Ik heb een AEG OKO Lavamat die enige tijd de code E40 als error aangeeft. Hierbij hoor je 3 keer de deur klikken (lijkt erop alsof hij de deur wil locken). Indien dit niet lukt krijg ik de error E40.

Tijdens de 3 keer klikken tegen de deur drukken wil wel eens helpen. Het is overigens niet altijd. Het uitzetten van de machine en dan opnieuw aanzetten (en natuurlijk de deur openene en opnieuw sluiten) helpt dan en dan gaat de machine gewoon aan zijn programma beginnen.

Nu staat er niet heel veel informatie op internet betreffende deze error behalve dat het een deur error is. Is hier iemand die hier zo 123 wat vanaf weet.

De machine is van 2003 (model kan ik nu even niet noemen, maar kan ik vanavond hier wel bij vermelden).

Hoi ik had het zelfde probleem vandaag
ook halve wege het programma gestopt
Deed niks meer water afgetapt via het slangetje rechts onderin
Het deurtje met veel klooien losgekregen
en het opgelost op de manier van smd

kleine aanvulling

aeg lavamat 72534

onder bij het manschet zit een flap til deze op hieronder zit een grijse "klem" maak deze los en verwijder deze rondom uit de manchete
nu kun je ter hoogte van het deurslot het rubber losmaken om zo het slot aan de binnenkant te bereiken
let op dat je de stekker uit het stopcontakt hebt gehaald
de twee kruisschroeven aan de voorzijde losmaken
nu kun je het slot er tussenuit krijgen
wit plastic losmaken van het slot met een kleine schroevendraaier
stekker los en dan op de manier van smd schoonmaken
bij die van mij zat maar een kleine hoeveelheid aanslag
net te zien dus ook als je niks ziet even reinigen met de pannenspons
en de boel weer terug monteren

bedankt voor deze oplosing
ook bij mij werkte hij
vriendelijke groet en bedankt iedereen
rolf

Hoi,
Wij hebben al jaren last van die E40 error. Ik denk al bijna vanaf de eerste jaren. Bij het starten van een programma, komt er al vaak een E40 error melding (waarbij de deurschakelaar eerst een paar keer in- en uitschakeld en daarna de E40 error verschijnt.)
Ik heb de deursensor/schakelaar er al uitgehad en schoongemaakt volgens bovenstaande advies, maar dat heeft geheel niets geholpen.
Als het niet aan de deursensor/-schakelaar ligt, waar kan het dan nog meer aan liggen? Uiteraard de bedrading lijkt mij en de hoofdelektronica. Maar zijn er nog meer mogelijke oorzaken?

Het gaat om een AEG OKO Lavamat 74630update.
Typ 47A CB AA 01A
PNC 91400204302

Bij onze lavamat 76800 hetzelfde probleem.
De deur klikt 3x en vervolgens ging de wasmachine piepen en komt foutcode E40 in beeld.
De schroeven van het slot zaten nog goed vast en met de knie tegen de deur drukken wou ook niet helpen.
Voordat ik het slot eruit ging halen heb ik in het slot met contactspray gespoten. Dit werkte in eerste instantie niet. Daarna heb ik aan het pinnetje van het slot getrokken in de richting waarin hij sluit.
Dit omdat er waarschijnlijk te hard aan de deur getrokken is terwijl hij nog vergrendeld was.

Vervolgens startte ik de wasmachine weer op en deze deed gelijk vergrendelen zonder tegen de deur te duwen. Waarschinijk had de contactspray even nodig maar kan ook het pinnetje geweest zijn.
Zeker de moeite waard om te proberen voordat de rubber en slot eruit gehaald wordt.

Beste mensen,

Ook wij hebben de E40code,dit is al enige tijd. Na een tijd resetten, knieetje etc, is het echter nu een definitief probleem. Echter er is een combinatie probleem , namelijk blijft in de molen ook water staan. Het loopt niet weg. De filter aan de onderzijde is schoongemaakt en nu is de molen weer leeg.
De deur geeft nu ook de beschreven 3 klikken maar daarmee komt enkel de deurvergrendeling op gang, daarna komt de code en gaat de machine niet verder naar een wasprogramma. De E 40 code blijft zich herhalen. Hij heeft een haperend bestaan geleid, enkele keren heb ik het water er uit moeten laten lopen. Maar nu werkt hij helemaal niet meer. Na het advies van sbm heb ik wel
het deurslotje eruit gehaald en gepoetst maar nog geen resultaat.

Mijn vraag is kan er een combinatie van kapotte onderdelen zijn.
Ik denk erover het slotje te vervangen omdat dit zelf nog te regelen is. Maar als bv de waterpomp ook stuk is , dan is het wellicht niet rendabel. Een nieuw slot is ook 60 euro, ... Heeft iemand een paar tips? Thanks, Li Lavamat