Wie kan mij vertellen welke weerstandswaarde de weerstanden 4 stuks met vraagteken moeten zijn bij 15V voeding leds zijn 20mA superfel van buy-leds 1,8V rood 10-04-04-UR

http://www.uploadarchief.net/files/download/achterlicht%20leduitv.jpg

gemaakt met sPlan 7.0 demo (alt prscr)naar Paint

Dan zal je toch eerst de doorlaatspanning van de ledjes moeten weten.

zijn 20mA superfel van buy-leds 1,8V rood 10-04-04-UR

eventueel een ledstreng minder , dus met 15 leds

[Bericht gewijzigd door Franssel op (33%)]

Deze schakeling zal heel veel reageren op de de accuspanning, dus motor draaien en heoveel toeren(bijladen) Bij rem licht 0,7v over diode , 0,7v over tor , 5 leds ca 9volt: opgeteld ca 10,5 volt . bij 12v 1,5 volt wegwerken dus ca 70 ohm, bij 13,8 volt 3,3volt dus ca 150 -180 ohm. conclusie deze schakeling werkt zo niet erg goed. ;)

Bij remlicht zal je ongeveer 1V verliezen over D2 en T1 tesamen. Dan hou je 14V over op de ledstrings.

De spanning over de 5 leds is 5 x 1.8V = 9V.
Dan komt er dus 14V - 9 V = 5V over de serieweerstand van een streng te staan.

@ De Olde dit is een bestaand achterlicht uit de winkel waarvan in een streng 2 leds sluiting maakte waardoor de andere 3 fel bleven branden na vervangen vd 2 leds werkte alles weer prima
Dus werk goed

@ zonnepaneeltje dan heb ik dus 250 Ohm's weerstandjes nodig of een stapje lager
ga het nabouwen en expirimeneer wat met de voeding en de weerstandjes
het gaat om het lichtsterkte effect en te vergelijken met de theorie

Heb zoals ik zei eens gerepareerd en wilde het weer nabouwen
ik ging voor de veiligheid uit van 15V maar zoals iedereen weet is de afgeregelde spanning 14V en bij motor uit ongeveer 12,5V accuspanning

[Bericht gewijzigd door Franssel op (13%)]

Vraag je eens af waarom er 2 leds overleden zijn, leds hebben normaal het " eeuwige leven ". Wil je echt betrouwbaar zijn zul je een stroombron moeten construeren , of je weerstanden op een veilige grotere waarde , waardoor minder opbrengst bij lagere voltage.

nee dat vraag ik me niet af waarom 2 vd 60 leds defect gingen in 2 jaar , wel als het vaker gebeurt
hoeveel apperaten gaan net na de garantie stuk ? of eerder

weerstanden op een veiliger grotere waarden ben ik voor maar moet toch het licht niet te zwak worden maar denk dat de ontwerper daar toch al rekening mee heeft gehouden

Een goede stroombron hoeft helemaal niet zo ingewikkeld te zijn hoor. Het zou net met een LM317 kunnen (al is de marge wat klein), of met 2 torren en 2 weerstanden (beide constructies zijn te vinden onder schakelingen).

Het is me trouwens niet duidelijk wat de functie van T1 hier is.

Mag ik een voorstel doen? Als je "eventueel een string minder" wilt accepteren...

Dan kan je beter in iedere string een led minder zetten. Dus sluit 1 led per string kort, en kies de weerstanden wat hoger. Gevolg: De (overileds gaan nooit meer kapot.... :-)

Op 10 mei 2011 00:30:36 schreef SparkyGSX:
Het is me trouwens niet duidelijk wat de functie van T1 hier is.

Een slappe stroombron. Werkt puur op de hFE en is daarom meer een slappe stroombegrenzing.

Sorry dat is idd ook moeilijk te zien , het is ook de bedoeld voor uitbreiding met richtingaanwijzer led's
de basis van T1 moet via een 2e transistor naar massa geschakeld worden op de pulsen van de RAW voor een groter contrast , oranje led's aan rode leds uit

moet nog ff uitpuzzelen welke tor (HE8050 denk ik) T2 wordt , alleen maar om de basis van T1 naar massa te schakelen door de spanning's puls vd RAW

R3 maakt het grootste verschil tussen achter en remlicht

Ik DACHT dat het met minder led's de spanningsvariatie groter zou worden over de leds

de variatie wordt verdeeld over een diode een soms 2 weerstanden een transistor en 5 led's

[Bericht gewijzigd door Franssel op (16%)]