Vergelijking PCB fabrikanten

Dit topic is gesloten

Fabrikant [url=www.seeedstudio.com]Seeedstudio[/url]:
Aantal besteld: 10
Afmeting: 100 x 150
Prijs per stuk: $8.5
Verzendkosten: gratis (indien je boven de $50.- totaal zit)
Levertijd: 21 dagen
Bruikbaarheid: 10/10
Kwaliteit: SUPER!

Doel: Pre-amplifier met analoog/discrete volumeregeling en kanaal selectie.

http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2011/06/13/1307950703-390.jpg

netjes hoor Prowl :)
JAmmer dat de silkscreen er niet op zit, of was dat bewuste keuze ?

@stijnos: ik neem aan dat je de refdes bedoelt? Notering van C1, D5, IC2 etc? Lijkt mij met opzet te moeten zijn gebeurt, t staat normaal op dezelfde layer.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

door interpolatie kom ik op de schatting dat je je order op 16 mei hebt geplaatst. Close?

(ze nummeren de order sequentieel, en kennelijk hebben ze gemiddeld 55 orders per dag op basis van mijn eigen ordernummers... :-) )

@prowl. De reden dat eagle voor je graag zo'n dun baantje van je component naar het vlak er omheen tekent is om je te helpen bij het solderen: Dan kan je makkelijk de component vast solderen zonder dat je dat hele vlak gaat zitten opwarmen..... Da's nu net niet de bedoeling bij een koelvlak voor een spanningsregelaar.....

[Bericht gewijzigd door rew op maandag 13 juni 2011 22:22:41 (42%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@stijnos
Wij hebben bewust gekozen de component namen niet af te drukken.
Dit werd een groot zooitje op de print rondom de shunt regulators (rechts onder).
Bij het stucken hou ik gewoon de pcb in eagle erbij ;).

@ rew
24 mei kreeg ik het bericht dat de print in productie ging.

Over het koelvlak...
Je hebt helemaal gelijk!
Het valt me nu pas voor het eerst op.
hopelijk gaat dit geen problemen geven (verwacht het niet).

Ligt een beetje aan de vermogens die verstookt moeten worden, en dat is redelijk uit te rekenen.

If you want to succeed, double your failure rate.

aha luiigheid heet dat Prowl ;)
zootje? Met smash kun je de component benaming zetten waar je wil hoor :) Ach lekker belangrijk, als het maar werkt!
ik had dat eerst ook wel eens helemaal dicht gemaakt op een groot kopervlak, maar dat merk je wel dat je tin niet lekker en mooi vloeit/stolt als je het niet goed warm stookt

[Bericht gewijzigd door Stijnos op dinsdag 14 juni 2011 16:11:32 (30%)

Fabrikant: iTeadStudio
Aantal besteld: 10
Afmeting (in millimeters): 50x32mm
Prijs per stuk (in euro): 0,70
Verzendkosten (in euro): 2,85
Levertijd: 14 dagen
Bruikbaarheid: Allemaal bruikbaar, 12 ontvangen ipv 10.
Kwaliteit: goed
Doel: Telefoonlader op AA batterijen (step-up)
Opmerkingen: Silkscreen is bij een aantal te dik (gevulde letters e.d.), ook hebben perfect rechte lijnen evengoed karteltjes, alsof ze onder een hoek geprint zijn. HASL finish is hier en daar wat dik (niet mooi plat) maar wel oke. Non-plated holes doen ze niet aan, ook de boorgaten hebben plating (je kunt ook geen non-plated drill file opgeven). Het is geen topkwaliteit maar wel goed en prima bruikbaar.

Foto's:
De beste en 'slechtste' print onder elkaar:
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/pcbl.jpg

@Madwizard: zijn je printen nou zo krom of is dat je cameralens die een en ander zo deformeert?

Verder, onderkant rechts: door het licht lijkt die plaat te golven. Is dit ook voelbaar of slechts optisch?

