2SC484 en 2SA484 of vervangers gezocht voor Pioneer SX9000 reciever.

Hoi allemaal,

Ik ben een oudje flink aan het opknappen. Zoals de kop al aangeeft ben ik op zoek naar deze transistoren of goede vervangers met gelijkwaardige spec's. Ik heb het net al behoorlijk afgestruind, maar kon weinig goed passend spul vinden. Ik kan wel vervangers vinden, maar geen bedrijf wat ze leveren kan. Ik wordt er soms zo moe van tegenwoordig...

Het zijn drivertorren voor de eindtrap van de genoemde oude Pioneer reciever. Eén van de drivertorren vertoont een te groot lek, en de desbetreffende eindtrap is dan ook instabiel. Ze werkt verder nog redelijk. Preventief heb ik ook alle elco's in en rondom de schakeling vervangen. De serie elco's van het ingangssignaal waren erg slecht. Ook de potmeters van de ruststroom waren gammel.

Ik hoop dat iemand een goede suggestie heeft voor me?

MVG,

Nico den Haak.

Weet je zeker dat de 2SA en 2SC allebei nummer 484 hebben? Dat is erg ongebruikelijk bij Japanse torren.

Als je bij ASWO zoekt kom je voor beide een vervanger tegen.

2SA484 heeft als vervanger 2N4036
2SC484 geeft als vervanger BSW68

Hoi,

Ik had de vervangers gevonden bij Aswo, maar ik was niet helemaal overtuigd van de toepasbaarbeid ervan.
De BSW 68 komt als vervanger redelijk in de buurt, al is de maximale collector stroom die toegestaan is, 500mA lager. Ook is de 80Mhz niet iets waar ik blij mee ben, de originele tor ging tot maximaal 20MHz. Ik ben bang dat de boel aan het genereren zou kunnen gaan met de nieuwe tor.

De andere vervanger heeft dat probleem ook, en kan maar maximaal 90V hebben. Het is natuurlijk maar een drivertor, maar er komt een knap hoge spanning van 82V op. Als er niks beters voorbij komt, zal ik het ermee moeten doen.

Wellicht zie ik het allemaal wat erg donker in.

Groet,

Nico.

Een complementair paartje vervang je inderdaad bij voorkeur door een ander complementair paartje, dus er rammelt sowieso ergens iets. Ik vind de marges qua stroom en spanning toch wat bedenkelijk. De Ft zou je kunnen verlagen met een klein condensatortje, maar misschien is dat niet eens nodig. Daar kunnen de audioexperts wellicht wat meer over zeggen. 20MHz versus 80Mhz klinkt voor mij niet heel spectaculair.

Het verbaast me overigens nog steeds dat de 2SA484 en 2SC484 bij elkaar horen. Meestal is het nummer van de 2SC hoger.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (42%)]

Hoi allemaal,

Ik heb van de week de koe bij de hoorns gepakt, en de gesuggereerde vervangers maar gewoon besteld.
Het werkt perfect, en de versterker speelt nu weer prima.
Nog even naregelen, maar de eerste indrukken zijn zeer goed.

Er zit echter nog veel meer werk in het oude beestje, de eindversterker is in elk geval weer zo gezond als een vis...

Iedereen bedankt voor hun input en meedenken in deze,

Groet,

Nico den Haak.