Ik heb onlangs een PMA-925 versterker aangeschaft die helaas wat kuren heeft. Er waren wat elcootjes verlopen en een weerstandje was onderbroken waardoor IC201 BA4558 de verkeerde spanning kreeg. Dat is allemaal hersteld.

Helaas is er hier en daar wat aan geprutst en heb ik de versterker nog niet volledig werkend. Wanneer ik source direct inschakel werkt alles prima, maar wanneer ik deze uitzet (en dus weer toonregeling enz. tot m'n beschikking krijg) krijg ik DC op het rechterkanaal. Niet veel later komt het beveiligingsrelais in actie. Wanneer ik de volumeknop weer terugdraai (en de DC-component kleiner wordt) gaat de amp weer uit protectie.

Wat is eraan geprutst:
1) Het originele BA4558 IC (IC 201) en NJM2068DDC IC (IC 202) op de hoofdprint zijn vervangen door twee nieuwe BA4558 IC's. Mag het NJM2068DDC IC zomaar worden vervangen voor een BA4588? De IC's waren nogal knullig over de pootjes van de oude IC's gesoldeerd. Ik heb hiervoor in de plaats een IC-voetje gesoldeerd. Wanneer ik de ene BA4558 uitwissel met de andere BA4558 (dus IC 201 en IC 202) krijg ik ook wanneer ik source direct inschakel DC op het rechterkanaal. Lijkt me dat één van deze IC's dan ook de spreekwoordelijke geest gegeven heeft.

2) TR702, een 2SB1566 is vervangen voor een BD244C, mag dat?

Ik wil het ding uiteraard weer origineel krijgen, dus worden de vervangen onderdelen wederom vervangen door originele onderdelen. Maar ik heb benieuwd of deze ook het DC-probleem veroorzaken.

Edit: NJM ipv. MJM

Eventjes de datasheets aan't opzoeken en vergelijken, van die 2 opamps

http://html.alldatasheet.com/html-pdf/7241/NJRC/NJM2068D/138/2/NJM2068…

Die BA4558 staat er nog iets achter heb er nl 5 versies van:
http://www.chinaicmart.com/pdf/index.html?keyword=BA4&page=3

[Bericht gewijzigd door Damic op (60%)]

Hi Damic,

Dank voor het meedenken, het is trouwens de BA4558C. Pinout is hetzelfde, maar weet niet zeker of ze dezelfde specs hebben.

mmh geen C tevinden :/ dat zal een geone versie zijn en je moet een LOW NOICE versie hebben. (RF...)

Heb eventjes de 2 transistors vergeleken en de minimum hFE is groter dan de originele (10-30) terwijl de BD vanaf 100 begint tot 320.

http://www.radiotechnika.hu/images/BD244.pdf en http://www.svntc.com/TPDF/3025.pdf

[Bericht gewijzigd door Damic op (15%)]

Hmm, daar heb ik nog niet aan gedacht. Voor zover ik weet is de C-versie een 'gewone' variant. Ik vraag me alleen nog af of dit de DC veroorzaakt. Qua specs lijken beide IC's aardig overeen te komen, maar misschien mis ik een parameter.

Schema van de amp zoeken en nameten.

Heb 1 keer een Denon gemaakt en ik had geluk, trafo doorgesmoord en was blijkbaar garantie geval van Denon zelf, trafo ruilen erin en werkte terug.

Ikke happy aangetrouwde neef happy.

Edit: http://www.circuitsonline.net/forum/view/55888
Service manual: http://www.eserviceinfo.com/download.php?fileid=40208

[Bericht gewijzigd door Damic op (11%)]

Hi Damic,

Ik heb de complete servicedoc, dus dat moet vast goedkomen :-) Maar toch vraag ik me af in hoeverre de 'verkeerde' componenten bijdragen aan het probleem. Heb de meest kritische punten gechecked en na 't vervangen van die ene defecte weerstand lijkt alles wat ik gemeten heb te kloppen, maar het kan natuurlijk nooit kwaad maar gelijk alles na te meten.

Hehe, alles nameten en je 2 of 3 relais kuisen :)

Spijtig is er geen knopje voor behulp vol he :D

[Bericht gewijzigd door Damic op (31%)]

Haha, nou idd, maar als die er was had ik die zeker aangeklikt voor je ;-)

Ohja, was ik nog vergeten te zeggen, de relais zijn schoongemaakt met de 'contactspray en vloeipapier' methode.

Voor de rest kan ik niks doen, laat iets weten als ie terug werkt.

