Electret mic werkt niet, hoe troubleshooten?

Hallo,

Ik heb onderstaande electret mic gekocht:

http://www.radiocentrum.com/Hoofdmenu/Catalogus/Electronica_onderdelen…

Uiteindelijk wil ik hem gaan gebruiken voor een klap-switch. Probleem is echter dat de mic helemaal niet lijkt te reageren op geluid. Ik heb twee schakelingen geprobeerd:

1) de schakeling die in bovenstaande link staat. Onder de foto van de mic staat een eenvoudig circuitje om de mic te voeden.
2) ik heb ook een preamp schakeling gebouwd:
http://www.reconnsworld.com/forum/read.php?9,10

In beide gevallen is de spanning tussen output en ground 0 en hij blijft 0. Hoe hard ik ook fluit, schreeuw, tik, blaas (en de laatste uren: huil).

Hoe groot zou de te meten spanning ongeveer moeten zijn? Kan ik de spanning wel meten met een multimeter?

Wil dit zeggen dat mijn mic stuk is, of kan er nog een andere verklaring zijn? Hoe kan ik het beste troubleshooten?

Elke tip is welkom, ik ben nog niet zo ervaren met elektronica.

Groeten,
Pieter

Welke weerstand en condensator heb je gebruikt in schakeling 1?

Kijk goed of de + en - juist zitten, en kijk ook of de - goed aan het huisje vast zit.

[Bericht gewijzigd door Jordi op (42%)]

Hallo Jordi,

Dank voor je snelle reactie!

R = 10K
C = 0.1uF

Ik had namelijk eerst schakeling 2 gebouwd, dus heb de componenten gekocht die daar bij hoorden.

O, zie nu je zin over + en - pas. De - is toch de kale draad? Deze moet dus aan het omhulsel van mic zitten? Hij raakt hem inderdaad wel en als ik hem beweeg, lijkt ie wel vast te zitten.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (34%)]

Zou moeten werken maar bij een voedingsspanning van zo'n 5v raad ik 2k2 aan.

Met je multimeter meten is niet de beste manier, de spanning is dermate laag en wisselend dat je die niet goed ziet.

Als je nog een phono of mic ingang hebt op een versterker zou je de schakeling primitief kunnen testen.

De - is toch de kale draad?

Yep

Ok, dank je! Een 2k2 heb ik niet, maar ik zou wel een paar 10K parallel kunnen zetten. Ik heb heb ook een 12V voeding, dus daarmee zal ik het straks ook eens proberen.

Goed idee over de phono ingang! Ik heb nog een versterker waar er 1 op zit.

Ik laat wel weten wat de resultaten zijn.

Bedankt zover voor de snelle reactie!

ik ben nu wel iets verder: hij lijkt het wel te doen als ik blaas. Ik kan nu door te blazen een lampje aan en uit doen. Maar op klappen of andere geluiden reageert hij nog steeds niet.

Betekent dit dat mijn versterkingscircuit gewoon niet krachtig genoeg is? Ik heb hierbij overigens schema 2 gebruikt, met de transistor.

En is hiermee bewezen dat de mic wel werkt? Of kan hij zodanig beschadigd zijn dat ie wel op blazen maar niet op geluid reageert?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (41%)]