Hallo allemaal,
Ik heb een oude HH eindversterker type VX-600.
Deze versterker had enorme last van ruis en gekraak op een van de kanalen. Na een beetje heen en weer draaien aan een potmeter op de ingangsprint speelt de versterker weer prima. Nu heb ik deze vervangen, maar waar dient hij eigenlijk voor? Ik hoor geen verschil in volume in ieder geval.
Elk kanaal heeft één instelpotmeter, in de buurt van een NE5534, een single opamp die voor zo ver ik kan herleiden het gebalanceerde signaal omzet naar ongebalanceerd.
Iemand een idee waar de instelpotmeters voor dienen, en op welke waarde ik ze moet afregelen?
Alvast bedankt voor het meedenken.
Nee helaas, die is het niet. Het is een apart printje waar alleen het gebalanceerde signaal op terecht komt en voor zover ik kan zien wordt omgezet naar ongebalanceerd. Zit nog voor de volumepotmeters.
DJohnny
Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
Wellicht van een/de limiter of de DC offset? Deze versterker is behoorlijk oud, dat is allemaal rechttoe rechtaan dus veel aparts kan het niet zijn.
Kan de DC-offset zijn, maar dat is een beetje vreemd tov de volumepotmeter.
Kan de DC-offset van de pre-amp zijn om DC op de potmeter te voorkomen (ipv de anders onvermijdelijke elco of oversized foliecondensator).
Edit: RE: symetrische ingang, dan denk ik ook aan CMRR-afregeling.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (14%)]
Het zal de CMRR afregeling zijn.
Je kunt even het stukje schema rond de ingangs-opamp opnemen om te zien of dat zo is.
Indien ja: Neem een elektrisch zwevende bron (iPod oid), sluit het signaal aan op xlr pin 1 en pinnen 2&3 samen en regel af op minimaal signaal.
Bedankt, dat zou het inderdaad moeten zijn. Een schema heb ik er niet van (iemand die het toevallig wel heeft?) maar ik zal dat morgen eens gaan proberen. Heb ik het goed als ik zeg dat ik daarmee de versterking van het inverterende deel gelijk ga stellen aan die van het niet inverterende deel? Common mode rejection ratio als ik me goed herinner?
EDIT:
Vandaag de aansturing geprobeerd zoals Aart zei, maar dit helpt niet. Ongeacht de stand van de potmeter krijg ik totaal geen geluid op die manier. De DC offset is het ook 100% zeker niet, daar heb ik al een andere potmeter voor gevonden waarmee ik het keurig kon afregelen.
In deze versterker kunnen van die impedantie-omvormers worden geklikt, zoals ook bij de oude peavey's, echter is dat bij deze wel te bypassen. Iemand een idee of het daar mee te maken heeft, ik bedoel dat deze potmetertjes alleen invloed hebben als de impedantie-aanpassers worden gebruikt?
Wat ik niet helemaal kan plaatsen is dat de stand van de potmeter totaal geen invloed op het geluid lijkt te hebben (zowel gebalanceerd als ongebalanceerd) maar als er stof tussen zit dat het dan wel resulteert in behoorlijke ruis en kraak.
Ik wil de print er liever niet uit halen om het schema te kunnen tekenen, ik heb al zoveel moeten prutsen om de softstart te repareren (dat was aanvankelijk het probleem toen ik hem kreeg) dat ik er niet meer zo lekker bij kan.
Ik zou dan o.a. popnagels moeten gaan uitboren.
[Bericht gewijzigd door Flitsmaster op (61%)]