Update: Ik heb net even een simpel opamp testertje gebouwd, beide opamps lijken te functioneren. Toch vertrouw ik ze ergens niet helemaal, dus om het echt zeker te weten haal ik morgen twee low noise TL072 opamps. Schijnt dat deze qua audio beter zijn dan de BA4558's. Ze zijn pin-compatible, dus proberen kan geen kwaad. Ben benieuwd...

ah , deze versterker heb ik onlangs ook open gehad , was die beruchte 100k weerstand die gaar was.

met een andere model van deze serie met minder vermogen had ik een tijdje terug de phonopreamp stuk . het ic gaf op alle ingangen kraak en ruis en af en toe kwam de beveiliging in . de eigenaar had een phono aangesloten met de amp aan zonder de aarde eerst aan te sluiten wat de preamp had opgestookt , dit gaf op elke ingang storing .

Hi Testman,

Haha ja die weerstand had ik gelijk al gechecked, maar helaas was dat niet de boosdoener, naja, helaas, 't houd me zo wel bezig he ;-)

Bij mijn exemplaar vond ik wél een defecte 58K weerstand. Nu ik eraan denk ook was een elcootje op het bord van de phonopreamp van 47uF geploft. Het omhulsel lag eraf, dus maar gelijk even vervangen. En het ding had wat twijfelachtige solderingen, maar de oplossing heb ik nog niet gevonden.

meet die spanningen maar eens , ik dacht ook dat die 100k weerstand nog goed was maar met belasting erop ging deze erg afwijken .

als er in de phonopreamp een geklapte elco zit dan is er meer aan de hand in die buurt , zat deze elco in serie met een ingang?

Lijkt me een goed plan, ik ga morgen alles nameten. Overigens leken de spanningen rond dit punt wel te kloppen, maar ga voor de zekerheid morgen nog alles nameten.

Ik ben idd ook bang dat er meer problemen in die phonopreamp te vinden zijn. Deze elco stond overigens niet in serie met de ingang. Ging om C936 trouwens.

deze amp komt uit china dus de kwaliteit is wel minder als de 90's modellen die nog uit landen kwamen bekend om kwaliteit .

Originele opamps erin zetten, in het verleden met een PMA1650 bezig geweest, ondermeer defecte NJM2082D opamps, ook getest met TL0xx opamps, geen succes. Uiteindelijk de NJM2082D via mouser.com gekocht en de versterker werkte weer prima.

Om eerlijk te zijn valt de kwaliteit mij ook redelijk tegen testman. Niet dat het een butamp is hoor, maar de elco's zijn van een flutmerk en de stevigheid van de print is ook niet het je-van-het. De trafo's en de voeding in het algemeen ziet er opzich wel OK uit. Maar toch is het andere koek dan m'n PMA-920 en PMA-1500r, die zijn voor m'n gevoel veel degelijker.

Thanks voor de tip Roland! Ik heb al even contact gezocht met iemand die via ASWO kan leveren. Zelf ben ik particulier dus bestellen van kleine hoeveelheden is bijna niet te doen. Stomme is dat ook de NJM opamp vervangen is voor een B4558. Misschien dat die B4558 de boel ietwat door elkaar gooit. Wat waren de effecten van het vervangen van die opamp Roland?

Overigens, wat denken jullie van het vervangen van een 2SB1566 voor een BD244c?

de hfe van de bd244 is veel lager als de oude tor , kijk eens voor een betere.

Ga ik doen testman! Heb meer buizen dan torren op voorraad, dus helaas niet echt een goede vervanger, maar als het goed is kan ASWO de 2SB1566 ook leveren, dus dan zet ik er gelijk weer de originele in :-)

Geen idee, kijk je puur naar de datasheets, dan lijken ze vervangbaar, maar uiteindelijk werkt het dan toch niet, ik kreeg toen de ruststroom niet stabiel.

Zoals reeds genoemd vindt ik de BD244C niet passen door het grote verschil in Hfe.

@Testman: jij zegt dat de hfe van de BD kleiner is dan de 2S, terwijl ik zeg dat het omgekeerd is of lees ik het weer verkeerd :/. De 2S heeft een hfe van 10-30 minimum waarbij de BD een hfe van 100 heeft minimum.

Op 2 juni 2011 23:48:40 schreef Koekoeksklok:
Overigens, wat denken jullie van het vervangen van een 2SB1566 voor een BD244c?

Dat is een verkeerde keuze geweest, lage hFE en lage Ft. Probeer eerst een nieuwe 2SB1566 te vinden, als dat niet lukt een geschikte vervanger zoeken (geen BD).

Een 4558 is btw een goedkoop brol, net wat ruisarmer dan de 1458 (dubbele 741), maar niet te vergelijken met een NJM2082D NJM2068.

Tsja, welk datasheet lees je ... In deze is de minimum Hfe ook 100

http://www.svntc.com/TPDF/3025.pdf

Henry, hij heeft een NJM2068DDC en geen NJM2082D.

Amaai nog eens alles bezien en trek alles terug, was de juiste datasheets aan het bezien maar verkeerde nr bijgezet :doh: