beste knutselaars,

een vriend van me is van plan zijn eige speakers te gaan bouwen.
hij heeft niet erg veel kennis van elektronica dus we gaan er niet heel veel in verdiepen.
mijn vraag was wie er wat van weet en of er boekjes en sites zijn waar alles lekker simpel is in uitgelegd.
tips en tricks zijn natuurlijk ook welkom
hij wil zuilen maken van ong een 200w RMS de stuk

Op 8 maart 2011 21:45:47 schreef toms7:
hij wil zuilen maken van ong een 200w RMS de stuk

Als dat het niveau is, dan maak je gewoon een houten doos, schroef er wat wapperkarton in en klaar.

Ik bedoel, het elektrische ingangsvermogen is zo ongeveer de minst belangrijke factor bij het ontwerpen van een speakerkast. Oh, en Watt RMS bestaat niet.

Maar ik ben de rottigste niet. Post je vraag op het forum van zelfbouwaudio.nl, en koop het boek van Vance Dickason. Daar heb je voor een jaar stof aan, als je niet verder komt dan "zuilen van 200 watt het stuk".

het gaat om gewoon simpel leuk toch leuk klinkende speakers
dus wat moeten we ongeveer aan dikte van hout en afmetingen van de kast gebruiken
het hoeven geen hi-end dingen te zijn,
maar het moet als ze werken ook niet teleurstellend klinken

Wat Fuzzbass bedoelt is dat goede speakers bouwen niet echt simpel is. en het vermogen is zo'n beetje de minst belangrijke eigenschap.

Het is iets waar fabrikanten vaak mee pronken, maar wattages kun je niet echt tegenover elkaar zetten.

er zijn enorm veel waardes die belangrijk zijn voor een goede speaker.

voor gebruik in huis heb je eigenlijk niet meer nodig als 100w. Ik heb hier 2 zuiltjes staan (nog redelijk goedkope dingen) van 60w. Ze hebben nog nooit voluit gedraaid. Nergens voor nodig geweest, ik kon het 3 verdiepingen lager nog voluit horen.

Voor nu kun je hier wat informatie opdoen:
http://www.zelfbouwaudio.nl/

Ik zou een kant en klaar ontwerp gaan zoeken. Het internet staat vol speakerontwerpen voor zelfbouw.

Wat is het doel? 2x 200w gaat richting feesten voor cafés en zaaltjes...

Als je goede luidsprekers wilt bouwen, surf dan naar de site van KEF en van TransTec
Voor zover ik weet geven die legio ontwerpen en zeker goede info.

Overigens bestaan er legio slechte 5 W speakertjes, die meer herrie afgeven dan goede 100 W speakers

Het vermogen van een speaker is het vermogen dat je er in MAG stoppen, neit het vermogen dat eer uit komt. dat wordt bepaald door het rendement. Dat rendement is bij goede speakers veel lager dan bij slechte herriemakers en licht in de orde van een paar procent.

Dus als je er 100 W in propt, krijg je er hoogstens 5 W uit en dat is al oorverdovend!!

bedoel je niet dat het rendement bij goede speakers hoger is dan bij crap 'kijk mijn vermogen' speakers?

hoe hoger het rendement, hoe meer dB's/Watt

Geluidsvermogen is inderdaad niks in tegenstelling tot elektrisch vermogen. Heb eens een poster zien hangen met vermogensindelingen van geluid. het grootste deel van die schaal werd gemeten in micro en milliwatts. alleen helemaal onderaan kwam de watt even voor. en dat was ongeveer onhoorbaar geluid (als in, je oren zijn kapot voordat het volume zo hoog is)

Nee, bij een goede speaker is het rendement lager dan bij een slechte. Dat vloeit voort uit het laag houden van de vervorming, met name dopplervervorming. Beperking van de dopplervervorming vergt kleine uitslagen van de conus.
En oh ja, demping tegen resonanties...

Je bedoelt db(A)'s

O zo bedoel je.

[Bericht gewijzigd door timberleek op (42%)]

@timberleek:

OT
Ik heb welk eens bijen gegeten: Ik vond ze maar flauw. Garnalen zijn lekkerder :9
/OT

Kwaliteit en rendement zijn niet gerelateerd. Slechte hifi speakers hebben meestal een slecht rendement, goede PA speakers een extreem hoog rendement, maar bij goede hifi speakers kun je echt alle kanten op.

compactheid - weergavediepte - geluidsdruk

Kies er twee, op de andere zul je moeten inleveren. Optimaliseer één van deze drie aspecten, en je zult moeten inleveren op de andere twee.

