buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Op 2 juni 2011 17:53:49 schreef kikkegek:
hoe kan het dan dat ze met dit kleine apparaatje ook zware ventilatoren en zelfs twee als je wilt in vermogen regelen.
Waarschijnlijk maken ze gebruik van PWM en een dikke MOSFET er achter. Bijvoorbeeld de AUIRFZ44 is speciaal voor automotive en kan tot 51A aan. Goed gekoeld dus tot 600W. Hoe ze de PWM regelen is wat anders. Maken ze gebruik van een µC die naargelang de ingang die hoog wordt een andere puls breedte verhouding maakt of maken ze gebruik van een potmeter (of NTC/PTC) waarmee de verhouding aangepast wordt.
Damic
Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
ik had inderdaad al wat rondgezocht, ik dacht dat jij 107,- had gezegd, vandaar dat ik er ook over begon. 99,- blijft veel geld.
moet eenvoudiger kunnen, toch?
Damic
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
dat ding is gewoon een klein microcontrollertje met een pwm regelaar erin.
je kan dat zelf in elkaar gaan flansen als je de code wilt schrijven.
anders koop je dat kant en klaar. 170$ .. 'tis het zelf maken niet waard.
voor mijn computer heb ik wel eens een simpele ventilator regeling in elkaar geschroefd op basis van MOSFET
http://www.heatsink-guide.com/content.php?content=faq.shtml
is deze simpele regeling niet te upgraden naar 200W electrische fan?
dan kan je hem bijvoorbeeld met een thermoschakelaar vrijgeven vanaf een bepaalde temperatuur en vervolgens regelt die vanaf die inschakeltemperatuur de flow op basis van de temperatuur.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Dan zal je je FET een eigen radiateur moeten geven. Gebruik als basis dus liever de 'echte' motorregeling.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (28%)]
Op 3 juni 2011 12:04:26 schreef kikkegek:
is deze simpele regeling niet te upgraden naar 200W electrische fan?
Nee.
okay, genoeg afgeleid van het oorpsonkelijke idee.
de motorregeling van deze website:
http://www.circuitsonline.net/schakelingen/17/modelbouw/motorregeling.…

is die geschikt te maken, zodat die niet met en potmeter, maar met een temp-voeler kan worden geregeld?
dan kan je de regelign nog steeds vrijgeven met een thermoschakelaar in je koeling om vervolgens dan het toerental te regelen met de motorregeling op basis van de gemeten temperatuur.
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Damic
Kikkegek
Sorry maar die fan doet zo niet echt veel.
Zo te zien blijft 2/3 van je radiator ongekoeld zeg maar.
Er zijn standaard ventilatoren met 2 of 3 standen.
Die hebben ook een veel groter vermogen, de fan die jij geplaatst hebt is een aftermarket ding dat alleen bedoeld is ter aanvulling op je bestaande systeem.
Kijk eens op een sloop naar een 3 of 4 draads fan met de bijbehorende thermostaat. heb zelf een sable gehad op de laagste stand hoorde je de fan bijna niet.
Of makkelijker te vinden iets van een peugeot turbo diesel dat zijn twee iets kleinere naast elkaar in een frame evt twee sets.
Weet natuurlijk niet wat voor een sub je hebt maar als dat er een is met een 454 en je gaat er flink mee trekken dan heb je hel wat koelvermogen nodig.
Heb zelf een C 30 met een 454 en daar hangt ruim 4 ton achter. ben teruggegaan naar en flex fan een hoop herrie maar blijft wel koel ook bij 30 graden en flink door trappen.
