ik heb een Chevrolet Suburban uit 1986.
daar heb ik nu een electrische cooling fan op gemonteerd, omdat ik de conventionele fan met shroud lelijk vindt.
Die cooling fan gaat nu via een sensor in het koelcircuit AAN bij 200F (90C) en uit bij 185F (85C).
Maar als die AAN gaat, komt we meteen 200W aan koelvermogen aan, motor koelt snel af en fan gaat weer uit. Daarbij maakt die koelfan een nogal indrukwekkend geluid vanwege de enorme hoeveelheid l;ucht die die verplaatst.
Ik ben op zoek naar een eenvoudige oplossing om die koelfan in toeren te regelen of in stappen. Er zulke regelingen zijn wel te koop, maar moeten uit Amerika komen en kosten daar al snel $100,- en dan komt transport, BTW invoerrechten etc erbij, en wordt het al snel duur.
kunnen jullie mij helpen? ik kan prima overweg met soldeerbout en printjes, maar heb te weinig elektronica achtergrond om een schakeling te ontwerpen.
alavst bedankt.
motorregeling van deze site lijkt me wel een goede. http://www.circuitsonline.net/schakelingen/17/modelbouw/motorregeling.…
Verder: welke sensor (merk, typenr) heb je gebruikt? Ik sta voor dezelfde klus voor mijn oude Mercedes 408 en kan niet echt goed een sensor (temp switch) vinden. EN oh ja: waar heb je deze sensor precies gemonteerd?
Fripster
[Bericht gewijzigd door fripster op (12%)]
ik heb deze fan relay switch set gebruikt:
volgens mij is het een switch die doorslaat bij een bepaalde temperatuur.
zo zit me fan:
hier zie je de temp sensor (switch) in het thermostaathuis:
welke motorregeling bedoel je trouwens? heb je een linkje?
motorregeling gevonden trouwens.
maar die kan maar 10A hebben. en de fan is 200W op 12V, dus bijna 17A.
daarbij is deze regeling handgeregeld en wil ik juist automatisch afhankeljik van de temperatuur...kan jij me daarmee helpen?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (16%)]
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Die motorregeling is wel wat te licht, 10A is lang niet genoeg. Maar dat is eenvoudig te veranderen door een andere MOSFET te kiezen. Een IRFP3206 op een koelblokje zal vast beter werken.
als je eruit bent, hoor ik dat graag.
bij voorkeur zou ik willen dat de regeling bij een instelbare temperatuur of 185F 50% vermogen inschakelt en dan optoert naar 100% vermogen bij 200F of een tweede instelbare temperatuur...
daarbij zou het mooi zijn als die nog een extra ingang heeft voor als de A/C aangaat, dan moet volgens mij je koelfan ook draaien.
@kikkegek: bedankt voor de plaatjes, maar: waar heb je deze gekocht? Typenummer? Merk?
verder: Idd moet je een zwaardere FET. Verder als je T-afhankelijk wilt, moet je de waarde van de potmeter in de schakeling afhankelijk maken van de Tempwaarde: daar moet je eerst weten of je een TempSwitch (aan/uit) of een TempSensor (Temp afhankelijke weerstand) in het systeem hebt.
ik hoor het wel
fripster
zoek op ebay maar op temp fan relay...dan vnd je hem wel.
anders ff op verkoper "skipwhite" zoeken, die verkoopt hem ook.
Athoom
Zijn er voor een gekke vraag meer dan 10 wijzen nodig voor een juist antwoord?
Misschien een beetje of topic, maar ik denk op de foto's ook een aircopomp te zien, zo ja:
Verwerk in je schakeling ook een 50% stand voor als je airco aan staat, die(de condensor)heeft namelijk ook koeling nodig als je stil staat en de motor nog niet op temperatuur is.
Gr.
Peter
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Volgens mij hoort de sensor niet op je thermostaat huis. Elke keer er warm water uit je motor komt zal de ventilator aanslaan. De sensor hoort bij de uitlaat van je radiator. De ventilator gaat dan draaien als de volledige radiator warm is en het water niet voldoende is afgekoeld. De ventilator zal draaien tot het water, dat de radiator verlaat, voldoende is afgekoeld. Door de hysteresis die zo wordt ingebouwd gaat de ventilator minder vaak, maar langer, draaien.
Op die manier was het alvast geregeld bij een oude Sierra 2.3D, een Scorpio 2.5D en een Scorpio 2.0i.
Voor je airco moet je wel een oplossing vinden. Normaal draait de ventilator voor de airco aan ongeveer de helft van de normale snelheid.
deels heb je gelijk over de plaats van de sensor.
t was alleen op het moment dat ik het ging plaatsen de beste plek. Misschien verplaats ik hem nog wel eens een keertje naar de uitgang van de radiator, maar dan zal ik iets van een pijp met 1/2" fitting erin moeten (laten) maken, zodat de sensor erin kan.
nu gaat het zo ook wel goed, maar het kan natuurlijk beter.
Nu ben ik dus op zoek naar een ventilatorregeling.
in mijn motorblok zit de volgende sensor:
http://d.pr/kRhN
maar die dient nu voor de temp-meter in het dashboard. Zo eentje zou ik natuurlijk ook voor de regeling van de fan kunnen gebruiken?
