Beste Co'ers,
Ik heb hier een defecte magnetron. Het betreft een Everglades EV263( ongeveer op de helft van de pagina).
Hij doet alles nog behalve het belangrijkste, namelijk warm worden. Wanneer er dure onderdelen kapot zouden zijn zou ik hem per direct weggooien. Ik heb hem opengemaakt en nagemeten en zit met een paar vragen.
Dit heb ik zelf geconstateerd:
1. Verwarmingselement is niet stuk, want heeft een weerstand van 43.7Ω
2. Condensator is prima, want ik meet geen sluiting tussen beide pennen. Ik heb dit gemeten met de 'piep-stand' van de multimeter
3. Magnetron is goed, want er is geen sluiting tussen 1 van de beide pennen en de behuizing. Tussen beide pennen meet ik 0.2Ω (goed?)
4. Alle drie de deurschakelaars werken prima.
5. HV-diode CL01-12 spert in beide richtingen. Ik neem aan defect.
6. Zekering van 5KV 0.8A is gesprongen (oorzaak HV-diode?)
Nou kan ik wel de zekering en diode vervangen en dan denk ik wel dat die het weer doet, maar wilde toch enige zekerheid van de experts.
Hier is een foto van de binnenzijde van de magnetron: Klik!
Tips of tricks voor een volgende keer zijn welkom!
Verder zit ik met een paar vragen uit nieuwsgierigheid. De onderstaande afbeelding is de achterzijde van de magnetron.
Is nr.1 op de foto een ventilator die voor de luchtcirculatie zorgt?
Is nr.2 een thermische beveiliging? Of wat is de benaming?
Is de volgende redenering goed: wanneer een relais voor het deurcontact stuk zou zijn geweest en dat de oorzaak was, zou de zekering niet gesprongen zijn.
Alvast bedankt voor de moeite,
Mzl Rob
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
De diode heeft een drempelspanning van minstens 10 volt, dus zal gewoon goed zijn. De magnetron en condensator zouden in theorie wel stuk kunnen zijn, als ze alleen teveel stroom trekken onder volledige werkspanning.
Je veronderstellingen kloppen, met de voetnoot dat nummer 1 speciaal de luchtcirculatie van de heteluchtoven verzorgt en niet de koeling.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (23%)]
Maar zou de diode dan niet moeten geleiden in 1 richting? Of hoe kan ik testen wat de oorzaak van et defect kan zijn?
Gr. Rob
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 17 maart 2011 22:04:16 schreef Rupke Flupke:
Maar zou de diode dan niet moeten geleiden in 1 richting? Of hoe kan ik testen wat de oorzaak van et defect kan zijn?
De diode geleidt in 1 richting, als de spanning hoog genoeg is. Testen met een 12V voeding in serie met een spanningsmeter en de diode, werkt misschien al. Anders 24V pakken.
Wat Shiptronic zegt klopt opzich maar zal hier toch niet aan de orde zijn. Als er iets aan de deurveiligheid afgebroken of verschoven is, kan deze vaak sluiting maken, alleen dat is dan wel in het primaire ciruit.
Ik zou het toch zoeken in een lekstroom of overslag in de magnetron of condensator, of mogelijk een probleem in de golfpijp (geen idee of de magnetron daar echt teveel stroom door kan gaan trekken).
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (35%)]