Fabrikant: iTeadStudio
Aantal besteld: 10 (prototype)
Afmeting: 90x65
Prijs per stuk (in euro): 1.73€
Verzendkosten: 5€3€75
Levertijd: 16 dagen (29 Mei besteld en betaald 14-06 geleverd)
Bruikbaarheid: *nog te controleren*/12
Kwaliteit: perfect (1ste keer dat ik een PCB laat maken).
Doel: DIS RX-7
Opmerkingen: ziet er gelikt uit
Foto (klikbaar)http://i63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/electronics/dis/P1050411_150x112.jpg

Opmerking aan mijn eigen: componenten tekst verplaatsen

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Op 15 juni 2011 14:05:44 schreef significant:
@Madwizard: zijn je printen nou zo krom of is dat je cameralens die een en ander zo deformeert?

Gelukkig is dat m'n lens :)

Verder, onderkant rechts: door het licht lijkt die plaat te golven. Is dit ook voelbaar of slechts optisch?

Ze zijn helemaal vlak maar het licht glinstert er wat in.

Fabrikant: iTeadStudio
Aantal besteld: 10 (prototype)
Afmeting: 80.63x54.28 [mm]
Prijs per stuk (in euro): $24.90 / 10 = $2.49 per stuk
Verzendkosten: $5
Levertijd: 08-05 besteld, 26-05 in handen
Bruikbaarheid: 1 werkt, 9 ga ik voorlopig niet gebruiken
Kwaliteit: zeer tevreden.
Doel:Voeding + Aansturing RGB lamp
Opmerkingen: eerste keer PCB laten maken, eerste keer printontwerp, eerste keer werken met Eagle. Alleen kopen via Internet had ik al in de vingers.
Leerpunt: controleren of de silk screen goed ligt.

Aandachtspunt: Itead verguld blijkbaar de boorgaten, mijn M3 ging er zonder schroevendraaier niet doorheen. De schroef "snijd" (zeer minimaal maar toch) dan door het boorgat. Geen probleem voor mij, maar misschien voor anderen wel.

Totaalplaatje op de verpakking. Met de frees de print gedeeld. Itead doet dit niet, maar met de apparatuur in huis is het zo gepiept.
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/dsc02698a.jpg

Bovenzijde print A
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/dsc02701a.jpg

Soldeerzijde print B
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/dsc02700.jpg

Het lijkt er inderdaad op dat veel goedkope PCB boeren de non-plated holes niet netjes voor je naboren. Dit zou je wel gewoon zelf nog kunnen doen; zoals je zegt heb je toch al teveel vlees nu. De eerste boring die ze deden zal feitelijk dus de goede afmeting geweest zijn.

Het zelf moeten frezen van de printjes snap ik niet helemaal, tenzij je gewoon 1 groot ontwerp hebt aangeleverd.

Was het voor Q1 t/m Q3 niet handiger om ze een kwartslag te draaien, zodat ze eventueel een keer tegen een koelplaatje aan kunnen?

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 15 juni 2011 20:25:58 schreef Jochem:
Het lijkt er inderdaad op dat veel goedkope PCB boeren de non-plated holes niet netjes voor je naboren. Dit zou je wel gewoon zelf nog kunnen doen; zoals je zegt heb je toch al teveel vlees nu. De eerste boring die ze deden zal feitelijk dus de goede afmeting geweest zijn.

Precies, maar het is een dusdanig kleine film dat je er dus makkelijk door komt. Het geeft wel te denken over de geleiding van b.v. via's: je maakt een brede baan maar bij de via moet het dan toch door een uiterst dun "spoor". Misschien eens aan rekenen

Het zelf moeten frezen van de printjes snap ik niet helemaal, tenzij je gewoon 1 groot ontwerp hebt aangeleverd.

Je hebt fixed size: je neemt of 10x10 of 5x5 en nog paar variaties meer. Omdat de printen qua dimensie net niet lekker uitpakken voor een kleinere standaard maat heb ik voor deze opzet gekozen.

Was het voor Q1 t/m Q3 niet handiger om ze een kwartslag te draaien, zodat ze eventueel een keer tegen een koelplaatje aan kunnen?

Klopt, maar wederom uit ruimte oogpunt toch hier voor gekozen. Aangezien ik niet vies ben voor stukje frezen en de koeling niet nauw komt ga ik zelf frezen. Het wordt een soort hark met mica plaatjes tussen de transistoren. Door een draadeind M3 hier door te voeren worden de transistoren en koelblok bevestigt. Na het aandraaien van de M3 draad ieder soldeerpunt van de transistoren kortstondig verhit zodat het tin vloeit. Eventuele spanningen worden zo uit de constructie ontnomen.

