Wat is de beste locatie in/op/onder/aan/... een auto voor een buitentemperatuur sensor?
Ik wil dus geen beïnvloeding krijgen door (direct) zonlicht, warme metalen delen van de auto, rijwind, enz.
Rijwind wil je wel hebben, die heeft de zelfde temperatuur als de buitenlucht.
Dat wordt in profi buitentemp meters zelfs toegepast, daar zit een ventilator in om luchtstroom langs de sensor te creëren.
( fan aspirated radiation shield )
Plaatje van http://www.helensburghweather.com/
[Bericht gewijzigd door Sine op (16%)]
Volgens mij was rijwind juist kouder bij hogere snelheden?!
(Vandaar dat de gevoelstemperatuur in de winter door wind lager is dan de werkelijke temperatuur...)
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
De buitenlucht blijft gelijk van temperatuur. Gevoelstemperatuur is puur omdat jij je warmte sneller kwijt bent in bepaalde omstandigheden.
Franssel
Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
Een verntilator in een koelkast geeft wel warmte vd motor en wrijving , maar zeker geen koeling
of je moet gaan vliegen op grote hoogte , daar is het wel koud hoor
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Gevoelstemp is lager als het waait doordat je huid vochtig is. Dat vocht verdampt, en dat kost energie. Gevolg, je koelt af. Een teddybeer of, zo je wilt, een temp sensor heeft daar geen last van uiteraard.
Oké, duidelijk.
Maar nu zegt intake dat de sensor bij zijn auto onder de buitenspiegel zit. Heb je daardoor dan niet erg veel beïnvloeding door (direct) zonlicht?
Blijkbaar niet want dat wordt veel gedaan.
Andere mogelijke plaats is in of net onder de voorbumper (bijv achter de mistlamp) of net voor het linker voorwiel.
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Wordt veel gedaan maar bij stilstand geeft ie ook niet erg correct de temp weer. Daarvoor heb je dan weer de rijwind nodig.
En dat is nu precies wat ik wèl wil: zowel bij (langdurige) stilstand als tijdens het rijden de correcte buitentemperatuur.
Franssel
Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
Lijkt me niet moeilijk , satelietverbindig met een goed weerstation uit je juiste regio , simpel toch
2e mogelijkheid mocht jij die vinden verkoop dat dan aan volvo of mercedes
ikzelf vind middenonder de voorbumper net als HmH het beste daarom hebben vrachtwagens zo ook daar , wil wel precies weten of het vriest of net niet met 40Ton gevaarlijke goederen
en ik weet bij stilstand loopt ie toch altijd op
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Wat maakt het uit dat de temperatuur bij stilstand niet 100% correct is? Zit de sensor in de buurt van de voorbumper, dan zal hij na een lange rit warmte krijgen van de motor. Zet je de wagen op een parking in asfalt, dan kan de temperatuur in de zomer serieus oplopen door de warmte van het asfalt. Monteer je de sensor in de spiegel, dan is de temperatuur waarschijnlijk wat hoger als er de zon op staat. Je kan volgens mij geen enkele plaats bedenken waar er geen invloed is van externe factoren buiten de reële luchttemperatuur.
Volledig in de rijwind zou ik de sensor niet hangen. In een grijs verleden had ik een LM35 met ICL7107 op deze wijze gemonteerd. De temperatuur was in de winter wel iets lager dan de werkelijkheid.
Achter de voorbumper of zelfs in de voorbumper gemonteerd lijkt me ideaal.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik heb er in mijn vorige auto ooit een ingebouwd. Aan de onderzijde van de auto, aan de bestuurderszijde bij de deur middenstijl. Midden in een stukje PVC buis 30mm van 10 cm lang, wat haaks op de rijrichting is geplaatst. (Om directe rijwind en regen er op te voorkomen). Ik wilde zo dicht mogelijk bij de grond te zitten, i.v.m. registreren van opvriezen van het wegdek. Wel zo nu en dan even tijdens de autowas de spinnetjes en kevertjes er uit spoelen...
bij mijn auto in het midden recht achter de bumper, werkt prima geen kalchten, tot op de graad nauwkeurig..