Slechte HiFi speakers is een contradictio in terminae !

Een slechte luidspreker kan nooit HiFi (= Hoge Kwaliteit) zijn :P
Tenzij je de Duitse DIN 45.500-norm voor "HiFi" (sic!) wilt accepteren.

Demping van resonanties en dergelijke hebben een negetief effect op de conusuitslg en dehalve een verlaging van de geluidsdruk tot gevolg, dus de heoveelhied geluid.
Verder is voor een lage dopplervervorming een kleine uitslag in het laag vereist, wat nogmaals een verlaging van de conusuitslag inhoudt.

Wat moet ik me bij de kreet "weergave diepte" voorstellen In wat voor eenheden wordt die uitgedrukt? m/dB of zo?

Een PA luidspreker is ontworpen om zoveel mogelijk geluid te produceren, waarbij consessies aan de vervorming worden gedaan (het gekraak en gefluit in je oren overstemt die vervorming immers toch).

Blijkbaar zijn mijn QUAD 55's slechte speakers, want ze hebben een zeer laag rendenemt >:)

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (10%)]

Speakerland is een winkel waar je zelfbouwsetjes kunt kopen. En zo zullen er meerdere winkels zijn.
Voordeel is dat je van te voren kunt gaan beluisteren wat je gaat bouwen want smaken verschillen nu eenmaal. Wat ik goed vind vind jij misschien slecht.
Ik heb zo'n setje gebouwd voor mijn broer en hij en ik zijn er erg tevreden over. De kosten waren ongeveer 2000€ voor dat setje maar het kan ook goedkoper.
Is jouw vriend audiofiel of hoeft het alleen maar hard te gaan?

Op 9 maart 2011 00:20:06 schreef Tidak Ada:
Slechte HiFi speakers is een contradictio in terminae !

Nee hoor, de term hifi is gewoon synoniem geworden met consumentenaudio.

Een slechte luidspreker kan nooit HiFi (= Hoge Kwaliteit) zijn :P
Tenzij je de Duitse DIN 45.500-norm voor "HiFi" (sic!) wilt accepteren.

HiFi, de DIN norm, is heel lang geleden bedacht, en omvat maar een klein deel van wat tegenwoordig een goede weergave is.

Demping van resonanties en dergelijke hebben een negetief effect op de conusuitslg en dehalve een verlaging van de geluidsdruk tot gevolg, dus de heoveelhied geluid.

Tijd om je in te lezen op het gebied van Thiele/Small parameters. Rendement wordt in hoge mate bepaald door resonantiefrequentie (tot de derde macht), en in mindere mate door Q-factor en het equivalente luchtvolume van de ophanging.

Verder is voor een lage dopplervervorming een kleine uitslag in het laag vereist, wat nogmaals een verlaging van de conusuitslag inhoudt.

Je kunt de uitlag niet verminderen. Die bepaalt namelijk de geluidsdruk. Dopplervervorming wordt vermeden door een grotere konus te kiezen en verschillende drivers voor verschillende frequentiegebieden.

Wat moet ik me bij de kreet "weergave diepte" voorstellen In wat voor eenheden wordt die uitgedrukt? m/dB of zo?

Het vermogen om lage frequenties weer te geven. Lijkt me 100% duidelijk. Je bent een beetje aan het zeuren.

Een PA luidspreker is ontworpen om zoveel mogelijk geluid te produceren, waarbij consessies aan de vervorming worden gedaan (het gekraak en gefluit in je oren overstemt die vervorming immers toch).

Zoveel toepassingen, zoveel gradaties in geluidskwaliteit van PA-systemen. Je generatiseert enorm.

Blijkbaar zijn mijn QUAD 55's slechte speakers, want ze hebben een zeer laag rendenemt >:)

Nee. Zie mijn post. Bij consumentenaudio kan het alle kanten op. Nogmaals, kwaliteit heeft niets te maken met rendement.

