wil in een xlr plug weerstanden inbouwen om het audiosignaal op ongeveer 75% te brengen, welke waarde van weerstanden zijn er nodig.

Hangt er vanaf wat de ingangsimpedantie is van het apparaat wat er achter zit.

zoekterm: "spanningsdeler"

Wat voor toepassing ? Voor line is het simpel, iets van 10k totaal is prima. Voor andere toepassingen kun je de in- en uitgangsimpedanties mogelijk niet verwaarlozen.

Wat voor 75 % ? Als het 75% van de spanning zou zijn is het 20log(0,75) = -2,9 dB, dat is maar een klein verschil.

het is voor een limiter die door de gemeente word afgeregeld, om daarna met gewone kabels meer volume te krijgen. komt tussen limiter en eindversterker.

En wat denk je met 1,25 dB verschil te bereiken?

Aart, je zat er iets naast, SPL is 10log(0,75) = -1,25 dB

Ik schreef dan ook "spanning", niet SPL. Bij audiosignalen gaat het gewoonlijk om voltages, niet om vermogens.
Maar ik zie wel dat ik met mijn neus keek, de juiste waarde was 2,5 :+

Je kunt de kabels bij de gebruikenlijke limiters niet veranderen, ze zitten in de behuizing vast en soms verlijmt men ook alles.

Dit soort discussies is vrij moeilijk, ik houd mij er voor mijn vereniging nu 12 jaar mee bezig - het is een ingewikkelde mix van technische oplossingen (isolatie van een nieuw gebouwd pand, keuze installatie, goede limiter, EQ en DEQ settings), gebruik daarvan (DJ's opvoeden, settings aanpassen aan vulling zaal) en veel aandacht voor contacten in de buurt en met de diverse betrokken instanties.
Ik ben geluidstechnisch niet tevreden, maar we bestaan nog steeds en de meeste leden merken er weinig van. Het kost wel continu aandacht.

Ik hou me ook al zo'n 15 jaar bezig met live muziek, en heb in snoeiharde bandjes gespeeld, maar ik begrijp nog steeds niet waarom het altijd zo snoeihard moet. Ik snap dat 80 dB wel erg zacht is, maar waarom is het 100-110 dB in de meeste tenten waar ik kom?

Ik hou me ook al zo'n 15 jaar bezig met live muziek...
Ik snap dat 80 dB wel erg zacht is, maar waarom is het 100-110 dB in de meeste tenten waar ik kom?

dB geeft een log. verhouding aan, niets meer en niets minder...

Als je het goed wilt doen hoor je eigenlijk altijd de eenheid t.o.v. waarvan wordt gemeten te vermelden. 80dB kan verwarrend zijn. Heb je het b.v. over vermogen, dan is 80dBW maar 19 Watt. Jij bedoelt dB(A) (geluidsdruk) en dat is een heel andere meting.

Als het duidelijk is dat je een verhouding bedoeld (zoals in de post vaan Aart) dan is geen eenheid nodig.

vermogen: 10 log x
spanning: 20 log x

Natuurlijk bedoel ik dBA, ook wel dBSPL! Wat anders?

[Bericht gewijzigd door Fuzzbass op (19%)]

Ik ben geen geluidstechnicus dus mijn interpretatie van 100dB is heel anders dan die van jou. Gaat het over vermogen dan is 100dBW maar 20 10010 Watt. Of misschien was het wel 100dBm, dat is maar 20 107 milliwatt Watt.

Als je dus dBa bedoeld moet je dat ook opschrijven.

/E: even te snel gerekend :o, tnx. FET

het is gewoon de bedoeling dat na het afregelen een andere kabel er aan komt, deze limiter heeft losse kabels. hoe kan ik dan het best de kabel aanpassen.

Je hebt een spannigsdeler of z.g.potentiometerschakeling nodig.

De spanning verdeeld zich gelijk de weerstandsverhouding. Zijn beide weerstanden gelijk dan is de spanning op het knooppunt de helft.

In jouw geval vertegenwoordigd Rin (zie het plaatje) de ingangsweerstand van de limiter. En Rs is de weerstand die je in serie wilt opnemen in de kabel.

De ingangsweerstand van de limiter staat vast. Als je maar 75% spanning op de ingang wilt dan moet er dus 75% over Rin vallen en blijft er 25% voor Rs over.

Als Rin 47KΩ is (een gangbare waarde bij audio) dan moet Rs 47/3 = 15,6 KΩ zijn. Neem een weerstand van 15 KΩ

De exacte ingangsweestand staat vaak bij de technische gegevens in de handleiding (als je daar over beschikt). Als 15KΩ niet het juiste resultaat geeft, neem dan tijdelijk een potmeter van 100KΩ voor Rs en regel tot het gewenste resultaat. Meet daarna de waarde op en vervang door een vaste weerstand van dezelfde waarde.

http://www.uploadarchief.net/files/download/potm.jpg

Merk op dat het voor symmetrische signalen tussen twee apparaten met elektronische i/o gewoonlijk gunstiger is twee aparte verzwakkers voor load en return te gebruiken dan een met drie weerstanden. Je verzwakt dan namelijk de CM interferentie mee.

Het SPL in een zaal A-gewogen meten bij dik 100 dB in discussies over geluidsoverlast (vaak gaat het vooral over laag) doe ik niet meer. Het is vrij onhandig, want iedereen werkt met dB(A), maar ik vind dat fout. Want hier is een A-weging niet voor bedoeld en je meet het laag nauwelijks (al -20 dB bij 100 Hz !) mee.
De discrepantie tussen meting en perceptie wordt door ondoordacht gebruik van A-weging nog groter als dat hij al is.

Op 20 februari 2011 16:43:05 schreef Schimanski:
.. mijn interpretatie van 100dB is heel anders dan die van jou. Gaat het over vermogen dan is 100dBW maar 20 Watt.

Dat is inderdaad wel héél anders. Ik reken voor 100dBW een vermogen van 10 000 000 000 Watt.
100dBm gaat al beter, dat is maar 10 megawatt. ;)

Maar in de post van Fuzz ging het overduidelijk over geluidsdruk. Was voor mij overduidelijk althans.

Oeps. Rekende snel 10 x log 100 maar dat is fout :o. 10010 is veel meer...

Ja, je ging per ongeluk de andere kant op, het was 10100/10. Gelukkig kennen we je een beetje!