Na aanlang van de lange discussie in het "Je mooiste meetapparatuur" topic maak ik even een apart topic.
Op 30 mei 2011 17:33:11 schreef free_electron:
lf356 pakken. die dingen zijn precieser
en een goeie condensator al is die filmcap die je gebruikt hebt ook al niet mis
een 4066 vervangen door een dg4xx die hebben minder lekhet leuke aan een dual slope convertor is dat je die zo accuraat kan maken als je maar wilt.
per definitie is de integrator met de opamp lineair zolang je van de rails wegblijft.
de ingang van de opamp is enrom hoogohmig en vormt geen belasting voor de integrator.
de ingang van de comparator er na ook niet.
als je goeie opamps pakt met een zo laag mogelijke bias stroom ( fet ingangen zoals de lf356 ) zit je gebeiteld daar.je resolutie is dan puur bepaald door 2 dingen :
hoe accuraat je de tijd kan fragmenteren ( met andere woorden meer bits en een hogere klok. )
je referentie.
als je een lm399 op de kop kan tikken en je maakt daarmee een 10 volt referentie die je afdeelt moet je met je circuitje makkelijk 5 1/2 digit halen.
ik heb ene ouwe keithley 2001 opengedaan in het lab om eens te kijken hoe ze daar de omzetter maken ; lf356 en een zilver mica cap. de multiplexers zijn , hou je vast.. 4052's ... de referentie een lm199 en een een opamp als stroombron voor de verwarming in die diode.
mijn eerste brouwsel ( http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1259531#1259531 ) is zo goedkoop mogelijk gemaakt.
inclusief laag flux aan de onderkant
maar het werkt, vanavond even verder ermee en dan met mn CPLD bordje aansturen voor een betere timing.
met een 25Mhz kristal zit ik op 40nS resolutie, lijkt me goed genoeg.
voor de LM399, zou een LM4140 ook werken, die is nieuw en leverbaar, 0.1% tolerantie en 3PPM tempco.
de 10PPM versie is minder dan 3,50 bij farnell ongeveer
die opamps zien er goed uit, moet werken.
voor een negatieve referentiespanning, LM4140/LM399 in een goede opamp jagen en inverteren genoeg?