Athoom
je kan hem zelfs uitwisselen voor een dubbel uitgevoerde sensor die in het zelfde gat past.
Peugeot gebruikt deze veel in hun dieselmotoren.
Gr.
Peter
Athoom
die van de Peugeot kan ik even niet vinden, maar hier en hier zie je er een van de opel.
Let wel, dit zijn schakelaars die omgaan bij de opgegeven temperatuur.
Als je een combi schakelaar sensor zoekt kan je hier zoeken.
En dit is een pdfje met wat info.
Op de eerder opgegeven site's kan je altijd nog verder zoeken naar het geen je exact zoekt.
Gr.
Peter
hoi Peter,
dat zijn inderdaad goede oplossingen. Beide eigenlijk wel.
De ene om die schakeling eventueel op verder te ontwerpen, die opel schakelaars zijn eigenlijk al meteen geschikt om zelf een simpele schakeling mee te maken.
50% vermogen bij het ene contact en 100% vermogen bij het andere contact.
En die 50% zou ik ook kunnen laten inschakelen als de Airco inkomt, zodat de condensor gekoeld wordt.
Dan moet ik alleen nog uitzoeken hoe ik mijn ventilator op 50% schakel...het is een 12V @200W electrische fan...help? met een weerstand spanning delen? of is er een andere eenvoudigere manier? ik weet namelijk niet of die bijvoorbeeld bij 6V wel 50% vermogen levert...
Athoom
Heel vaak gebruiken de fabrikanten 2 ventilatoren, door ze in serie te schakelen draaien ze 50%, wat bij jou ook geen kwaad zou kunnen op zo'n grote radiator + condensor.
Je kan ook op de sloop een open weerstand uit de regeling van de binnenventilatie slopen en die gebruiken,(of nieuw kopen) dan kan je nog meer standen creeren ook.
Zorg wel dat die weerstand gekoeld wordt door de luchtstroom.
Gr.
Peter
top man! ik zag deze ook al bij jouw webshop:
http://www.teiledirekt.de/product_info.php/products_id/1434227/cPath/1…
die schakelt mooi rondom de 90C...ik ga eens verder snuffelen...
hoe reken je uit hoe groot een weerstand moet zijn, die ik in lijn met de fan kan zetten zodat de fan op 50% draait?
fan is 12V en bij 100% trekt die 200W.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (28%)]
Athoom
bij tweakers staat een leuke calculator.
Houd rekening met de warmte die ontwikkeld wordt in de weerstand, vandaar dat ik in mijn eerdere post de open gewonden weerstand noemde.
Gr.
Peter
buckfast_beekeeper
200W bij 12V geeft een stroom van ongeveer 17A. Volgens de wet van Ω geeft dat een weerstand van 0Ω7. Nu plaats je er evenveel naast. De helft komt dan over je ventilator te staan de andere helft over je weerstand. Dat wordt wel 100W over deze weerstand. Niet mis.
ik ben geen expert, maar hoe zou je anders de fan op 50% moeten laten draaien? alle advies is welkom!
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (66%)]
buckfast_beekeeper
Even te snel gedacht. De berekening is niet OK.
Plaats je ongeveer 0Ω7 bij je ventilator, dan daalt je stroom naar 8A5. Het vermogen over je weerstand wordt dan 6V * 8A5 of ongeveer 50W. Er zal dan ook 50W over je ventilator staan. In de praktijk zal het iets meer zijn omdat de spanning bij draaiende motor >12V.
Plaats je er een weerstand naast van ongeveer 0Ω35. Dan krijg je ongeveer 11A5. 8V over je ventilator. 4V over je weerstand. 92W over de ventilator. 46W over je weerstand.
Kijk je bij C dan kom je bij deze 50W weerstand uit. Omdat je dan dicht bij het max vermogen zit, zou ik eerder voor een 100W versie gaan. Onder de motorkap is het ook nog wat warmer dan 25°C zodat je daar ook nog wat rendement van je koeling kwijt geraakt. De behuizing is geëloxeerd aluminium die tegen weersinvloeden kan. Een plaatsing in de luchtstroom (van de ventilator?) is dan zeker aan te raden.
bedankt voor de duidelijke uitleg.
hoe kan het dan dat ze met dit kleine apparaatje ook zware ventilatoren en zelfs twee als je wilt in vermogen regelen.
http://www.flex-a-lite.com/auto/html/vsc.html
Damic
Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
Ik volg het topic al een tijdje en moet zeggen dat is een interessante kit alleen die 170$ gaat er momenteel niet af.
dat is precies waarom ik dit topic heb geopend.
$107 en dan nog transport naar NL, invoerrechten en BTW alsje pech hebt...dan gaat het je strakds nog 150 euries kosten ofzo...en zoiets moeten we zelf toch ook kunnen verzinnen...
Damic
Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
Semi directe link: http://www.flex-a-lite.com/auto/html/electric-fan-accessories.html
Euhm het is echt wel 170$ en niet 107$ 
Edit: als je wat geluk hebt: http://www.amazon.com/Flex-lite-31165-Variable-Control/dp/B000CNN3LS?S…
[Bericht gewijzigd door Damic op (34%)]