hallo
dit is waarschijnlijk al de zoveelste post over dit onderwerp maar ik kom er niet uit.

ik zou graag 5.1 geluid uit mijn pc willen halen, ik heb hdmi,3,5 mm jack en spdif aansluitingen op mijn pc.
het probleem is dat mijn home cinnema set(LG HT302SD) geen spdif aansluiting heeft, alleen scart en rca.
weet iemand hoe ik dit op kan lossen? en of het ook mogelijk is om Spdif om te zetten in scart?

2x rca is alleen stereo en scart heeft ook alleen stereo aan boord , net als hdmi . alleen spdif of coax of 3 losse 3,5mm jackaansluitingen zijn in 5,1 surround . 1 groene 1 blauwe en 1 rose jack is geen 5,1 surround btw.

Volgens mij heeft enkele simpele pc tegenwoordig een licht groen, blauwe en roze 3,5 mm jack.

Download een geluidskaart progje en je kunt alles in stellen, dit kan ook via de handleiding van het moederbord en de behoorende CDs.

Dan kun je zo'n bij laten rondvliegen in een patroon en hoor je hem gaan. Best wel basic.

Ander een vraag voor tweakers oid.

Op 16 maart 2011 00:12:54 schreef testman:
net als hdmi

hdmi transporteert gewoon spdif hoor.. en als dat een 7.1 stream is met dolby erop dan werkt dat ook hoor.

Voor 5.1 geluid op de pc heb je nodig:

- een s/pdif uitgang (coax/optisch of via hdmi) en een externe DD/DTS decoder met een digitale ingang.

of

- een pc met voldoende audio uitgangspoorten en software DD/DTS decodering bv met de juiste versie van WINDVD

Verder verwacht ik dat dit topic heel snel op slot gaat omdat het weinig met elektronica te maken heeft en dat je naar tweakers.net verwezen gaat worden :)

"...het weinig met elektronica te maken heeft en dat je naar tweakers.net verwezen gaat worden".

Ik denk ook dat dit beter tot zijn recht gaat komen op GoT.