Voor de via's is de gemiddelde minimale koperdikte van de wand 20 micron voor klasse 1 en 2. (Bron IPC6012B)
Daarmee kun je dan eenvoudig de totale koperoppervakte van de viawand berekenen.

Heeft al heel wat gesloopt en er soms iets van geleerd.
klein is fijn

Moderator

Op 15 juni 2011 22:57:05 schreef significant:
Het geeft wel te denken over de geleiding van b.v. via's: je maakt een brede baan maar bij de via moet het dan toch door een uiterst dun "spoor".

Daarom is het altijd handig meerdere kleine via's te gebruiken dan 1 grote als je met veel stroom van de ene naar de andere kant moet.

Ik heb al een aantal printen zien sneuvelen omdat de metalisering in een gat het begaf. Component wordt met pootje door het gat gestoken en aan de onderkant vastgesoldeerd, terwijl de printbaan aan de bovenkant aangesloten is. Al die stroom moet vervolgens door dat ene plated hole heen en dat begeeft het vanzelf een keertje.

Hm, dat heb ik bij ons op het werk nog nooit voorgehad, dan is er inderdaad iets goed mis met die plated hole. Was dan het bovenste spoor afgebroken van de geleidende binnenlaag van de via ofzo?

Op 16 juni 2011 00:01:29 schreef jeronimo2003:
Voor de via's is de gemiddelde minimale koperdikte van de wand 20 micron voor klasse 1 en 2. (Bron IPC6012B)

Dat is natuurlijk de ellende met die PCB boeren in China, die hebben van klasse 1 of 2 (laat staan 3) nog nooit gehoord.

Een x aantal via's heeft overigens kwa geïntroduceerde weerstand geen voordeel ten opzichte van één grote via met een diameter die diezelfde x keer zo groot is als die van de kleine via's. [*] (Afgezien dan van failure-mode overwegingen, zoals hierboven wordt genoemd.)

[*] Ik kan het document even niet meer vinden, iemand had dat heel mooi uitgerekend...

If you want to succeed, double your failure rate.

Da's simpel. Heb je een gat met diameter 1mm, dan is de omtrek waarlangs dus koper zit PI. Heb je er x, dan is de omtrek waarlangs koper zit dus x PI.

Heb je een gat met een diameter van x mm, dan is de omtrek waarlangs koper zit dus ook x PI.

Maar 16 gaatjes van 1mm zijn kleiner dan 1 gat van 16mm.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ja klopt, maar ik meen me te herinneren dat dat document nog wel interessant was, omdat die kerel nog op andere aspecten in ging, zoals warmte dissipatie. Ik kan het helaas niet meer terugvinden. Ach, misschien was het ook wel niet zo interessant :)

If you want to succeed, double your failure rate.

Klein vraagje

Iteadstudio of Seeedstudio (ik vermoed dat die dezelfde fabriek gebruiken), hebben fixed size items in hun shop staan. Ik vermoed dan toch dat je ook kleiner kan gaan dan die size?

Ik heb één keer besteld, maar dat was een 10*10cm ontwerp.

Zijn exotische vormen ook mogelijk? (laten we het simpel houden: een cirkelvormige pcb)

alles kan, zolang je maar binnen die fixed size blijft. een ronde PCB met een diameter van 10cm kan dus in de 10x10 pcb.

Quidquid latine dictum sit, altum viditur
klein is fijn

Moderator

Het lijstje is weer bijgewerkt.

Damic, zou je hier nog even naar willen kijken?

Op 15 juni 2011 14:09:47 schreef Damic:
Fabrikant: iTeadStudio
Aantal besteld: 10
Afmeting: 90x65
Prijs per stuk (in euro): 15.91

15 euro per stuk, klopt dat echt?

Good question.

Denk het niet. Heb iets van een 30€ betaald dacht ik. Stomme dollars

Eventjes na gerekend want kon de mail niet meer vinden, zou iets van een 1.72€ (2.49$) per printplaat zijn.

