kan iemand me helpen aan een schema van een koelkast hoe nomaal gesproken de phase en nul zijn aangesloten op compressor thermostaat condensator en spoel.ik heb namelijk een koelkast gekregen die werd afgestort alleen ze hebben de phase en de nul losgehaald en er ligt een condensator los in.hij koelt nu wel maar ik vind het niets dat de condensator niet aangesloten is en alleen de zwarte draad aan de thermostaat.
alvast bedankt mvg ronald
die condensator zit parallel over de aanloopweerstand van de compressor. Dit is een extra hulp voor het starten.
zit die weerstand dan inwendig want het enige wat ik bij de compressor zie is 2 pinnen waar volgens mij een relais aanzit(dit is een aanname) met daaronder een extra spoel
GerardMonique
soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
dit is denk ik precies wat ik zoek want ik denk dat het meeste ongeveer gelijk moet zijn.
en anders hebben we pech.maar als ik er naar kijk ziet het er logiscg uit.
veel dank en als ik volgende week tijd heb ga ik er mee aan de gang en krijg je nog response.
ik heb uren op internet gezocht voor zoiets.
GerardMonique
Gewoon even tekenen, toch?
PS Het relais is de stroomrelais die opde motor zit.
MVG Gerard.
[Bericht gewijzigd door GerardMonique op (40%)]
@ gerardmonique: bij de meeste koelkasten staat het verwarmingselementje voor het automatisch ontdooien nog parallel over het schakelcontact van de thermostaat, en heel wat thermostaten hebben ook een "af"-stand, dus nog een schakelaartje in de fasedraad. Als je die 2 er even bij zet heb je het schema van 90% van alle koelkasten met klassieke thermostaten 
GerardMonique
@Stefaan Van Slycken: Met de Elektronische temperatuurregeling is het niet zo makkelijk te doen,
om daar wat aan te veranderen, en de meeste fabrikanten geven hun schema's niet vrij.
Vandaar deze basis schema, met de gewone thermostaat.
En betreft het auto ontdooien zijn ook variaties in de schakelingen.
Maar Ronnald komt hier verder mee, dan met niets, en een schema zegt meer dan woorden.
MVG Gerard.
GerardMonique
@Stefaan Van Slycken:
Ik word niet boos hoor.
Zo hebben we het samen opgelost. Want een schets zegt meer dan woorden.
MVG Gerard.
Goedendag,
Het is een tijd geleden dat hier activiteit op was, echter was dit het enige stroomschema wat ik kon vinden op le internet. Een koelkast kunnen overnemen echter lijkt de temperatuurregelaar van bosch (deze: https://www.bosch-home.nl/productoverzicht/00418282#/Tabs=section-fits…) niet meer te werken. Koelkast blijft staan op standje allerkoudst. Bij openmaken waren de draden los, echter krijg ik ze niet terug in de juiste volgorde. Iemand die hulp kan bieden en foto kan matchen met het stroomschema? Hulde!
Op 21 februari 2022 18:40:55 schreef smd:
3 is de bruine draad, 4 is de zwarte draad en de 2 blauwe komen op pootje 4
Held, bedankt !
Goed om te vermelden, maar we mogen toch wel aannemen dat de koelkast geen 4 jaar heeft stil gestaan.
Topic is uit 2022...