Ik ben al een hele tijd aan het kwijlen op een buizenversterker, en zou me willen wagen aan zo'n Chinese Yaqin 34D.
Alleen lees ik dat je de "bias" van zo'n versterker regelmatig moet instellen, en dan breekt het angstzweet me uit.
http://www.hi-end.on9mart.com/products/amplifiers/integ_amp/YQ-MS-34D/…
Als ik het goed begrijp krijg je een sleuteltje meegeleverd waarmee je een potmeter kan instellen, maar wat moet je berekenen, en hoe kan je dat meten?
Bedankt voor jullie hulp!
Je sluit een universeelmeter aan op de testpoints, en je draait aan de biaspotmeter met een "sleuteltje" tot de meter aanwijst wat hij moet aanwijzen.
Dat hoort in een bijgeleverde instructie te staan.
Zo niet, dan moet je er achter komen waar de meting plaatsvindt (waarschijnlijk over de kathodeweerstand), en wat de waarde van die weerstand is.
Je meet de spanning en past vervolgens de wet van Ohm toe om de stroom te berekenen.
Buisjes "slijten " vandaar naregelen , grote buizenversterkers die dat niet hoeven is het meestal " verwaarloosd "
Maak je niet druk om die bias. Na een x aantal 1000 uur zal deze pas hoorbaar een beetje verlopen zijn. Het is vooral voor als je een ander merk el34 er in steekt, die met een andere ruststroom speelt goed af te regelen.