal gevonden,initialiseren, en warempel de tijd staat op de display.

Op poort A1 heb ik ook een led zitten en die gaat dan ook gelijk knipperen 1x per sec.
Haal ik die clip er weer af dan is het signaal ook direct weer weg.

De ontvanger heb ik met een afgeschermd snoer op meer dan 1 meter van computers etc. hangen.

Heeft iemand hier ervaring mee of een idee om dit op te lossen?

grt,
Roelof

foto

verder kan dat van alles zijn, een los contactje??
of een verbinding ergens waardoor het wel goed gaat en als je de clip eraf haalt is die verbinding weg.

[Bericht gewijzigd door roel999 op (95%)]

Ik gebruik hier in huis ook zo'n module.
Nu heeft deze niet overal in huis (goed) ontvangst.

Plaats de module eens op een ander plaats in huis, en blijf uit de buurt van stoor bronen zoals de PC, TV etc.

Wat voor voeding gebruik je ?

Een aard draadje wil ook nog wel eens uitkomst brengen.
(tussen de 0 volt en een aard punt)

[Bericht gewijzigd door MMSoft op (17%)]

Antenne wel goed uitgericht?

Maar waarom dan wel met die clip erop?

Alle contacten de afgelopen week tig-keren nagekeken, opnieuw opgebouwd en steeds hetzelfde resultaat.

Heb de antenne al op diverse plaatsen in en buiten huis gehad, de antenne ook gericht richting duitsland etc.

toch raar....

[edit]
zodra ik contact maak tussen de "-" en de "massa van de galvawisp" heb ik weer signaal. haal ik die verbinding weg dan heb ik gelijk geen signaal meer.....
Heb nu alle massa-draden opnieuw gecontroleerd maar kan niet iets raars vinden.

grt,
Roelof

[Bericht gewijzigd door rjm69 op (30%)]

Antenne moet wel haaks op Frankfurt worden gericht. (Dus niet in de lengterichting van de staaf)

Hang eens een ledje aan de uitgang van de module. Kun je snel zien of je ontvangst hebt.

De DCF-ontvanger haalt zijn voeding van de icp clip van de galvawisp.
Dat is niet goed. Controleer de voeding van de DCF-ontvanger.

Als laatste nu de min van mijn bordje aangesloten op de aarde van het stopcontact en... jawel hij doet het...

Moet dus maar ergens een aardpunt maken ;)

Als dit de oplossing is kan ik er mee leven.

Iedereen maar weer bedankt voor het goede meedenken...

grt,
Roelof

Ik heb eeb DCF module van "C" die er soms een paar uur over doet voor hij synchroniseert. Ik geloof dat hij ook maar één keer per 24 uur synchroniseert (Rond 04:00 uur)

Die ontvangers zijn HEEL gevoelig voor storing, dus als er frut uit je voeding doorlekt ( switcher toevallig ? ) dan krijg je dat effect.

Ik pas bezig geweest om zelf een DCF ontvanger te maken inclusief het 'HF' deel, puur voor de lol. Het blijkt soms nog best lastig te zijn het DCF signaal te ontvangen, er is gewoon ontzettend veel storing van TV's en schakelende voedingen rond de 77,5 kHz. s'Avonds na een uur of 23:00 is er een mooi schoon signaal, maar de rest van de dag is er bij mij heel erg veel storing die 100x sterker is dan het DCF signaal.

Op 17 februari 2011 23:14:42 schreef Tidak Ada:
Ik heb eeb DCF module van "C" die er soms een paar uur over doet voor hij synchroniseert. Ik geloof dat hij ook maar één keer per 24 uur synchroniseert (Rond 04:00 uur)

Dit is pertinent niet waar.
Het is maar hoe je het zelf maakt, bouwt of programmeert in een microcontroller.
Het is echter wel een goed idee om het zo te maken om 's nachts je klok te synchroniseren met de DCF77 tijd omdat er dan minder kans op storingen zijn.

Zie ook www.picbasic.nl/huis-automatisering.htm#dcf77

Ik had deze info uit de handleiding van het klokje (zo'n module als een DVM module)

@Tuxracer: Welke DCF77 chip gebruik je? (T4224?, CMAX8000?)
Of is het een puur discrete 77.5KHz AM-ontvanger?

[...]
Het is echter wel een goed idee om het zo te maken om 's nachts je klok te synchroniseren met de DCF77 tijd omdat er dan minder kans op storingen zijn.

Dit lijkt inderdaad de meest logische redenering maar ik blijf pertinent van mening (heb het al tig keer aangehaald) dat het gewoonweg gemakkelijker is 24/24 elke minuut proberen te synchroniseren. Lukt het niet dan schaadt het ook niet.

Afhankelijk van je locatie (afstand) t.o.v. de DCF77-zender, de juiste oriëntatie van de antenne van de DCF77-ontvanger, de aanwezigheid van minder of meer staalbewapening en nabijgelegen stoorbronnen (TV, computer, laptop, SMPS'en) in je woning is de ontvangst slecht tot zeer goed (zelfs met de low cost Conrad ontvanger).

Alhoewel ik in mijn woning (een oud bakstenen huisje met plankenvloeren) ook dode plaatsen ervaar is er op de meeste plekken een 99.9% succesvolle DCF77-ontvangst (alleen stevig onweer, inschakelen van nabijgelegen TL-lampen (met VSA) en SMPS voedingen binnen een halve meter van de ontvanger gooien roet in het eten).

