Hoi allemaal,

Hopelijk leest iemand deze oproep die zo vriendelijk is om mij te helpen.
Ik ben sinds kort de eigenaar van een bosch diepvrieskast met E nr. GSS 2201/54. Deze heb ik 2dehands gekocht en liggend vervoerd, wist niet dat dit niet mocht hierna heb ik hem 24 uur laten staan alvorens in te steken, maar helaas geeft hij telkens een alarm aan. Ik ben zelf technisch aangelegd, ben namelijk service monteur in de verwarming, dus nameten en dergelijke is geen probleem.Het volgende doet zich voor waneer ik de stekker insteek waneer de diepvries op kamertemperatuur is: Het display geeft 2 streepjes aan, dit wil volgens de gebruiksaanwijzing zeggen dat de temp in de vriezer hoger is dan 0 graden. Vervolgens hoor ik de compressor aanslaan en word de achterkant warm en de spiralen binnenin koud. Na enige tijd valt de vriezer in alarm, alarm lampje brandt en het display geeft 03 of 04 aan. Dit wil dan weer volgens het boekje zeggen dat de temp. in de vriezer te hoog is, en geeft de hoogst gemeten temp aan. Het vreemde is dan dat de compressor stopt. Zelf heb de ntc weerstands waarde al gecontroleerd. Volgens de ohmse weerstand zou het idd -3 graden zijn en volgens mijn geijkte temp. meter was het -1 graden in de vriezer, dit lijkt mij dus dik in orde.

Heeft iemand een idee? Alvast bedankt voor het meedenken.
Mvg, Jean-Paul

Lijkt er in ieder geval op dat koelsysteem in orde is. Wat je kan doen is een weerstand met dezelfde waarde als de omgevings temp van 20 graden nemen, meestal rond de 2-3 K ohm. Zet vriezer weer aan, en dan zou deze moeten doorgaan met vriezen tot -32. Als dat nog niet werkt is print defect. Wat vaak wil gebeuren is een vrij grote condensator van plm 0.47 tot 1.5 uF is defect. Electronica krijgt te weinig spanning om goed te functioneren.

Je kan ook de koeling testen door de zwarte en bruine draad door te lussen ( aan de electronica zijde)en dan een uurtje te laten draaien, is dan rond de -20.

Bedankt voor de snelle reactie!

Een weerstand heb ik niet direct voor handen. De condensator waar je het over hebt, zit die op de print?
Ik heb net even gekeken om die zwarte en bruine draad door te lussen, bedoel je dan die op de connector zitten die over de print is geschoven, 4 aderig, blauw paars zwart en bruin?

condensator zit op de print idd, die stekker bedoel ik. twee contacten van relais doorlussen kan ook, spoortjes volgen

Ik heb inmiddels het koelsysteem getest door idd de bruine en de zwarte draad door te verbinden, na ongeveer 90 min was de temp in de vriezer -20. Hierna weer normaal aangesloten, De temp was niet meer te veranderen met de pijltjestoets omhoog en omlaag en als je de superfrost knopje indrukte begon het ledje en het diplay te knipperen en klinkt er een geluid alsof er een relais aan en uit geschakeld word.
Het lijkt mij dus vrij duidelijk dat de print (module) overleden is. Nu alleen ergens de juiste module vandaan zien te toveren. Heb jij toevallig een idee smd ? Het is natuurlijk het mooiste om die desbetreffende condensator te vervangen waarover jij het had. Ik heb inmiddels de print eruit gehaald en kan zo de condensator van 0,47 tot 1,5 uf niet vinden. Wel 2 vrij grote blauwe rechthoekige blokjes, dit zijn relais neem ik aan. Hiernaast staan 2 bruine condensatoren van 220 uf,(M) dus niet die jij bedoelt. Wel zie ik aan de andere kant van de print 2 laten we zeggen tonnetjes, wat ook wel eens condensatoren kunnen zijn, hierop staat op nr 1: 47 u(micro) M en dan nog 16V en op nr 2 100u(micro) M en dan nog 16V. Misschien heb je voor mij wel het juiste bestelnr. Hopende op een reactie, alvast bedankt!!

Stuur ff een fotootje, dan beschrijf ik je er door heen.

hoi, hier zijn de foto's van de printplaat. Hopelijk zijn ze duidelijk genoeg.

http://www.uploadarchief.net/files/download/img_0021.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/img_0020.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/img_0019.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/img_0018.jpg

Beste smd,

Heb je toevallig nog even tijd gehad om naar de foto's van de print te kijken?

Mvg, Jean-Paul

het gaat om die blauwe blokjes , maar het kan ook erachter zitten . op die 2 elco's erlangs moet spanning staan als de print op 230v zit , wat is die spanning ? en is deze stabiel ?

maar het klikken kan niet van deze print komen , is de triac niet stuk op het koelblokje ? als deze stuk is dan kan de pomp niet aanlopen en valt in beveiliging , dat is de klik dan....

Hallo, IDD die twee blauwe blokken, die zijn rot meestal. Gewoon vervangen, dit zijn de kosten niet. Was er ff een paar daagjes tussenuit, vandaar late reactie.