Hallo
Ik heb al wat rond gekeken naar een 25 watt audio versterker die op 9 volt kan. Maar ik kan niet echt wat vinden. het mag ook 20 watt zijn of iets minder maar niet veel minder.
Weet iemand eventuweel een schema te vinden?
M.V.G. Reamon
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Een audioversterker gaat normaal gesproken ook geen 20W halen op 9V voeding. De luidspreker moet namelijk meer dan 9V krijgen om 20W te krijgen. 5W lijkt me ongeveer het maximum. Met een stel GOEDE luidsprekers gaat dat behoorlijk hard. met SLECHTE luidsprekers is dat niet zo vreselijk hard.
Je wilt toch niet proberen om het aan een 9V-batterijtje te hangen? Die batterijtjes zijn niet geschikt hiervoor.
alleereerst de vraag WAAROM 25 W?
dan vraag 2: op welke belasting? 4 ohm, 8 ohm of 2 ohm (16 ohm is wel erg ouderwets)
dan mag je zelf even gaan rekenen:
U^2 / R = P
U^2 / P = R
U = 9 V
P = minimaal 20
9^2 / 20 = 4 ohm.
echter die 9 V is de piek waarde
Dus je speaker zal al 2 ohm moeten zijn voor effectief 20 W sinus te kunnen doen.
daarbij denk ik bij 9 V meteen aan een 9 V accu, deze hebben een hele kleine capaciteit. Dus iets van 1200 mAh als je een hele dikke hebt.
als ik dan even het rendement van de versterker niet meeneem en HEEL grof reken. trek je 2 A bij 4 ohm. ben je na een half uurtje klaar met spelen en is je accu zo leeg dat hij defect is.
zou eens speakers met hoger rendement zoeken, dan heb je aan 7 W meer dan genoeg.
9 V / 4