Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan?
@Franssel, volgens mij heb je gelijk. Met een relais (en eventueel een weerstand) ben je er. Ook in "mijn" schakeling wordt het relais ook altijd aangetrokken als de accuspanning voldoende hoog is.
In spanningsregelaars van dynamo's van auto's tot ca 1970 zaten ook relais voor het regelen van de dynamospanning.
Even een oud topic activeren. Ik heb de draad weer opgepakt met deze schakeling.
Ik heb wat metingen gedaan, hier het resultaat.
Het schema is gebouwd zoals 3b zonder de weerstand R1. Gemeten in gemonteerde toestand.
- De potmeter heeft een bereik van 0 tot 1k ohm. Lijkt erop dat ik een verkeerde heb gekregen ipv. de 50k. Hebben de aangesloten componenten, C en IC, invloed op deze meting?
- De spoelweerstand van het relais gemeten zonder spanning. In de schakeling gemeten kom ik op ong. 0 ohm uit. De pennen van mijn multimeter wisselen verandert de uitkomst niet. Ik kan geen datasheet vinden van het relais. Wat voor waarde zou ik moeten verwachten? Moet ik het relais lossolderen? En kan ik met een multimeter de spoelweerstand meten? Of moet ik spanning erop zetten en spanningval meten?
Ik durf er nog geen spanning op te zetten. Wel heb ik goed gekeken of er geen sluiting gemaakt wordt op de print. Dit lijkt niet het geval te zijn.
Op 20 augustus 2011 21:39:29 schreef ohm pi:
...
In deze toepassing is de werking ongeveer als volgt:
Als de spanning op pen 1 hoger is dan 2,5V (Vref), dan is de spanning op pen 3 0V. Als de spanning op pen 1 lager is dan 2,5V, dan is de spanning op pen 3 13V. Zie voor de fijne en niet onbelangrijke details de datasheet.
Wat bedoelt u met spanning? Is dit pen3 tov. de min? Dus komt het relais op bij Vref > 2.5 of Vref < 2.5?
Opmerking over de hysterese is een goed punt. De verbruiker (een TA2024) zal minder dan een half ampere verbruiken op een accucapaciteit van 7Ah. Afhankelijk van het afspeelvolume, maar een half ampere is al stevig lawaai. Wat het effect is op de spanningsval weet ik (nog) niet. Ik denk dat deze klein genoeg is. Eerst dit eens werkend maken. Dan zal ik het testen en eventueel de schakeling aanpassen.
Is het mogelijk om de condensator verkeerd om aan te sluiten? Hebben deze zoiets als polariteit? Dit is een platte blauwe en heeft een opdruk met (symbool mu)1k100. De mu kan ook een versleten m zijn. Is dat 1100 microFarad?
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik denk dat die condensator van jou 1.1 nF is. Sommige fabrikanten gebruiken "pF" als basis en 1k1 is dan 1100 pF, dus 1.1nF. (2.2uF wordt dan conform de weerstand-cijfer-codes 225, hetgeen weer handig is om in typenummers op te nemen en zo.)
De spanning is gemeten/genoemd tov de min, dus de spanning tussen pen 1 en 2 van TL431. Het relais komt dus op als de spanning hoger is dan 2,5V.
Alleen electrolytische condensatoren hebben een polariteit. Deze condensatoren hebben een waarde die in het algemeen groter is dan 1µF. Op deze condensator is duidelijk aangegeven wat de + en - aansluiting is. In jouw situatie heeft de condensator geen polariteit.
De potentiometer van 1kΩ is in deze schakeling onbruikbaar. Je zult 'm moeten omruilen.
Je zult het relais uit de schakeling moeten halen. Metingen in de schakeling geven meetresultaten die moeilijk te interpreteren zijn. Alle andere onderdelen doen mee in de weerstandsmeting en verstoren het meetresultaat.
Met een multimeter kan je prima een spoelweerstand meten. Je moet dan wel een batterij in je meter stoppen. Deze batterij zorgt namelijk voor de benodigde meetspanning.
Onder geen enkele omstandigheid mag je je schakeling aan de accu hangen. Eerst moet je zeker weten dat de schakeling goed werkt. Daarna kan je je schakeling op de accu aansluiten, maar dan wel achter een zekering.
Voor het testen van je schakeling moet je gebruik maken van een lab-voeding of van een 12V batterij.
Ik denk dat er een fout zit in je schakeling.
Nul ohm over de spoel van het relais is niet goed.
Het kan ook een meetfout zijn.
Wederom bedankt voor de reacties! Ik ben weer wat verder.
De spoelweerstand van het relais is 155 Ohm. De stroom door de TL431 is dus 88mA bij 13,65V en 67mA bij 10,5V. Dat gaat goed.
De potmeter is de boosdoener. Deze kan tot 1k Ohm en ik heb ongeveer 26k nodig. Dan verspert de regulator bij een spanning van 10,5 Volt en valt het relais af.
Het verbruik voor de hele schakeling is 0,94 Watt. Zou wat minder mogen maar dat is voor nu goed. De versterker verbruikt ca. 3 Watt bij normale stand.
Kan ik het verbruik van het relais terugbrengen door een weerstand in serie aan te sluiten? Of verpest ik dan het functioneren van het relais?
Wat is jullie mening over het 'ontladen' zijn van een accu? Het is een loodgel-accu, Yuasa NP-7Ah. http://www.yuasabatteries.com/pdfs/NP_7_12_DataSheet.pdf
Mijn uitgangspunt is nu
vol: 2,275Volt per cel, 13,65V
leeg: 1,75 Volt per cel, 10,5V
Is deze spanning veilig om te gebruiken of zal ik hem wat hoger afstellen?
dirkjan00001
Share your projects at www.audiomodules.net!
Een tijdje geleden heb ik zelf een accubeveiliging circuitje ontworpen. Hier de info en het schema
De accu schakelt uit bij 11.5 volt. Het verbruik is maximaal 0.78W (status led=oranje, dus als de rode en groene led allebei branden).
rbeckers
Overleden
dirkjan00001
Share your projects at www.audiomodules.net!
Het verbruik kan inderdaad nog omlaag gebracht worden, met hetzelfde relais en zonder led kom je al makkelijk onder een half watt, maar met een versterker die al snel meer dan 15 watt dissipeert is de winst die je hier uit haalt relatief klein.