Bouw hoorns zou ik zeggen, als je die dan maakt met 200 w; zet je ze binnen in huis (dat is dan vol) en je luistert buiten , de rest van de buurt hoort het dan ook, en je bouwt meteen een leuk feestje met sociale en asociale contacten :)

@Fuzzbaasje:

Misschien is het je niet duidelijk ik heb het nietover boxen mmer over frames, dus magneet, spreekspoel conus en chassis.
Boven dien praat ik en dat moet duidelijk zijn gezien mijn opmerking over DIN 45.500) over High Fidility en niet of ver HieFie
Ik hoef niet met de reklame, waar de massa in gelooft mee te hollen hoor....

Ik praat over speakers, die in staat zijn om zo min mogelijk aan het originele signaal toe of af te voegen, dus geen extra lekker diepe bassen of sissend hoog. Gewoon "The closest apraoach to the original sound"

Ook hoorns zijn niet van resonantiepieken verschoond

Ik heb geen zin in weer een discussie over theorie vs. praktijk, technicus vs. luisteraar.

Ik heb in m'n leven al het één en ander aan luidsprekerkasten ontworpen en gebouwd van 1 watt tot 1 kilowatt, heb verschillende opnamestudio's bezocht en gehoord wat neutrale weergave is, heb zelf trouwens ook een studio met (weliswaar budget-) monitors, en bezoek zeer regelmatig een concertzaal of openluchtconcert, heb zelf tientallen malen op het podium gestaan, dus ik denk toch dat ik wel wat over luidsprekers en geluidsweergave weet.

[Bericht gewijzigd door Fuzzbass op (71%)]

Bij TransTec lachen ze zich dood >:)

Op 9 maart 2011 09:16:08 schreef Tidak Ada:

Ook hoorns zijn niet van resonantiepieken verschoond

Dat beweer ik ook niet en TS vraagt er ook niet naar, blijkbaar wil hij heel veel geluid. En dan is een goede hoorn lang niet slecht :)

Daar heb je volkomen gelijk in. De vraag is alleen: Wil hij veel èn goed geluid of alleen maar veel geluid.

Uiteindelijk ging de discussie ook over het rendement van de luidsprekers zelf en niet van de behuizing of de combinatie.

Eerste luidsprekerbox was een bouwpakket ( Philips ) , de tweede was zelf in elkaar geprutst, bij de baco twee grote woofers gekocht, en twee tweeters, zagen en lijmen, tapijt erin (!) leek me nodig, en een condensator als filter. Was er erg content mee, gewoon muziek luisteren ging prima, en je kon er goed op zitten.

Je kunt volgens mij drie dingen doen :
A. Kant en klaar bouwakket kopen. We hebben hier in Hoorn zelfs een speciaalzaak daarvoor.
B. Je zwaar verdiepen in ontwerpen, luidsprekers en filters ( kan heel leuk zijn )
C. Beetje in elkaar rommelen. Krijg je in ieder geval geen top box, of dit teleurstellend is is de vraag.

Op 8 maart 2011 21:53:26 schreef joof:
Zie hier: http://www.visaton.com/de/index.html

Visaton is zeker een aanrader, complete bouwtekeningen van zeer klein tot zeer groot. En het plaatmateriaal laat je gewoon op maat zagen in de DHZ-zaak.

Op 9 maart 2011 09:16:08 schreef Tidak Ada:
@Fuzzbaasje:

Dat is niet echt nodig he!

Op 9 maart 2011 14:06:26 schreef Tidak Ada:
Bij TransTec lachen ze zich dood >:)

Want die citeer je? Ik denk dat Fuzzbass recht tot spreken heeft...

Hele discussie over hifi terwijl TS gewoon een paar leuke boxen wil bouwen. Niks moeilijks aan als je ze niet zelf hoeft uit te rekenen.
* Luidspreker specials van Elektuur (en de audio specials)
* Speakerland, Speaker&Co en anderen (Google)
* Internet.

Gewoon een complete beschrijving nemen en beginnen met zagen. Tip: werk heeeeeeeeeeel erg nauwkeurig met het zagen en zo. Een kleine oneffenheid zie je later erg goed, en dat gaat storen. Schuren, schuren, schuren, schuren, schuren, schuren, schuren, schuren, schuren dus.

Schuren, schuren, schuren, schuren, schuren, schuren, schuren, schuren, schuren dus.

LOL ! Dat weet ik me ook nog te herineren !
Tip voor het zagen : Laten doen bij de bouwmarkt ! Zijn niet de meest subtiele jongens, maar nauwkeuriger en rechter dan ik het kan met de handzaag. En graties bij de Gamma.