Ik wil een wisselschakeling maken met een gewone conventionele handmatige schakelaar en een relais. Het relais stuur ik aan met 5V. Het doel is het schakelen van een lamp op 220 Volt. Ik gebruik de volgende bi-stabiele relais: http://nl.farnell.com/tyco-electronics/pe014f05/relay-pcb-spco-5vdc/dp…
Omdat ik een wisselschakeling wil maken, heb ik gebruik gemaakt van een bistabiele relais.
Het lukt me om het relais aan te sturen en de lamp in omgekeerde toestand te krijgen (van bijv. uit naar aan). Maar daarna kan ik de lamp niet nog eens in omgekeerde toestand krijgen (van aan naar uit). Dat komt omdat het relais dan een omgekeerde + en - verwacht.
Wat ik dus nodig heb is een schakeling die na het aansturen van de relais (1 seconde 5 volt geven) de + en - omdraait. Zodat bij de volgende keer schakelen van het relais, de polen goed staan en het relais weer kan schakelen. Vervolgens moet ook na die schakeling de polen weer omgedraaid worden, etc.
Nu heb ik me laten vertellen dat ik een H-brug nodig heb om dat te doen en heb ik al e.e.a. daarover gelezen. De H-brug wordt ook veel gebruikt om een motor de tegengestelde richting op te laten draaien Maar ik kom er niet helemaal uit in combinatie met mijn relais.
Ik zou geholpen zijn met een schema van de H-brug in combinatie met mijn relais en duidelijkheid welke componenten precies ik zou moeten bestellen voor de betreffende schakeling.
Meer details over mijn plan staan op mijn website: http://www.dannyvanmaanen.nl/?p=57
en http://www.dannyvanmaanen.nl/?p=149.
Alvast bedankt voor je hulp!
GerardMonique
soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
Waarom zo'n relais?
Er bestaan ook relais die met de ene keer in schakeld en de volgende keer uitschakeld.
De zogezegde stappenschakelaar die met één druk op de knop in en uitschakeld, alleen de spoel is maar even bekrachtigd, maar het kontakt wisseld.
MVG Gerard.
Er zijn speciale IC'tjes voor het aansturen van bistabile relais.
Voor een gelijksoortig probleem, het aansturen van een stationsklok deed ik het zelf met een tweedeler, een buffer en een dikke elco. De tweedeler kun je hier in de Uc programmeren. Een hele brug lijkt me wat luxe, maar als je de uitgang toch over hebt..
[Bericht gewijzigd door Aart op (13%)]
Bedankt voor jullie antwoorden.
@Gerard:
Het was voor mij al een hele puzzletocht voordat ik een relais had gevonden dat 220V. kon schakelen met een lamp van 100 Watt en gebruikt kon worden in een hotelschakeling. Ook vond ik het van belang dat er niet continu 5V stuurstroom naar het relais gaat, maar alleen als de relais moet schakelen. Uiteindelijk ben ik dus op deze bistabiele relais uitgekomen.
Schijnbaar zijn er dus ook andere relais mogelijk die makkelijker aan te sturen zijn. Kun je me een link geven van zo'n stappenschakelaar zodat ik precies weet wat ik moet bestellen? Kun je me misschien ook aan een schakelschema helpen?
@Aart:
Zo'n IC lijkt me wel handig. Kun je me een link geven van zo'n IC zodat ik precies weet wat ik moet bestellen? Kun je me misschien ook aan een schakelschema met zo'n IC en bistabiele relais helpen?