In mijn Focus uit 2004 gaan de ruitenwissers direct aan wanneer je de sproeier bedient.Na een 4-tal keer wissen gaan ze uit.
Vooral in de winter is dit zeer storend wanneer de ruiten nog niet 1OO% ontdooid zijn.
Ik denk dat het ook niet bevorderlijk is voor de levensduur van de wissers.(correct me if I am wrong!).
Is er daar iets aan te veranderen?
Kan dit bijvoorbeeld in de garage via de boordcomputer?
Groeten,
Luc.

zag bij blik op de weg wat het kost om met niet schone voorruit te rijden €120,00 dacht ik

maak ze ff eerst schoon , blijven je wisserbladen ook heel

@hobby luke: De mogelijkheid om de ruitenwissers apart en onafhankelijk van de ruitensproeiers te bedienen ken ik enkel op auto's van de '80-'90'er en ouder jaren.
Op mijn Peugeot 305 van 1987 (waarmee ik rondgetoerd heb tot december 2003) was dit 'standaard', alle andere auto's waarmee ik achteraf gereden heb hadden de 'gecombineerde' ruitenwisser/ruitensproeierfunctie.

Deze functies zijn, naar mijn weten, niet apart instelbaar via de VAN/CAN bus van de boordcomputer (bij mijn actuele Citroen C5 worden deze functies beheerd door de COM2000 module in de stuurkolom).

Dus in winterse omstandigheden altijd eerst de ruitenwissers checken op vastvriezen/bespuiten met ontdooispray vooraleer ze te activeren.

OK,bedankt voor de info.
Het is niet de bedoeling om met een vuile voorruit te rijden.
Ik vind het enkel gemakkelijker om eerst een deel water te laten sproeien en dan de wisser aan te zetten.
Als het in de winter vriest en je ruitensproeier is dichtgevroren, dan gaat de wisser voor niets heen en weer wat je vroeger niet had.
Dat was mijn beweegreden hierachter.

MVG,
Luc.