Heb mijn post aangepast.

[Bericht gewijzigd door Damic op woensdag 22 juni 2011 21:59:23 (45%)

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Ik heb net mijn eerste negatieve ervaring bij iTeadStudio, ik heb even (2 weken) gewacht op hun response maar ze reageren niet op mijn klacht...

Voor de goede orde : dit was mijn 6e ontwerp die ik heb laten doen door iTeadStudio en de eerste 5 ontwerpen waren echt perfect...

Ik heb ze hier maar niet allemaal gepost want de prijs/condities/kwaliteit/levertijd waren eigenlijk identiek.

Ook het 6e ontwerp aankwam leek die ook perfect zo op het eerste gezicht maar dat viel toch tegen. Om een of andere duistere reden waren de gaatjes van mijn via's verkleind van 0,6mm naar iets van 0,3-0,4mm. Dat geeft niks in mijn ontwerp ware het niet dat de aansluitingen van het display dat op de print zit ook 0,6mm waren en die waren dus ook verkleind zodat het display niet meer op de print past. De pennen van het display zijn 0,4mm vierkant dus het gat moet 0,4mm x 1,4 = 5,6mm zijn dus 0,6mm zou goed geweest zijn maar de gaten zijn nu veel en veel kleiner. De gaten uitboren is geen optie dus hij moet echt opnieuw.

De maten voor de componentgaten hebben ze nog nooit aangepast en die kloppen altijd precies maar kennelijk denken ze dat ze de maten van de via's zo mogen wijzigen...

Mijn advies is dus ook : neem voor de via's een aparte boordiameter...

Bij deze mijn bijdrage voor Seeedstudio:

Fabrikant : Seeedstudio
Aantal besteld: 5 (x10) (94 ontvangen)
Afmeting : 28mm x 13mm
Prijs per stuk: $59 totaal, $1.18 voor 50 besteld, $0.63 voor 94 ontvangen
Verzendkosten : 0
Levertijd : besteld: 08-06-2011 ontvangen: 28-06-2011, 20dagen levertijd.
Bruikbaarheid : 94/94
Kwaliteit : perfect.

En eventueel:
Doel (van de printplaat): Aan-Uit schakelaar voor onze video systemen. *
Opmerkingen (over bijvoorbeeld het silkscreen of de afwerking): Silkscreen klopt overal perfect, geen touchups. Zijn wel een paar extra teksten (identificatie nummers neem ik aan) op geprint.
Foto's (echte thumbnails graag):

https://lh4.googleusercontent.com/-qvaYr3phHhs/TgmfTNRiqEI/AAAAAAAAAFQ/V3uMfKH8AcY/s400/IMG_20110628_105949.jpg
https://lh6.googleusercontent.com/-sFx9SJ-POvs/TgmlSqwG3eI/AAAAAAAAAFk/XtAbhXMuF0M/s400/IMG_20110628_115539.jpg

* onze video systemen voor achtbanen werden voorheen aan en uit geschakeld d.m.v. een aan-knop en uit gezet door een speciale stekker welke alleen de ride-operators tot hun beschikking hebben. Echter hadden we in Engeland een nieuw systeem bedacht, waarbij de kasten automatisch uit en aan gingen met maar 1 signaal. Echter werken onze video printen met 2x active-low on/off circuits. Dus daar heeft een collega ooit iets voor verzonnen. 1transistor, 1weerstand en 1condensator. Dit werd voorheen gemaakt met gewone normale TH-componenten en dan de draadjes er direct op en dan 'ingieten' in smeltlijm met krimpkous er omheen. Echter wordt dit zwaar en er is geen optie voor trek ontlasting. Dus heb ik dit even omgetoverd naar een klein PCBtje met trekontlasting.

Ik had overigens 50PCB's besteld en er dus 94 ontvangen.

p.s. ziet er uit dat ze de prijzen van de ENIG finish hebben aangepast. Waarbij voor mijn order er $15 voor ENIG finish gerekend wordt. Wordt er nu eenmalig $75 gerekend.

Ik ben programmeur! geen electronicus! http://www.daantimmer.nl/ Er is een ontwerp! nu nog inhoud :-)

Dit topic is gesloten