Zoals ondertussen wel geweten heb ik alleen DCF77-klokken in huis waarvan meerdere in de woonkamer (commerciële LCDklokken, DIY LED/VFD/nixieklokken, allen 6-digits).
Ik erger me mateloos als er ook maar een paar tienden van een seconden verschil is tussen de secondenaanwijzing van de verschillende klokken, hetgeen onvermijdelijk is als de klokken 2/3 of 3/4 van de tijd (gewild) niet synchroniseren en dus standalone op de interne klok/kristalfrekwentie lopen tot de eerstvolgende succesvolle DCF77-synchronisatie tijdens de nachtelijke uren.

Op 21 februari 2011 10:44:13 schreef Turbokeu:
@Tuxracer: Welke DCF77 chip gebruik je? (T4224?, CMAX8000?)
Of is het een puur discrete 77.5KHz AM-ontvanger?

Geen chip, ik heb alleen het analoge 'HF' deel gebouwd, een gewone DC ontvanger met een afgestemde kring, een HF versterker en een diode detector. Daarachter een op-amp schakelingetje om de pulsjes te detecteren. Werkt prima, totdat de buren een of ander apparaat aanzetten dat een gigantische berg storing veroorzaakt. Die storing is netsynchroon, en zit o.a. rond de 44 kHz, 80 kHz en 90 KHz. Gedurende een groot deel van de netperiode wordt DCF77 volledig weggeblazen, in het deel waarin de storing niet zit is DCF77 nog te herkennen, maar detecteren wordt wel heel erg lastig. Het plan was om het signaal nog te gaan decoderen met een PIC, maar daar heb ik maar vanaf gezien.

Kan je geen actief doorlaatfilter maken op 77kHz ?

Op 21 februari 2011 21:52:35 schreef Tidak Ada:
Kan je geen actief doorlaatfilter maken op 77kHz ?

Heb ik wel geprobeert, maar dat hielp onvoldoende. De storing is gewoon te sterk, was geen beginnen aan om dat uit te filteren.

@Tuxracer: Vermits je ogenschijnlijk zelf graag zelf een DCF77-ontvanger wenst te bouwen: Ik heb hier nog een drietal ongebruikte C-MAX CME8000 tijdsignaalontvangerchips (WWVB, DCF77, JJY, MSF en HBG) in SSO28 package liggen die ik waarschijnlijk nooit zal gebruiken.

Op 21 februari 2011 22:32:26 schreef Tidak Ada:
Holy S**t !

Whot??? ;)

@Frits Kieftenbelt:
Ik weet niet of men het al heeft.
Maar zocht men naar een eenvoudig SchemaTekenProgramma ?
Ik ben onlangs hier op CO getipt voor EXPRESSPCB http://www.expresspcb.com
en daar kan men het schema maken en opslaan in *.sch en ook exporteren naar een *.bmp.
Dan neemt men IRFRANVIEUW http://www.irfranvieuw.com om daar te bewerken knippen behoud selektie
en dan bewerken verwijder randen en dan bestand opslaan als *.jpg en men kan het uploaden,
naar UPLOADARCHIEF http://www.uploadarchief.net,
eventueel eerst het formaatgrote aanpassen.
Dit kan ook voor foto's gebruikt worden om de formaatgrote aan te passen.
Ik verneem wel of het naar wens is.

MVG Gerard.

@Turbokeu: Ik ben ook al een hele tijd op zoek naar een goede DCF ontvanger die ik op een generiek boardje wil gaan zetten. Heb je die CME8000 gesampled??? Als Tuxracer er geen belangstelling voor heeft zou ik er wel een willen overnemen om een prototype van te maken.

Het IC ziet er helemaal goed uit voor wat ik in gedachten had, zijn ze een beetje verkrijgbaar naar jouw idee???

Die heb ik inderdaad gesampled een hele tijd geleden.
Naast C-MAX zelf ben ik ze nog nergens tegengekomen.

Vermits Tuxracer niet gereageerd heeft mag je ze hebben.

PS: Ik die dacht dat ik enkel vijf zussen had, zie ik nu dat ik een tweelingbroer heb die Gerard noemt.
Ga toch eens een hartig woordje met mijn ouders gaan spreken...;)

@Turbokeu: Nou als dat lukken gaat heel graag ;-)

Ik kan ze natuurlijk ook gewoon zelf sampelen maar als ik die van jou krijg zou ik als tegenprestatie een prototype aan jou terug kunnen geven als ik hem klaar heb... Dat geeft mij gelijk een stok achter de deur om er ook daadwerkelijk werk van te gaan maken. Het zal niet in een of twee maandjes klaar zijn hoor maar ik ga mijn best ervoor doen. Ik heb gezien dat DigiKey ze wel heeft, per 1000 zijn ze in ieder geval leverbaar; per stuk zijn ze momenteel niet op voorraad. Ik ga een prototype maken op mijn Meeps form factor zodat er een DCF ontvanger bij gaat komen. Ik ben heel benieuwd naar de kwaliteit ervan... Ik zou het liefst een klok laten lopen zoals de oude stationsklokken, die liepen gewoon op det DCF signaal. Dat waren die klokken die de laatste seconde van de minuut oversloegen. Maar ik weet natuurlijk nog niet of deze ontvanger daarvoor geschikt is.

Ik denk dat de 'klokkenbouwers' wel zitten te wachten op een HQ alternatief voor de Conrad DCF module...

Ik stuur je een PM met mijn gegevens...

En maar stilletjes hopen dat Tuxracer niet alsnog reageert ;-)

PM ontvangen.

Vermits jij gereageerd hebt krijg je ze (3 stuks).