Hoi Allemaal,
Sinds een klein jaartje heb ik een Porsche 944 en tot op heden ben ik heel druk geweest met de restauratie van de auto. Het is tot nu toe eigenlijk alleen maar restauratie van mechanische onderdelen geweest.
Maaar, afgelopen weekend heb ik m'n kuitbeen gebroken en m'n enkelbanden gescheurd dus het wordt nu is tijd voor de electronica, aangezien ik daar niet echt voor onder de auto hoef.
Dit is de huidige situatie:
Als ik geen sleutel in het contact heb zitten kunnen mijn stadslichten aan.
Zodra ik het contact aan zet kunnen m'n klap/normale lampen aan en dus ook omhoog.
Als ik van gewoon licht terug schakel naar stadslicht gaan de lampen in de klaplampen wel uit maar gaan ze niet dicht.
Als ik de sleutel uit het contact haal en m'n licht gaat uit heb ik geen verklikker.
Wat ik nu dus wil gaan maken is een schakeling die ervoor zorgt dat:
M'n verlichting standaard niet aan kan zonder sleutel.
Ik de schakelaar aan kan laten staan op de stand voor klaplampen en op het moment dat ik dan een sleutel in het contact steek, alleen m'n stads lichten aan gaan.
Als het donker wordt gaan m'n gewone lampen omhoog.
Op het moment dat het weer licht wordt gaan m'n gewone lampen weer omlaag. (met een lichtsensor dus)
Deze hele schakeling kan ik ook met een losse schakelaar uit zetten voor de APK en dergelijke.
Zouden jullie mij hier bij willen helpen? Zoja, dan ben ik jullie heel erg dankbaar! Ik heb zelf wel electronische kennis, ben ook bezig met een opleiding bedrijfsinstallaties, maar ik ben nog niet zover dat ik dit allemaal zelf kan uitdokteren.
groeten,
Bas Henneman