En er zijn ook gepolijste fan schrouts te koop en die zien er wel mooi uit
Remco
Hoi Remco,
mijn fan doet het zo prima. Zodra die de 200F aantikt...eigenlijk alleen als ik stilsta voor het stoplicht, dan springt de fan aan en binnen 1-2 minuten koelt die de motor terug naar 185F en slaat die weer uit. zelfs op de warme dagen die we net hebben gehad,is de koeling totaal geen problem.
sterker nog, dan kan je beter een electrische fan hebben, die een shitload aan licht verplaatst, dan een fanclutch met een normale fan. Omdat die de motor moet koelen, maar daar alleen het stationair toerental voor ter beschikking heeft. De electrische fan is van het lage stationaire toerental niet afhankelijk en kan altijd maximale koeling leveren.
Daar komt bij, dat mijn radiator er eentje is van drie rijen dik, zodat die ook in de zomer,als ik zwaar zou moeten trekken, nog voldoende koeling zou kunnen leveren. Onze auto is een zwaardere 3/4 tons 4WD uitvoering van de Suburban. Alleen wij trekken er niks mee en rijden er heel relaxed mee. De radiator is dus eigenlijk overbemeten...fanshroud is in ons gevaldus helemaal niet nodig.
De fan is dus prima, nu alleen nog een regeling, zodat die niet alleen maar 0 of 100% levert.
vandaar mijn topic hier nu.
kikkegek
Hoi zoiets toevallig.
192287-89 bestelnr bij Conrad.
12-24Vdc 10A zelf solderen.
Ook als kant en klare print te koop.
hoi HD13, bedankt voor je link, maar die is geschikt tot 10A...en mijn fan is 200W...200/12V = 16,7A...gaat dus nie werken nie...
misschien bestel ik binnenkort wel gewoon die regeling van $99,- van Flex-a-lite...
maar ik heb nog steeds de stille hoop dat iemand met een interesante oplossing komt!
Athoom
Zijn er voor een gekke vraag meer dan 10 wijzen nodig voor een juist antwoord?
De simpelste en waarschijnlijk meest betrouwbare oplossing lijkt me dan toch het schakelen van 2 ventilatoren in serie. (plaats genoeg op je radiator):-)
Met een aantal relais kan je dan je 50% en 100% schakelen, en de geluidsreductie op 50% is enorm en je hebt toch ongeveer de zelfde koelcapaciteit als wat je nu hebt.
En als je voor top of the bill wilt gaan, kijk dan hier even rond voor complete sets topkoeling en eventueel show materiaal.
P.s.
Op 7 juni 2011 20:32:17 schreef kikkegek:
sterker nog, dan kan je beter een electrische fan hebben, die een shitload aan licht verplaatst, dan een fanclutch met een normale fan. Omdat die de motor moet koelen, maar daar alleen het stationair toerental voor ter beschikking heeft. De electrische fan is van het lage stationaire toerental niet afhankelijk en kan altijd maximale koeling leveren.
Bedenk wel dat je waterpomp voor de juiste circulatie ook een bepaald toerental moet hebben, tenzij je die ook elektrisch wilt maken.
Gr.
Peter.
hoi peter,
volgens mij klopt het niet helemaal wat je zegt over twee fans.
die draaien alleen op 50% als je ze alletwee in serie inschakelt. dan heb je spanningsdeling ove de twee fans en klopt je suggestie.
hoe zou ik in deze serie schakeling 1 fan op 50% en de ander NIET kunnen inschakelen?
JCWhitjey ken ik inderdaad. Ik had tot nu toe bij summitracing gekeken...
Athoom
Zijn er voor een gekke vraag meer dan 10 wijzen nodig voor een juist antwoord?
Ik bedoelde ook inderdaad 2 fans in serie,dan draaien ze inderdaad op 50%, zou ongeveer de zelfde luchtverplaatsing moeten geven als nu voluit met 1 fan.
Alleen het kabaal wordt meer als de helft minder als die 2 fans op halve kracht draaien, je zou even moeten uitproberen of die geluidsreductie voldoende is voor wat jij wilt.
In deze serie schakeling kan je niet 1 fan op halve kracht laten draaien, tenzij je fan 2 uitwisseld voor een open gewonden weerstand, maar dan ben je weer terug bij het geen ik in een eerdere post voorstelde.
