Ik zat pas met een 15 inch luidspreker te kloten. Dat ging helemaal fout, want ik heb de magneet eraf gehaald en de metalen plaatjes (wat om de magneet zit) zijn erafgevallen. Ik denk doe ze weer op elkaar, maar het gaat niet goed, omdat de metalen cilinder, waar de spreekspoel om zit niet in het midden blijft zitten. weet iemand iets om dat metalen cylindertje in het midden te krijgen?
alvast bedankt

Dit is eigenlijk niet te repareren. Je zou de conus incl. spoel los moeten halen en wel zo netjes dat je ze later weer terug kunt lijmen. Daarna kun je dan met niet-magnetisch opvulmateriaal (papier, plastic) de spleet rondom gelijkmatig kunnen verdelen, en dan alles weer vast zetten. Daarna de conus incl. spreekspoel weer netjes en centrisch teruglijmen. De kloterij is echter als volgt:

Als het een goedkope luidspreker is, loont het niet de moeite. Je kunt beter je verlies nemen en een nieuwe kopen.
Als het een goede (dure) luidspreker is, loont het niet de moeite. Je krijgt het nooit zo goed voor elkaar als in de fabriek, waardoor het geluid het zelfde is als van een goedkope luidspreker. En dan kun je beter een nieuwe kopen.

door de sterke magneet is centreren vrijwel niet te doen , van binnenuit gaat sowiso niet omdat idd de conus eruit moet die je niet goed terug krijgt . miss aan de buitenkant van de magneet klemmen met een stuk goed passende buis , maar dan nog kan aan de binnenkant de spreekspoel aanlopen . het is beter om een andere te kopen.

ok, dan zit er niks anders op.(toch nog even proberen niet geschoten is namelijk altijd mis)

heb vandaag geprobeert de magneet te maken. Heb een pvc buis genomen wat paste, op maat geschuurt(het plastic was te dik) en toen alles in elkaar gelijmt. Nu even wachten tot het droog is, pvc buis eruit halen en dan hoop ik dat het past.

Ben benieuwd, ik zou het leuk vinden als het lukt.

het is niet gelukt met de pvcpijp. Kon het nog wel weghalen en opnieuw geprobeert, maar nu met spijkertjes geprobeerd en het is gelukt!!

Leuk om te lezen, ik vind het altijd leuk als mensen inventieve oplossingen vinden en niet direct iets nieuws kopen.