l:x
Knutselaar, prutselaar... Als ik er maar iets uit leer!
Hoi,
We zijn met een aantal vrienden bezig met onze brouwinstallatie wat te automatiseren. Niets fancy-pansy, maar een van de dingen die we willen verwezenlijken is een automatisch roerwerk.
Aangezien het een hobby is willen we dit op een goedkope (maar degelijke) manier doen. Een mogelijkheid is het gebruik van een ruitenwissermotor. Nadeel hier lijkt ons de 12V.
Daarom waren we aan het kijken naar de motor van een wasmachine. Deze kan je al voor 15~20 € tussen de zoekertjes vinden, lijkt ons een stuk krachtiger dan een ruitenwissermotor en werkt op 220V.
Echter... op alle foto's zie je een mooie stekker met 6 of meer contacten. Betekent dit dat zo'n motor wordt aangestuurd met een soort van ESC? Of kunnen we gewoon 220V op 2 van die contacten pleuren en begint het spel te draaien?
En dan ook... hoe kan je het toerental beinvloeden? Je kan een raderwerk gebruiken, maar aangezien we maar max. 50 tpm moeten halen aan de as van het roerwerk moeten we de snelheid van de motor toch op voorhand al reduceren.
Je mag mij ook altijd in de richting van informatieve websites wijzen...
Mod-edit: Startposts worden niet verwijderd als daar geen reden voor is
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (99%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Dan zal ik met die laatste vraag beginnen. Kijk eens hier, dat is echt een hele goede site.
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Onderschat de sterkte van een ruitenwisser motor niet. Neemt ook wel wat stroom. Ik ken er verschillende die, al zeer veel jaren, met een ruitenwisser motor emmers van 40kg honing roeren. Kost meer kracht dan je denkt.
Om de snelheid te reduceren kan je altijd gebruik maken van een reductie kast.
edit: Waarom wordt de originele vraag gewoon verwijderd? Was toch niks mis mee.
[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op (12%)]
Toerental wordt geregeld door fase-aansnijding, wat door een thyristor geregeld kan worden (beide woorden even opzoeken op wikipedia).
Je kan ook nog werken met een linksom-rechtsom schakeling.
Ik word zeer enthousiast van speciaalbieren. Kan je ons/mij daar iets meer over vertellen?
Franssel
Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
mij lijkt een overbrenging met Vsnaar en poelies makkelijker
diameter vd pullys zijn makkelijker aan te passen en een ruitenwissermotor lijkt me ook ideaal omdat die al een flinke vertraging heeft
Zo nu ff een bavaria proost
Franssel
Op 8 april 2011 23:41:28 schreef Antonio123:
Als jij een versnellingsbak makkelijker vindt dan een motorsturing..be my guest.
ligt aan z'n constuktie ,
een motor boven de ketel op dezelfde as met regeling voor 50RPM (denk niet dat hij sterk is dan ?)
of een motor naast de ketel met een Ruitmotor die al rond 50RPM zit met vol vermogen
ik wil niet moeilijk doen maar gewoon meer mogelijkheden geven waaruit hij eventueel kan combineren
brainstormen heet dat geloof ik , ik zal iemands anders idee niet snel bekritiseren , laat ik aan TS over wat hij ermee doet
ik heb nog een DC wasm motor als hij die wil (wel ophalen haha)
heb ook een Ruitenw motor liggen
Franssel, ik ben er nooit op uit om iemand de oren te wassen omdat diegene iets anders roept dan wat ik denk, maar het gaat er mij om dat ik geen versnellingsbak ken in de elektonica motoren, zelfs bij boorkolommen die verschillende poelies gebruiken om verschillende toerentallen te bewerkstelligen, moet je de v-snaar ontspannen, de v snaar om andere poelies leggen, de v snaar weer aanspannen etcetera. Ik zou me nog een CVT van DAF kunnen voorstellen, maar het is gewoon niet in de handel. TO zal hooguit iets kunnen beginnen met een motorsturing waarmee het biermengsel wordt omgeroerd.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
In handboren zat dit wel voordat de electronische regeling gemeengoed was. Gewoon een knop om mechanisch tussen hoge en lage gearing te wisselen.
Franssel
Nou Antonio ik vind je verhaal en uitleg over cvt's en versn. bakken al meer werk dan het bepalen welke diameter de 2 poely's moeten zijn
en je hoeft de snaar maar 1x te plaatsen in 2 seconde (bv wasmachine)
en uw verhaal voor verschillende toerentallen met cvt's en versn.bakken WAAROM ?
trouwens de Ruitmotor heeft al 2 of 3 verschillende toerentallen
Omdat ik vermoed, dat het afstellen van snelheid, kracht etc. een heel werk gaat worden. Dan is iets van sturing wel prettig.