Er zijn trouwens relais in een behuizing te koop voor dubbele fan regeling, maar je kan ook met 2 relais werken, waarvan er 1 een wisselkontact moet hebben om de massa van de fans van seriestand naar directe massa per fan te laten schakelen voor de 100% stand.
En 1 simpel relais met maakcontact wat de gezekerde + van de fans inschakeld.
Van de 2 schakelstanden van de thermostaat zet je er uiteraard 1 op het maakrelais en een op het wisselrelais, waarbij het schakelen van de relais vanuit de massa kant waarschijnlijk de meest logische is.
Gr.
Peter.
Op 27 mei 2011 12:57:49 schreef buckfast_beekeeper:
Volgens mij hoort de sensor niet op je thermostaat huis. Elke keer er warm water uit je motor komt zal de ventilator aanslaan. De sensor hoort bij de uitlaat van je radiator.
Juist...
De sensor is ter controle van het gekoelde water. Dus als de temperatuur genoeg gedaald is, slaat de fan af... 
he Knapestaart, jij hier?
klopt, sensor (thermoschakelaar) had ik ook liever in de radiator gehad, maar daar zit geen aansluiting in en ga liever niet in de oude radiator boren en solderen als dat niet hoeft.
ik kan hem misschien wel in de plek van deze plug in mijn radiator stoppen. Maar ik ben bang voor lekkage. En vervolgens moet ik dan weer een massadraad voor die thermoschakelaar aanleggen...en op dit moment werkt het ook prima, zolang de motor maar loopt. Misschien komt nu de thermoschakelaar wel iets te snel in, omdat die op de uitgang van het blok zit en niet op de uitgang van de koeling (radiator). Het enige moment dat de schakeling nu niet goed werkt, is als ik de motor uitzet en de temperatuur in de koeling naijlt en oploopt. Dan springt de fan aan, die gaat koelen, maar het water in het thermostaathuis waar nu de thermoschakelaar zit, koelt dan niet meer af.

hmmmm.....bij nader inzien.....misschien ga ik die thermoschakelaar toch maar verplaatsen, dan wordt zijn schakelgedrag denk ik wel rustiger...
Ja, ik ook hier
Je kunt van die tussenstukken kopen met een aansluiting voor de schakelaar. Die zet je tussen de uitgaande koelwaterslang...
Of zelf een stuk pijp nemen, draad erin, of moer erop lassen...
Het voordeel is dat als je voldoende rijwind hebt, de Fan niet aanslaat en dat bespaart brandstof en onnodige slijtage...
wat ik zowieso al gezegd had, is dat op zich de koeling nu goed werkt. De fan komt nooit in op de grote weg of in de stad. Zodra ik ook maar wat harder als stapsvoets rij, levert mijn 3-rij dikke radiator meer dan voldoende koeling zonder de fan.
Maar als ik net groen mis en dus langer stil sta voor het stoplicht en ik geen rijwind heb, alleen dan komt de e-fan in. De sensor verplaatsen naar de retour scheelt dan niks. lijkt mij, omdat er geen rijwind is, omdat ik niet rij. voor en na de rad zou de temp dan gelijk moeten zijn. toch?
back on topic!
kan iemand mij helpen aan een fan regeling? please?
gewoon het relais via contact(+15) schakelen, dan kan hij bij motor uit nooit "AAN" springen.
de regegeling van de site is een prima basis, aleen moet je de potmeter vervangen door een NTC, automitve in alle soorten en smakel te krijgen, zoek de goede schroefdraad en indraaien maar.
dan een potmeter om hem af te regelen.bouw het eens op een bread bord om te testen /meten
[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (61%)]
http://www.myo-p.com/PWM%20Motor%20Controller.pdf
wat aanbouwen dat hij als temperatuur regelaar werkt