Ik heb hier een Zanker koelkast met vriesvak eronder staan, waarvan de vriezer wel werkt maar de koelkast dus niet. Kompressor werkt dus naar mijn idee wel. Er zit in de koelkast een soort schakelknopje, de verkoper vertelde dat het een soort turbo vries stand is?
Heeft iemand een idee waar ik kan zoeken? Ik dacht zelf misschien aan een temperatuur voeler ofzo die de regeling voor de koelkast niet vrijgeeft?
Heb je twee temperatuurregelingen er op zitten?? dan is de thermostaat defect van de vriezer. Ook te controleren of er twee compressoren achter op zitten. Anders is het koelsysteem defect, mn lek of compressor defect
Oh ja en dat knopje is voor snel ontdooien koelkast en een enigzins verlaging van de diepvries temperatuur. Mogelijk dus een compressor..
Van koelkasten heb ik helemaal geen verstand! Onder zie ik 1 compressor zitten, ik zal morgen eens een paar fotos maken.
Waar zit zo´n thermostaat normaal gesproken? Ik zag wel een koperdraad om de buis naar de compressor zitten. De compressor slaat volgens mij ook niet uit, bromt idd geval de hele tijd.
Ik ben dan bang dat de kast een groot probleem heeft en is waarschijnlijk lek of een defecte compressor, maar met een paar fotootjes misschien iets meer duidelijkheid
Meet misschien ook eens de temperatuur in de vriezer. Als er een probleem met het gas is dan kan het zijn dat de koelkast ruimschoots onvoldoende koelt en dat de vriezer nog net koud is maar bijlange de -18° niet haalt. Draait de compressor continu of valt hij soms nog eens stil?
Er zit een verdamper in die opgesplitst is in 2 delen.
Het grootste deel zit in het vriesvak en loopt nog een klein stukje door in het frigo gedeelte, zeg maar het einde van de verdamper.
Het koelmiddel verdampt eerst in de vriezer en het restant is dan voor het frigo deel.
Wanneer er te weinig koelmiddel is, zal alles al verdampt zijn voordat dit het frigo deel kan bereiken.
Heb nog geen tijd gevonden een foto te maken, dat zal ik nu eens doen. Compressor draait toch niet continue, had misschien er mee te maken dat de deur nogal vaak openging.
Ik zal de temperatuur ook eens gaan meten.
Dan is het verhaal wel anders. Dan lijkt de thermostaat defect. Maar meet eerst de temperaturen IDD. Koelkast moet de thermometer in een kopje water staan IVM de gemiddelde temperatuur, niet de vriezer anders einde thermometer!!!
Koelkast is gewoon kamertemperatuur, daar gebeurt niks. De vriezer heb ik snel met een pt-100tje gemeten en kom op 88,8 ohm. Dus ca -29. Ik trek hem nog aan de kant dan hebben we ook een fotootje.

[Bericht gewijzigd door RedTiger op (27%)]
Om nu even verder te gaan, lus als eerst de thermostaat door( bruine en zwarte draad) en laat hem een tijdje draaien. Bevriest dan wel de achterwand van het koelgedeelte, dan is koelsysteem OK, dus thermostaat defect. Na enkele uren nog steeds geen koeling in koelkast gedeelte: lekkende klep compressor (of lek systeem, iets onwaarschijnlijker). Voel ook eens het verloop in warmte in het achterrooster(condensor) als koelkast even draait, moet van warm naar lauw verlopen....
Ik heb de bruine en zwarte draad geprobeerd door te lussen, maar dan springt de compressor niet aan. Zelfde geld voor de blauwe en zwarte draad. De enige manier is door de thermostaat ertussen te zetten. Ik weet niet wat er precies inzit, maar alleen met dat ding aangesloten doet ie het.
De aansluitingen zijn met L, PE, C, L en R gelabeld. R is niet aangesloten.
Het rooster is warm bij de ingang en normaal bij de uitgang.
Ik vind het vreemde dat de vriezer wel werkt.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
dat knopje wat in de koelkast zit is vaak voor als de combi in een schuur staat , sommmige slaan niet aan als het onder de 8 graden komt in de schuur.
je hebt een pentane koeler , die zijn wat gevoeliger voor verhuizen en te heet worden . ( als de warmte niet weg kan bijv )
wordt de achterwand in het koelgedeelte nog wel koud ? als je de deur open zet komt er normaal vrij snel condens op die achterwand bovenin . als er nog maar een klein deel in de linkerhoek koud wordt is het afgelopen , dan is de verhouding niet zat meer om de inhoud van het koeldeel nog te koelen . dat komt dan door te weinig druk of de verstuiver in de achterwand is kapot waardoor het koelmiddel te snel erdoor loopt .
Ik heb even snel gekeken en geloof niet dat het koud wordt. Condens kan ik al helemaal niet zien.
Wat kan ik nog meer doen om te kijken waar het probleem zit? Waar zit zo´n verstuiver ongeveer?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
die zit meestal linksbovenin waar de achterwand koud wordt . op deze plek is hij dan het eerste koud en gaat daarna verder over de breedte en een 30 cm hoog. je kunt jet vaak al zien aan de verkleuring van jaren op die plek .
je koelsysteem gaat zowel door de vriezer als de koelkast dus dat de vriezer nog werkt wil zeggen dat de druk nog goed is lijkt me . alleen waar normaal het koelmiddel wordt omgezet naar gas wordt het koud bij de vernauwing . deze vernauwing is bij jou wrs stuk en laat door het te grote gat alleen nog maar koelmiddel door maar koelt niet meer op deze plek .
Het is in feite heel simpel, als de thermostaat goed is en het is te warm moet de compressor continu lopen. Doet hij dat dan moet hij goed koelen/vriezen . Dus A: draait de compressor of niet, ja: koelsysteem op zich niet goed (of te weinig druk , of teweinig koelmiddel in beide gevallen reparatie niet interessant) Of compressor draait niet of niet lang genoeg dan is het H.w.s. thermostaat. (het kan natuurlijk ook zijn dat de compressor elektrisch niet goed werkt)