Omdat ik wat "beenproblemen" had, heb een elektrische fiets gekocht bij Aldi, ruim een jaar geleden. Met drukknopjes kan ik kiezen uit 5 snelheden.

Nu is het moeilijk om dezelfde snelheid te verkrijgen als mijn vrouw op haar gewone fiets: ik blijf steeds schakelen met de elektrische bediening.

Nu ben ik een techneut en dacht dat het eigenlijk mogelijk moet zijn met een potmeter e.d. een traploze snelheidsregeling te maken. Kan ik het bestaande uitbreiden of vervangen met zoiets? Heeft iemand hier wel eens een "instructable" van gezien?

Ben benieuwd of iemand raad weet.

Als je daar het schema van te pakken krijgt en post, ga je ongetwijfeld een aantal hints krijgen. Op deze manier is het zeer vaag en onduidelijk.

Is een snelheidsregeling wel handig?

Ik zou eerder een vermogensregeling maken, zodat de E motor een vast % vermogen levert, hierdoor ga je bij bult op zachter en bult harder, en met de energie die je zelf levert kun je de snelheid beinvloedenn zodat je je vrouw niet voorbij fietst....

Aanvullende info:

Die fiets gaat (voor zover ik het uit m'n hoofd weet) bij stap 1 tot 13 km/u en bij stap 2 tot 18km/u. Het probleem is dat het motortje gewoon stopt, als die snelheid is behaald. Wil ik 19 rijden, dan MOET ik dus stand 3 nemen en telkens wat bijremmen of terugschakelen. Ik heb het idee dat ik helemaal geen echte trapondersteuning heb en alleen moet trappen om de schakelaar van de motor op "aan" te houden en de motor dan het werk doet. Overigens gaat het ding vlot harder dan 25 in stand 5...

Maar ja... 't was geen dure fiets.

Misschien dat inderdaad een vermogensregeling wel wat meer kan. Overigens zag ik bij een fietsenmaker tussen al zijn elektrische fietsen er één met zo'n draaiknopje, dus er bestaat wel iets.

Kan ik wat meer info krijgen over een toepasbare vermogensregeling?

Er zijn snelheidsregelaars die gewoon met een 'gashendel' (potmeter) werken.
Maar jouw systeem werkt nou eenmaal anders en om die om te bouwen zonder schema lijkt me niet eenvoudig.

Jammer dat er nog niemand mij echt verder kan helpen.
Hierbij een afbeelding van de bediening (http://www.annelotte.nl/e-bike.htm)

Als ik mijn gedachten over de schakeling laat gaan, kom ik tot ongeveer het volgende:

Een waarde (spanning, weerstand capaciteit?) wordt op een poort van een IC (chip) ingeschakeld (afgegeven?) en dat zorgt ervoor dat (indien de pedalen bewegen)de bijbehorende snelheid wordt opgebouwd.

Als dit zo is, dan moet het toch mogelijk zijn die waarde variabel te maken?

Ik heb de bediening niet opengemaakt om te kijken wat erin zit. Ik zou meer hebben aan het (fabrieks)schema om te kunnen bepalen hoe die aansturing werkt.
Op internet vond ik het typenummer van (hoogstwaarschijnlijk) dezelfde fiets. Voor Aldi zal er wel een andere sticker op hebben gemoeten. Het type op internet was LS26Z en daarmee zijn met googelen alle specificaties te vinden. Heeft iemand misschien een ide hoe ik aan het schema kan komen? Dat zou een grote stap voorwaarts zijn in het zoeken/ontwerpen naar/van een alternatieve bediening.

Een heel goede tussenoplossing zou ook kunnen zijn dat (zolang je de pedalen beweegt) de motor NIET uitschakelt als de snelheid is gehaald. Met een beetje bijtrappen gaat het dan wat sneller.
Voorbeeld: motor stopt in stand 2 bij het behalen van 15 km p/u. Als hij niet zou stoppen, dan kan ik met een lichte inspanning er 17 km van maken: 15 km motorkracht en 2 km spierkracht.

Of denk ik allemaal te simpel?
Het is voor mij (en waarschijnlijk ook voor vele anderen) steeds meer een uitdaging aan het worden!

Graag reacties!

daar moet je dus een stroomregeling voor maken.... dat kan best zelf... maar heb je de schema's van het ding?

fripster

Nee dus: had ik gemeld in bovenstaande...

Als het een borstelloze motor is, zit er waarschijnlijk niets anders op dan een andere regelaar te zoeken (of maken, maar dat is bijna onhaalbaar voor zo'n toepassing). Je kunt de regelaar niet neppen door iets met de sensors te doen (als het ding al sensors heeft; hij kan ook sensorloos zijn), aangezien die informatie nodig is voor de juiste commutatie van de motor.

Als het een motor is met borstels (dat heb ik wel eens gezien bij Aldi fietsen), is er mogelijk wel een sensor die je kunt neppen, of je kunt zelf een motorsturing maken.

Dus: hoe ziet de motorkabel eruit? Hoeveel draden heb je in totaal, en hoeveel dikke en dunne zijn het? Waarschijnlijk heb je 2 of 3 dikke draden (2 bij een motor met borstels, 3 bij een borstelloze), en mogelijk nog een kabel met een stuk of 6 dunne draden (2x voeding, 3x hall sensors, 1x temperatuursensor).