Hallo Circuits Online,
Dit is mijn eerste post op dit forum, dus laat ik me eerst voorstellen.
Mijn naam is Friso Wittebol. Ik mag graag klussen aan van alles en nog wat maar van elektronica weet ik eigenlijk geen biet.
Mijn enige ervaring met elektronica beperkt zich tot het in elkaar solderen van Velleman kitjes voor een stel versterkers, looplichtinstallaties en van de scheidingsfilters van mijn luidsprekers.
In 1989 bouwde ik een set Atkinsons TL's (gekocht bij Remo in Voorburg)en deze luidsprekers bevallen me nog steeds geweldig goed. (Om een discussie over de kwaliteit van deze luidsprekers en labyrinthsystemen maar direct de kop in te drukken... Geluid is subjectief en ik vind dit mooi.)
Sinds 2001 ben ik aan het experimenteren met surround setups voor home theater, waarbij de Atkinsons dus FR en FL zijn. Dit heeft nooit echt goed geklonken: de kwaliteit van centers en surrounds kwam nooit in de buurt van de twee hoofdluidsprekers. Voor film was het nog te doen, maar muziekDVD klonk nooit echt goed.
Vanwege het principe dat je een surround setup het liefste opbouwt met vijf gelijkwaardige luidsprekers, ben ik op zoek gegaan naar nog twee setjes Atkinsons. Dit is helaas niet gelukt, maar uiteindelijk heb ik een viertal Rogers Monitors op de kop weten te tikken. De gebruikte drivers zijn vrijwel hetzelfde en ook de scheidingsfrequenties komen behoorlijk overeen. Ik heb nu een tijdje een Rogers Monitor als center in gebruik en dit klinkt fantastisch.
(En nu komt mijn vraag / discussiepunt pas...)
Ik wil nu van een set Rogers Monitors een set surrounds gaan maken. Het laag heb ik eigenlijk niet nodig en kan ik ook niet kwijt in mijn kamer. Surrounds krijgen zelden heel laag te verteren en de drie B139's in FL, C en FR redden het prima om ook dikke geluidseffecten in films goed weer te geven. Mocht ik het tzt toch te iel vinden, dan kan ik altijd nog 2 B139 in een coffin subwoofer met eigen versterking inbouwen.
Wat ik dus wil doen, is nieuwe kastjes maken van een set Rogers Monitors minus de B139's. De B110 middenlaag weergever wordt dan ook laagweergever. Ik houd dan kastjes over van circa 10 liter, wat voor surrounds prima is. In mijn versterker kan ik afregelen dat alle tonen onder een bepaalde frequentie door andere luidsprekers weergegeven moeten worden, dus ook daar heb ik nog een filteroptie, maar ik verwacht dat ik ze gewoon full-range aan kan sturen.
De vraag die ik heb, is of ik de B139 gewoon uit het scheidingsfilter kan halen (inclusief de componenten dus).
Met andere woorden:
het oorspronkelijke schema:
(Grote versie: http://files.wittebol.net/divers/scheidingsfilterRogersMonitorRN113.jp… )
het voorgestelde schema:
(Grote versie: http://files.wittebol.net/divers/scheidingsfiltersurrounds.jpg )
Bij voorbaat dank voor reacties!
Groet,
Friso